Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1085 ggr
[Gnagare2]
0

Hur länge har Sellnic funnits?

Har lite funderingar kring denna Ohyra Sellnic.

Jag har haft marsvin till och från sedan 80-talet,och aldrig någonsin haft denna sjukdom på mina grisar,och har det inte än idag på mina djur (peppar peppar)

Det ska ju vara rätt vanligt vad jag förstår? Har jag bara haft en rejäl tur,eller beror det på nåt annat?

Vad tror/vet ni?🙂

godisgrisen
0

Det är en artspecifik Ohyra så jag antar att den funnits nästan lika länge som marsvinen själva men det vet jag egentligen inget om. Att de funnits i Sverige långt mycket längre än på 80-talet vet jag i alla fall. Ganska vanligt är det nog säkert vanligare vissa perioder än andra. Det är inte så vanligt på rasdjur uppfödda av seriösa rasuppfödare däremot i vissa perioder extremt vanlig på marsvin köpta på djuraffär.

Sellnick smittar mellan marsvin. Vissa har inga eller mycket vaga symptom och då kan det vara svårt att upptäcka det och då finns risk att smittan förs vidare eftersom det inte behandlas. Är det mycket skabb under huden och marsvinet känner obehag kan det ganska snabbt drabbas väldigt hårt av det. Vid minsta tecken på att ett marsvin kliar sig extra mycket eller tappar päls bör man ta marsvinet till veterinären. När det väl brutit ut våldsamt är det svårt att rädda marsvinet. Om man däremot söker hjälp i tid är det relativt lättbotat.

idipidi
0

Sellnick var ett jättestort problem på 80-talet, då det inte fanns något riktigt botemedel för det. Idag är det inte så himla vanligt, åtminstone inte bland seriösa  uppfödare, även om det förekommer.

[Gnagare2]
0

När jag läser era svar förstår jag att jag måste ha haft en extrem tur som inte har drabbats av Sellnic på mina djur.

Speciellt när jag läser att marsvin från djuraffärer drabbas mer än dom från uppfödare.

Nästan alla mina djur har jag köpt från just djuraffärer,vet att man inte ska köpa från djuraffärer så jag behöver ingen tillrättavisning,det har bara blivit så helt enkelt,speciellt förr om åren. 

Jag får hoppas att min tur håller i sig fortsättningsvis angående avsaknaden av denna (tycks vara)vidriga sjukdom på grisarna🙂