Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 725 ggr
Amanka
0

Bärare av ringorm, snälla svara

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vår lilla flicka är på bättringsvägen nu från sin Ringorm, vår fråga är nu, är hon bärare? Vi ska köpa två Teddy till henne så hon har vänner. Men vi vill inte att de ska bli sjuka om det nu är så att hon blir bärare Chess hälsar

Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace

Ljungåsen
1

Har du sett den här artikeln? Där står det mesta om Ringorm på marsvin.

Om marsvinet är behandlat enligt alla konstens regler, och ni har sanerat allting som man ska så bör de nya marsvinen inte drabbas. Hon blir inte bärare av Ringorm bara för att hon har haft det. Bärare kallar man de marsvin som har Ringorm utan att det syns.

busKotten
0

Jag fick rekomendation från en vet att från avslutad behandling ha karantän i ytterligare två veckor innan skrapprov. Från  negativt skrapprov/odling ha karantän i ytterligare två veckor och sedan skulle det vara lugnt. En annan vet sa: för inte in ngt nytt i marsvinsväg de kommande två åren minst. Jag valde att gå på det sista och avvecklade min tilltänkta avel helt då framförallt ungar är mindre motståndskraftiga, och det sista jag hade velat hade varit att skicka iväg smittade ungar…

Eulwen
3

Alltså. Om er hona är fri från Ringorm och miljön är sanerad så finns ingen anledning att vänta med att skaffa sällskap till henne. Hade det varit jag hade jag skaffat en sån ung hona (ser ut som en unge på bilden) sällskap direkt och även behandlat nya kompisen så vet man att det är lugnt sen.
Och skulle ni nu skaffa en eller två till och ringormen ploppar upp ingen är det ingen större skillnad annat än att alla marsvinen ska behandlas och om det är 1, 2 eller tre gör inte så stor skillnad. När de börjar närma sig 20 stycken däremot gör det enorm skillnad… :P