Hur långt mellan kullarna?
Min hona hade en kull i mitten av juni. Vill gärna ta en till kull på henne men jag vet inte riktigt hur lång tid det ska gå mellan dräktighetsperioderna. Endel säger ett halvår och en del 3mån. Vet inte vad jag ska tro. :/
Hon är inte så stor i storleken (curly) men lämnar fina ungar.
Tack för svar! // Emelie
Allt ifån 6-10 månader skulle jag vilja säga. Alltså att det är så många månader mellan att kullarna föds, inte att honan sätts med hane.
Vad som är bäst för honan beror helt på hur mycket honan har återhämtat sig efter den förra dräktigheten.
Det bästa att gå efter är hur honan känns i kroppen tycker jag, hon ska känns fast och stabbil, inte benig och tunn.
Jag skulle aldrig sätta så en hona fick en kull 3 månader efter den förra, då får man ju para henne direkt efter att ungarna i första kullen är avvanda… det är alldeles för tidigt!
Nu håller jag inte med Anna, sorry. Jag tycker att det beror helt på honans kondition. Vissa honor mår bäst av täta kullar, andra behöver lång tid på sig att återhämta sig.
Jag vet flera uppfödare som i början fick höra att honorna skulle vänta länge melan kullarna. Honorna hann bli rätt rejäla i hull och de fick många toxicoser. Nu har de ändrat sig och parar honorna betydligt tätare och har inte alls lika mycket problem.
Jag går alltid efter hull. Honan ska hunnit komma upp i normalhull men absolut inte blivit fet. Olika honor återhämtar sig lika fort och det skiljer sig mellan olika raser och linjer.
#2 Skrev ju det att det beror helt på hur honan har återhämtat sig och känns i kroppen;)
Men att sätta så att honan får ungar igen efter 3 månader tycker jag är lite för tätt…. men visst har man en jätte fin hona som har återhämtat sig så snabbt så kan man ju sätta henne. Mina har dock aldrig lyckats med det:P
Jag har en hona som jag helst skulle vilja para om på en gång då hon är nästan oroande tjock direkt efter kull. Hon verkar bara vilja få en unge åt gången också och går inte ner sig ett dugg. Så det är olika. Men nu har jag aldrig parat om en hoan så tätt ändå. Nu fick hon kull i april och igen i augusti och jag planerar faktiskt att sätta henne igen till hane inte allt för långt efter att den här kullen är avvand. För hennes skull, eftersom att jag vill fortsätta att ta kull på henne.
Men det här väl inte till vanligheterna kanske.
Men när jag tänker hur långt det är mellan kullarna tänker nog jag hur lång tid efter kull som man sätter henne med hane, inte hur lång tid efter senaste kull som hon får nästa kull. Så det blev nog lite tankevurpa där. Jag tyckte att 6-10 månader lät väldigt mycket.
Men det viktigaste är att man lär sig innan man börjar fundera på att ta kullar vad normalhull är och hur marsvin ska kännas. Det gör man t.ex. genom att ställa ut.
#4 Aha okej, jag menade alltså mellan kullarna, så då blir det ju att man sätter honan med hane mellan 3-8 månader efter förra kullen.
Mina honor brukar inte få mindre än 3 ungar, har fått 2 ungar en gång, så de tar ju mer på honan än om de bara får en unge.

menar ni att det ska gå …. månader från det att ungarna föds till att man sätter ihop med en ny hane? Eller … månader från då hon sattes ihop med hanen tills nästa gång hon sätts ihop med en hane? Eller hur räknar man?
:/ Förstår ni vad jag menar??