Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1559 ggr
Zakaraa
0

Hö - Bästa förvaringssätt?

Jag är lite nyfiken på att höra hur ni alla förvarar ert hö.
Vilket är ert bästa förvaringstips för att förvara höet på bästa sätt?
Hur/vart förvarar ni det?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Fridaaaa
0

Jag tar in hö i svart sopsäck eller ikeakasse till marsvinen.
Förvarar hö ute i en bod eller på höloft hos svärmor och hennes man

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zakaraa
0

#1 Tar du då in för dagens utfodring bara eller ett litet "lager" för fler dagar i sopsäcken?

Ljungåsen
0

Köper hö i småbal. Själva balen har vi i sopsäck på altanen. Inne har vi hö i papperspåse.

Fridaaaa
0

#2 För några dagar 2-3 dagar 🙂

anna.fogel
0

Jag har också den stora höpåsen ute i ett förråd, har även spånet där, sen går jag ut och fyller hö i en ikeapåse, det räcker ca en vecka.

Zakaraa
0

#5 När du säger Stora höpåsen vad syftar du på då?

Tänker att många skriver att de använder plastförvaring (har en till tråd inne å kanin också). Jag har alltid fått lära mig att använda plast som förvaring till hö är ett Nej att man ska förvara det luftigt osv. Stämmer inte det längre eller?

Fridaaaa
0

#6 Jo det ska förvaras luftigt. Mitt i svart sopsäck/ikeakasse är öppen hela tiden så hålls luftigt 🙂

westblom
0

Jag har höbalar i lekstuga sen tar jag in i pappsäckar

anna.fogel
0

#6 minns inte hur mycket det är i, men antingen köper jag på säck storlek svart sopsäck, eller på granngården deras stora variant, är väl ungefär lika stor. Jo det ska förvaras luftigt annars kan det mögla. Så gör gärna lufthål på sidorna, om det inte redan är det, och ha påsen helt öppen.

Zakaraa
0

#9 Jasså du menar att du köper hö:et i säck?

Nädå jag har inga planer på att förvara mitt hö i plast utan var bara en reflektion från de svaren jag fått :)
Köper mitt hö i bal och förvarar i ett påslakan på inglasade verandan. :)

anna.fogel
0

Jo jag har ingen plats för en hel bal, tyvärr. Sen så har jag bara två små grisar så en säck räcker rätt länge ☺ hittade en djuraffär som sålde närptosucerat hö i säck, så det känns bra!

Zakaraa
0

#11 Då är jag med på vad du menade! :)

skramlan
0

Jag har höet i en back som står under buren.

Marsvin.Fantasten!
0

Jag köper en helt vanlig säck hö på zoo butiken och senare gör jag små hål i påsen, hålen brukar vara ca 1x1 cm. Då blir höet "odammigt" och knaprikt! :)

jojjehanna
0

Har en (trasig) sopsäck i förrådet med en från början hel bal hö i. Sen tar jag en vanlig Icakasse och fyller och förvarar i en vit "soptunna" med lock (från ikea, metall) inne i rummet där de bor. Min man har insett att han är allergisk mot hö så det är bra om så lite som möjligt är framme, därav lock och förråd. Givetvis har marsvinen alltid hö i buren men det är liksom onödigt att ha allt liggandes exponerat.

Zakaraa
0

#15 Förstår precis hur du menar. Har själv precis fått svar på allergitestet och jag är allergisk mot en grässort som brukar finnas med i hö:et - jättekul… (jag jobbar med hästar och deras utfodring också, haha, perfekt)

Tycker du de tunnorna är bra för höet? Jag har haft en liknande, inte IKEA, men har aldrig tänkt att ha hö i den, pappersstrimlor men inte hö. Det kan ju vara en smart idé även hos mig! Förvarar ju allt annat i IKEA-lådor så varför inte höet också, hah..👍

jojjehanna
0

#16, ja jag tycker de fungerar bra. Sen är de inte så fula heller. Vi har en till med spån eller annat burunderlag i. Min man är kvalsterallergiker och pollenallergiker och känner också av vid utfodring av hästar när han rider varje vecka och vi har märkt att spån inte är bra för honom heller och har därför provat toalätt ett tag nu.

Zakaraa
0

#17 Jag kan rekommendera er att prova Lättströ (hampa) om ni inte är nöjda med toalätt, det är det bästa bottenströet jag hittat (och bra i pris) som både jag klarar av och som även är dammfritt (råttor har så känsliga luftrör).

Katti
0

GeKås stora gula kassar är perfekta att ha hö i! De håller bättre än säckar och rymmer lätt en bal. Det är till och med handtag på så att man bekvämt kan bära omkring på sitt hö om man skulle känna för det 😃.

Men mitt hö förvarar jag, lyxigt nog, i stallet. Tur det, eftersom jag tar hem 60 balar åt gången!