Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1362 ggr
Mill4
0

Olja till marsvin?

Skrev på en tidigare tråd där det även kom upp att man kanske kan ge olja till marsvin. Jag har en äldre dam på ca 7,5 år. Minhäst som var 25å brukade å olja för att det sägs vara bra för hjärtat och leder osv.
Så kan man ge det till marsvin (eller något liknande). Vill gärna hjälpa lilla tösen på äldre dar

[rumelle]
0

Har aldrig hört talas om att någon gett olja till marsvin. Däremot att man har gett t.ex. solrosfrön som ju är feta till äldre marsvin för att de ska hålla vikten.

Loveehoorses
0

Jag är inte så bra på det där med olja, men jag har hört att det är lätt för marsvin att råka svälja olja i fel strupe, vilket inte är så bra:)

Alana82
0

men då borde solrosfrön vara ett bra alternativ, man får solrosolja ut solrosfrön och eftersom marsvin lätt blir feta av för mycket solrosfrön så borde mer solrosfrön ge mer hull till ett marsvin som har svårt att hålla vikten uppe

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

grumpy19
3

7,5 år? Det var gammalt. Marsvin blir ju sällan över 7. :-) 

Att ge olja till marsvin är helt fel. De ska ha en fettsnål kost, och olja är riktigt fettrikt. Att ge solrosfrön eller andra feta fröer eller nötter är också direkt olämpligt.

Medarbetare på vegan ifokus.

imoon
3

Om marsvinet är 7,5år får hon antagligen en bra kost och blir väl omhändertagen i allmänhet. Spontant tror jag att det bästa du kan göra är att behålla den kost du har, om hon magrar kan du ge kligröt men magrande hör till åldrandet och går inte att stoppa (men fördröja går väl till viss del).

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Fridaaaa
0

Olja skulle jag inte ge marsvin

#4 Nja 6-8 år är medelålder ungefär.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

grumpy19
5

#6 Jag har lärt mig 5-7 år (står på de flesta sidor) och det stämmer också bäst med min erfarenhet. Har tagit hand om marsvin i över 17 år, och haft 100+ marsvin (tillsammans med min familj). :-)

Fridaaaa
1

#7 Ja det sägs olika. Men 7-8 år, ett år hit eller dit vilket de säger är medelåldern är ju bagatell 🙂 Finns många marsvin som blir över 7 år, jag harinte haft någon men är inte så ovanligt heller 🙂

grumpy19
7

#8 De flesta som jag har tagit hand om har blivit 5 - 5 1/2 år. Bara ett mycket fåtal har blivit 7. Och aldrig har jag varit med om ett marsvin som blivit 8. Men visst, det finns väl några riktigt skruttiga marsvin som blir 8, haha. :-) Men jag skulle inte säga att genomsnittsåldern är 6-8/7-8. 🙂

Fridaaaa
1

#9 Ja det är dina erfarenheter kring just dina marsvin 😉 Men genomsnitt är ju överlag över alla marsvin så att säga 😉 Men strunt samma, 7-7,5 år är gammalt ja men inte jätteovanligt heller, tänker inte kapa ts tråd mer 🙂

grumpy19
6

Jag sa bara att det jag lärt mig (genomsnitt 5-7) stämmer bäst överens med mina erfarenheter. Det är i alla fall inte många som påstår att genomsnittsåldern är högre. Och jo, 7 1/2 är ovanligt. Därför var det lite kul o höra att trådskaparens marsvin var så gammalt. :-)

Fridaaaa
1

#11 Som sagt, vi delar olika åsikter och erfarenheter kring det uppenbarligen 😉 Jag håller inte med.

Mill4
1

Haha tack för alla tips! Jag vet några här som sagt deras marsvin blivit kring 8 år. Så ja jag tror hon ska dö av ålder varje dag, så är rätt imponerad själv och hon får gärna hänga med ett tag till för min del^^

agoutiuppfödare
1

det beror på vad det är för ras när det gäller åldern, tex teddy kan bli äldre än andra raser, hade två teddy som blev 9 år gamla .