Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3458 ggr
akittehmonster
2

Marsvin åt upp sin partner

Jag hade 6 marsvin från början. 4 honor och 2 hanar. 2013 kom läkarna fram att min allergi för gräs blivit för allvarlig för mig att kunna behålla alla 6 marsvinen.  Jag gjorde mig då av med Coala och Panda mina 2 yngsta honor, men jag kände fortfarande ur det var svårt att andas. Jag bytte rum på marsvinen då jag hade dom i mitt först. Vilket ledde till att jag inte kunde gå i huset utan att svimma eller må dåligt. 

Min kusin sa då att hon skulle ta över mina 4 marsvin, med sorg i hjärtat gick jag med på det. Klarade inte längre att må dåligt. Hon fick bur, mat, hö, pinnar, leksaker, rast hage osv. Hon hade allt hon behövde för att ta hand om dom. 

Gjorde hon det? Nej! Mina 2 hanar hade hon svältit så den yngre hanen åt upp den andra. Hon säger att dom fått mat men revbenen sticker ut. Jag bor så långt ifrån henne så jag visste inte och frågar hela tiden hur dom mår och hon säger bra. Men hon gillade inte killarna från början och har därför skitit i dom. 

Nu ska jag ta tillbaka alla 3 marsvinen som är kvar.  Men hur gör jag med hanen? han visar agressivitet mot alla marsvin. Han har typ blivit kanibal? Ska jag skaffa parter? Tänker på lagen! Även om han nu får mat så tål han inte andra marsvin, hona och hane kvittar. Något knäpper till i hans huvud. 

Hjälp snälla! 
Och om någon snäll själ är intresserad av honorna så skriv pm!
Hanen kommer stanna hos mig!

Surpan
0

Men herregud! Är din kusin minderårig? Tänkte om du kan prata med din faster/moster/morbror/farbror i så fall, för att svälta djur låter ju inte friskt alls!

Tyvärr vet jag dock inte hur du ska hantera din hane, men lycka till med allt! 🌺

/Surpan

akittehmonster
0

#1 ja, moster låtsas som inget! Blir så irriterad! Tack så mycket! 

Jag är så rädd att om jag har han själv blir han depp ❤️

Fridaaaa
7

Hade anmält det, hade struntat i att det är släkt eller inte, oansvarigt samt djurplågeri!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

akittehmonster
1

#3 har! Dock anonymt. Men de löser ej vad jag gör med hanen!

vaniljkaka
0

Men åh vad arg jag blir.. människan kan inte va frisk

akittehmonster
0

#5 ne! och hon har fler djur!

SuperLimm
1

Du kanske kan ta hanen till en veterinär till att börja med och se så han inte är sjuk? Sjukdom kan ju ofta ge massa konstiga beteenden. Hoppas det löser sig för dig! 🌺

Mvh Linn

Surpan
0

#2 Förstår att du är besviken på din moster! Hoppas din mamma stödjer dig i detta i alla fall. 🙂 Jättebra av dig att anmäla direkt tycker jag, det hade nog många dragit sig för. I övrigt så tycker jag att #7 har en poäng. Annars kanske du kan prata med en uppfödare i närheten om ni kan testa med en bebis för att se om det går bättre för honom? 🙂 Och lägg ut en omplaceringsannons på tjejerna så får du nog bättre napp!

/Surpan

Idakarrlsson
0

Förlåt om du tycker att jag säger något olämpligt till din släkt nu men. Jag blir rent ut sagt förbannad. Hur i **** kan man ta hand om ett marsvin så dåligt att dem går på varandra för att få mat? Så svårt är dem inte att ta hand om och ifall ett marsvin kommit så lång har man helt struntat i dem. Bra att du anmält och det andra marsvinet skulle jag tagit till vet. Och ifall det inte tyder på någon sjukdom och det inte bli bättre skulle jag nog avlivat honom. Inte rättvist för honom att inte må bra och inte ha någon kompis! ALL LYCKA TILL!

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Marsvinsmamman
0

Det här är ju helt vidrigt! Jag vet inte vilket man gör - polisanmäla eller anmäla till länsstyrelsen. Det är ju grovt djurplågeri att svälta djur sådär. Det ska de inte komma undan med, släkt eller icke släkt! Steg ett måste ju vara att du tar hjälp av dina föräldrar (om du själv är minderårig) och konfronterar din moster. Antar att din kusin är minderårig så det formella ansvaret för djuren låg ju på mostern. Jag blir helt galet upprörd när jag läser sånt här, så ursäkta om mitt inlägg blev rörigt.

Ta hem hanen också. Sätt honom i en bur bredvid de andra och låt honom komma igång med ätningen igen. Kanske stabiliseras hans humör när hans kropp inser att maten inte tar slut och han kan börja lägga på sig igen.  Gud vad hemskt de har haft det… jag ryser vid tanken.

bohan85
2

Tror inte att marsvin äter upp sin partner oavsett hur hungriga dem är eller? De är ju inte köttätare.

Marsvinsmamman
1

Gjorde en snabbsök på "guinea pig cannibalism" och fann info som styrker att marsvin och andra smågnagare i svältdesperation kan äta varandra. Se länk nedan. Horribelt!

http://www.petplace.com/small-mammals/cannibalism/page1.aspx

godisgrisen
1

Har verkligen aldrig hört att marsvin skulle äta andra vuxna marsvin. Det låter orimligt. Att de ibland städar bort dödfödda unagar är en annan sak. Är du säker på att du fått rätt uppgifter av din kusin?

akittehmonster
0

#13 ja, hon kom ner när det var för sent! Då satt den andra hanen och åt på den! som #12 säger finns det. 

#7 redan gjort, dom hittar inga fel. Dock klaga dom på vikt och klor.

SuperLimm
0

Mvh Linn

Frida B
0

Marsvin är herbivorer, dom äter väl inte kött över huvud taget.. ?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Marsvinsmamman
4

#16 Visst är marsvin strikta herbivorer. De äter verkligen inte kött till vardags. Det vi pratar om här är kannibalism som kan uppkomma när ett djur svälter så till den milda grad att överlevnadsinstinkten gör att de går på vad som helst, tex sin egen artfrände. På katter som svultit ihjäl utomhus har man funnit kottar i magen , de har alltså varit så desperata av svält att de ätit vad som helst som de funnit. Det betyder inte att katter äter kottar till vardags, som du förstår. Kannibalism pga svält är en följd av ett EXTREMT djurplågeri, och tanken på att detta har fått lov att hända inomhus hos en helt "vanlig" familj gör mig vansinnig. 

I länken som jag angav i inlägg #12 kan du läsa vilka olika orsaker som kan göra att små gnagare och däggdjur (gerbiler, hamstrar, möss, råttor, marsvin och kaniner) börjar äta på sin egen art. Artikeln är granskad och godkänd av veterinär, så tyvärr är det sant det som står.

akittehmonster
0

#17 Det jag försöker få folk att fatta

Frida B
0

#17 jag vet att kanibalism kan förekomma pga svält men kan marsvin ens smälta kött, deras digestionssystem är ju oerhört känsligt?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

akittehmonster
0

#19 jag tog han till veterinär och det var inget som verkade annorlunda på testerna. Och han mår super bra!

Frida B
0

#20 hur mycket hade han ätit då? Känns lite fel att fråga med tanke på omständigheterna egentligen men… Himla sorgligt det som hänt i alla fall.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

akittehmonster
0

#21 jag fick inte se då jag är mkt känslig och ser dom som mina bäbisar

Marsvin.Fantasten!
0

vilken kusin!!!!!😮😡 ursäkta men man undrar ju hur din kusse tänker egentligen!!!!😡

jag skulle anmäla henne till djurskydds föreningen för grovt djurplågeri och sen om du inte vill behålla dem,  skänka dem till marsvinshemmet Eragon i Göteborg, googla bara Eragon marsvinshem, så får du upp hemsidan. dem nya ägarna blir intervjuande och ägaren till Eragon har rätt att besöka dem  när hon vill och ta tillbaka dem om hon vill.

BEKLAGAR VERKLIGEN SORGEN!💔🌺

det är vad jag skulle göra! lycka till!

akittehmonster
0

#23  jag ska behålla hanen. Han är så pass gammal (6 år) så vill inte göra mg av med honom

Fridaaaa
0

Eftersom kusinen verkar vara mindreårig är det föräldrarna man får beskylla för detta då de har ansvaret, vilket de brusit i grovt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bs666
0

Är din kusin minderårig? Du skriver att de även har andra husdjur. Blir de också vanskötta? Jag tar gärna lite information och kontaktuppgifter till kusin eller moster, om det är ok för dig TS. Isf kan vi ta det via pm.

akittehmonster
0

#26 nej dom andra djuren missköter hon inte för dom får hon hjälp med. Och nej jag har fixat allt själv

philippazon
0

Detta låter heeelt galet.. Om du vill omplacera honorna så lägg ut annons på blocket tillexempel, eller lämna till erfaret omplceringshem. 

Hur tänker vissa människor, hur kan man behandla oskyldiga djur så dåligt, jag förstår inte 😢 Beklagar ❤️

Hoppas det går väl med marsisarna. Det man kan göra är att ha hanen i en bur som står bredvid ett par i en annan bur bredvid. Så de kan se och prata med varandra fast inte komma i fysisk kontakt. Det har jag iaf läst att folk gjort här inne när deras marsvin verkligen inte gått ihop med några andra. Eftersom ditt marsvin varit med om en hemsk upplevelse så känns det ju inte riktigt som det kommer gå och träna bort, eller det är bara mina tankar kanske.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

millib
1

Är du verkligen säker på att han åt av den andra? Och inte något hon bara sa?

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

akittehmonster
0

#29 jag är säker för hittade ett tuggat huvud i buren bland annat… och fler vittnen till det en bara hon och 2 som anmält henne