Agouti, argente
Jag har hört om många marsvin som är agouti, t.ex buffagouti och så vidare. Har dock aldrig hört om någon argente. Vad är skillnaden mellan dem? Har läst lite, men vill gärna ha eran förklaring. (;
Vad är vanligast - argouti eller argente?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Argente har alltid röda ögon.
Jag tror att agouti är vanligare, det är i allafall det jag sett mest av.

Tack för svaren!
www.frihetenskaniner.se
det finns "solidagouti" också, "prickar" på magen också
#5 Prickar på magen? Vet du nån länk så man kan se?
Solidagouti är inte så jättevanligt, är väl bara typ två-tre uppfödare som pysslar med dem.
Jag har en Sheltie buffagouti/white! Hade en silveragouti (bild) förut… Hos marsvin som är agouti är toppen och basen på hårstrået alltid black eller chocolate medans de är grey, lilac eller beige hos en argente.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Inte prickar på magen, men de saknar magband utan är tickade över hela kroppen. Såhär:
Vad är "magpie"???
Mvh Felicia
#10 Ett marsvin är som är rutigt i svart och vitt: http://www.oginet.com/Cavies/bl06.jpg
Ersätter man det vita med cream heter det harlequin.
Magpie ska vara rutiga i tre olika fält: svart, vitt samt mixat svart/vitt.
Okej tack :) Har undrat hur de ser ut ett tag ;)
Mvh Felicia
jag menade att dom är "agouti" på magen också, alltså
:)

Jag har en black magpie hona! :) Kolla i mitt fotoalbum! :)

#15: Vad har det med denna tråd att göra?
www.frihetenskaniner.se

Agouti är ursprungsfärgen, alltså viltfärgad. Argente är också viltfärgad fast istället för att ha PP/Pp/Pg som ögon gen så har den pp eller pg. Alla marsvin som har pp är rödögda, dock finns det rödögdingar som inte har pp men ändå har röda ögon. pg betyder att marsvinet har en typ av rubyfärgade ögon (eller hur man ska förklara det). Det är iaf greygen det där g:et. Greyögon kännetecknas genom att de har en mörkring runt omkring ögat. Det påverkar även pälsfärger vad de har för ögongen. pp genen brukar generellt sett typ alltid göra färgen hos färgade djur starkare. Så en mörkögd golden har mörkare päls än en rödögd golden som har mer lyster.
Det är ganska få som avlar på agouti och argente (på nonselfar), iaf utöver golden agouti. Lite lätt trist eftersom agoutis och argentes är så sjukt fina =>