Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1440 ggr
[Lindizen]
1

Resa med marsvin?

Hej! 
Jag ska flytta till Norge om 2 veckor, och hade egentligen behövt sälja marsvinen innan dess men då det är rätt svårt har vi nu funderingar på att ta med dem upp. Hur fungerar det? Kan man ha dem i transportbur i 6,5h (räkna med 7)? Något mer man ska tänka på? 

Jag menar miljöombyte kan vara svårt för marsvin men det blir ju samma typ av ombyte om dom följer med mig eller någon annan tar hand om dem? :)

Saffran0Spice
1

Du bör kolla upp om införsel av dem till Norge och se till att alla papper är korrekta är en viktig sak jag kan komma på!

[Lindizen]
0

Jadå, detta har jag redan kollat upp lite! :) ska givetvis kolla upp allt som är viktigt och så, men först tänker jag på vad som egentligen blir bäst för dem. :)

Moag
0

Du har inte tänkt på djurvakt? Det hade jag valt om jag var du.

[Lindizen]
0

Djurvakt? Hur menar du?

[Lindizen]
0

Där "skon klämmer" är ju att jag har 3 val. Ta med dem, låta dem bo kvar hos mitt ex, eller omplacera dem. 

Mitt ex vill helst inte ha dem, då han är iväg ofta, jobbar mycket och det är inte alltid han kan ha någon där. Dessutom, om jag får vara lite egoistisk, är det rätt jobbigt för mig psykiskt då jag vill träffa dem och sådär. Vill liksom "glömma" våran gemensamma saker.

Han vill göra sig av med dem helst, och om jag kan ta med dem till Norge är det ett alternativ båda går med på. Men som sagt, jag vet inte om det kan bli jobbigt för dem och så vidare… Annars är det omplacering, som är rätt svårt. Vi vill inte ge dem till en djuraffär då vi vill veta vart de hamnar, och då det är vuxna marsvin är det också svårt att helt enkelt få dem sålda.

Moag
0

Djurvakt=någon som tar hand om marsvinen medan du är bortrest.  Det går ju att ta med dom, men jag tycker personligen att det är onödigt för bara två veckor. Om dom inte är vana att resa lär det ju stressa dom väldigt mycket.

Saffran0Spice
0

#6 du har nog läst lite fel - hon flyttar till Norge om två veckor, inte semester i två veckor =)
Eller fattade jag fel TS?

Saffran0Spice
0

TS - när ni reser ska ni väl ha en transportbur gissar jag?

Marsvinen behöver hållas varma och bekväma så klarar de att resa väldigt länge, kanske om du har med små godbitar som morot och gurka så får de i sig vatten i kosten.

För värmen kan du ha ex en noppfri fleecefilt utan sömmar och om du har en varmvattenflaska eller en el-filt du kan plugga in i ett batteri eller liknande så kan du linda in det i en handduk och ha i botten på buren.

Om du täcker buren med något tyg så hålls värmen kvar längre - men lämna ex en eller två kortsidor lite öppna så att det kommer in luft och inte blir för instängt för dem. Om du håller dem varma och något mörkt så kommer de känna sig tryggare och säkrare - då borde resan på 7h inte vara några som helst problem =)

Fridaaaa
0

#6 Hon ska flytta till Norge

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nightmares
0

Det är ingen fara att transportera djuren ett par timmar. Se till att de har hö och grönsaker (för vatten) under resan. Tycker det är skälvklart att ta med djuren vid flytt såvida du inte ändå hade tänkt att göra dig av med dem av andra skäl. Norge är inte med i EU och du behöver söka tillstånd att ta in djuren dit. Krävs också veterinärintyg i samband med resan.

Moag
0

Ja då läste jag lite snabbt.  Då hade jag tagit med dom, om du vill ha kvar dom. (med tanke på att det låter som du egentligen skulle vilja omplacera dom? Isåfall kanske du kan hitta något tillfälligt hem här sålänge) I annat fall hade jag haft transportburen full av hö samt som #8 nämnde -täcka över buren, så dom känner sig tryggare.

Denna kommentar har tagits bort.
[AnimeV4]
0

När jag ska någonstans med mina marsvin bäddar jag med en stor filt och hö. Det finns även möjlighet att fästa en vattenflaska på gallret om det skulle behövas. Kanske är en bra idé att lägga in gurka och/eller ge det innan ni påbörjar resan också? Jag brukar även alltid vara förberedd med vatten och medicinsprutor om de skulle bli törstiga.

[Lindizen]
0

Ska som sagt flytta till Norge! 🙂

#11, Nja, omplacering är ju egentligen det jag vill minst. Helst vill jag ju behålla mina små bebisar och ta dom med mig, men ibland blir inte livet alltid som planerat och jag har inte så mycket annat val just nu. Jag har läst och det krävs rätt mycket "arbete" för att få ta dom med sig. Men jag hoppas att jag kan lösa det.

Tack för hjälpen alla! Om jag tar dom med mig så tror jag det blir helt perfekt faktiskt. :)

Marsvin.Fantasten!
0

Hej! om du ska resa med dem så länge är det viktigt att det inte blir kallt i bilen. senare är det också viktigt att dem har vatten och hö, gärna sallad eller gurka också för dem dricker kanske inte så mycket när man åker. Senare måste man kolla till dem några gånger under resan. och helst inte hög musik på eftersom det kan vara stressande. 1 -3 veckor efter resan kan det vara bra att hålla koll på dem så som vikt och allmän hälsa, och kontakta veterinär om dem börjar må sämre/ gå ner i vikt. Lycka till! 🙂

Krus_grus
0

Att resa med dom kommer nog inte bli några problem, vatten och halm för att de ska hålla värmen. När jag hade marsvin som barn fick de åka 8h till Öland varje sommar o de klarade det galant :D och miljöombytet gjorde inte dem något, visst var de lite fundersamma i början men efter några dagar så hade de vant sig. Berätta gärna hur det gick sen :D

kodex
0

Jag reste med mina 4 marsvin i julas, via tåg och buss från Uppsala till Kristianstad och sen tillbaka 3 veckor senare ;) Det gick mycket bättre än vad jag trodde. Marsvinen vart förvånansvärt lite påverkade under och efter resorna. Jag hade dem i två transportburar fastspända på en bagagevagn. I burarna hade de två större handdukar, hö och gurka. Runt burarna hade jag svept en stor fleecefilt för att hålla värmen inne.

Anini
0

Jag har också rest en bit med marsvin. (2 timmar till min stuga) det tenderar att gå bra. Handduk runt resor bur

philippazon
0

Hur går det för dig med dina marsvin? Hittar du något hem till dom?

🙂

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

[Lindizen]
0

#21 Nej tyvärr har jag inte gjort det… Och är inte helt säker på att jag kan ta med dom till Oslo heller. Väldigt jobbig sits!! :(

philippazon
0

Har du lagt ut annons på blocket? Lägg ut en till annons här där du skriver marsvin (s), inte säkert att folk går in på denna tråd vid intresse av att köpa marsvin eftersom rubriken inte står för just det. Marsvin säljes/köpes/omplaceras på fb km du lägga ut dom i. Kan du inte höra dig för om någon runt omkring (eller någon i släkten kanske) kan ta hand om dom. Hoppas verkligen det löser sig! Kram!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

[Lindizen]
0

#23 Har redan lagt ut annons här, på facebook och hört runt bland uppfödare och dylikt. Ingen kan/har tid och jag börjar mest ge upp nu, då jag har så mycket annat och tänka på men kan inte riktigt fokusera då jag sätter mina små pojkar framför allt annat.

Tack ska du ha! Hoppas också att det löser sig. Kram!

Moag
0

Jag fick otroligt många svar när jag la ut mitt ena marsvin på blocket så det är värt att testa.