Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3385 ggr
toodiloo
0

Abbesinier/Virvel

Vd tycker ni om dom egentligen, jämfört med andra raser?

Själv tycker jag att dom är sjukt söta men förvånas över lilla Piratens humör :P Hon är väldigt störig o visar humör!

FeliciaS
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Virvel och Abessinier är absolut inte samma sak och ska inte förväxlas som det dock ofta gör. Abessinier är en ras som ingår i kategorin Strävhår. En abessinier ska ha 8-10 virvlar utplacerade i ett speciellt mönster.

Virvel är ett annat ord för korsningsmarsvin, som har någon eller ett par virvlar. Blandning mellan ett par raser eller ett marsvin som man inte vet någonting "bakom"… Alltså i raser.

Bifogar en bild på min Abessiniertjej :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

toodiloo
0

men gud vad du är agro. jag vet att det inte är samma sak, därför skrev jag / emellan..

jag har en abbesinierkorsning o hade för mig att dessa brukar kallas virvel eftersom de ej är renrasiga.

o som du själv sa, byt inte ämne!

KvirrZ
1

#2 Hon bytte inte ämne?

- Mvh Emma

toodiloo
0

jo,hon började skälla ut mig o predika om raser istället för att svara på min fråga om temprament!

KvirrZ
1

#4 Hon skrev inget otrevligt i sin kommentar utan förklarade skillnaden.

- Mvh Emma

toodiloo
0

men varför måste du komma o försvara henne? O varför måste hon komma o förklara skillnaden när jag för det första inte bett om det o för det andra VET skillnaden!

Jag tycker det är tråkigt att vad man (någon) än skriver i det här forumet så kommer det massor med tillrättavisande kommentarer om att man har fel eller så..av ett dussin 14-åringar (i bästa fall) dessutom!

Kan ni snälla svara på frågan istället?

idipidi
0

#6 Det är lite sån stämmning här ja.. Man får göra det bästa av situationen. ;)

Men eftersom att virvelkorsningar kan ha så enormt olika stam så finns det ingen gemensam nämnare i temperamentet. Temperamentet sitter liksom inte i virvalrna. ;)  

Självklart finns det individskillnader bland abessinier också, men de är i genomsnitt lite livligare och "skarpare". Tidigare var det vanligt att abessiniers var rent av agressiva men nu är det ingen som avlar på såna djur längre så numera tycker jag att det är en trevlig ras.

toodiloo
0

mm, precis, det var de jag menade. Hade hört det inna vi köpte vår (75% abby tror jag) och hon är lite skarp. Ibland är hon inge trevlig alls, dock så kan det bero på att hon är i trotsåldern..(2 månader) samt att hon är ensam…men vi ska hämta en efterlängtad (!) kompis på torsdag så hon kommer nog bli överlycklig då..

KvirrZ
1

#6 jag sitter inte och försvarar någon men den enda jag tyckte hade tråkig ton i den här tråden var du, Xtanlover skrev inget otrevligt men du svarar henne taskigt.

- Mvh Emma

toodiloo
0

jaså?

suck, kan inte du bara lämna denhär tråden o låta andra som vill svara på frågan göra det?

Jag tyckte det var rätt otrevligt svar med tanke på att jag inte bett om nåt predikande "..virvel och Abessinier är absolut inte samma sak och ska inte förväxlas…"

trocadero
0

#10 Nu kanske jag inte ska lägga mej i, men kan det inte vara så att Xtanlover menade samma sak som Idipidi skrivit men formulerat sej på ett annat sätt?

toodiloo
0

jo, delvis men hon svarade också på frågan o predikade inte på o förjöd folk att förväxla, vilket jag inte ens gjorde