Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1195 ggr
LIMOUSIN
0

Bråkande marsvin..

Jag hjälpte en familj som behövde bli av med sina marsvin och sa att jag kunde omplacera dem åt dem så de inte avlivade marsvinen. Det är 2 hanar som är födda augusti-14 

När jag fick hem dessa hanar så juckade det VÄLDIGT mycket på varandra och tänkte att det var normalt då de kommit till mig allt var nytt osv.

Men efter några dagar juckade de lika mycket på varandra och såg att de hade spermafläckar på sig 😮 så de juckar alltså och kommer på varandra!? är 100% säker att det är 2 hanar.

Efter det provade jag bada dem med schampo så båda luktar lika dan hjälpte i en vecka kanske nu har de börjat igen. En av dem (kili) är den som börjat jucka på den andre. Kili har även bitit och jagar runt den andre så han har ett stort sår i läppen dock har detta läkt fint nu. Men de har skrikit så mycket och jagat runt varandra så jag har varit tvungen att dela på dem (ska man säkert inte göra,,,) men de väckte mig på natten så hade inte så mycket val…

Jag ska sälja dem då jag egentligen varken har tid eller plats för dem. Men känns dumt när de håller på såhär? Någon som har några tips på hur jag kan göra?

Jag har tagit hand om dem så de är mitt ansvar men som sagt vill bara bli av med dem till ett bra hem då såklart!

Marr
0

Kastrering kan ju hjälpa ibland…

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

LIMOUSIN
0

Tänker dock inte lägga de pengarna på kastrering.. 

Och det är en väldigt stor risk att kastrera så hade nog inte vågat då jag kastrerat 4 kaniner och bara 1 överlevt narkosen…

LIMOUSIN
0

Och det är bara en av dem nu Kili som är dum. Han juckar på stackars Gimli så fort han får chansen, jagar honom om han inte får jucka på honom…

Usch jätte äcklig är han haha!  Känns ju dumt att ge bort dem tillsammans med? Eller hade det blivit samma sak om de fick en ny kompis i ett nytt hem? 

nu är ju ingen intresserad av dem ändå så de bor ju fortfarande hos mig men kan ju inte ha dem ihop och känns så elakt att sära på dem. När jag gör det så skriker dem efter varandra och när de är ihop så skriker de med, jagar varandra och då Kili juckar som en galning på Gimli… 😕

idipidi
0

De är mitt i värsta "tonåren" nu. Hur stor bur har de? Har de flera gömställen?

LIMOUSIN
0

de hade flera hus innan men de vaktade bara husen och bråkade ännu mer då och den snälla blev nästan instängd i husen av den "elaka".

De springer lösa varje dag i ett rum. har en bur på 100x50 

har ingen möjlighet att ge dem större då de som sagt är tillsalu och vill bli av med dem så fort som möjligt, och föder upp kaniner så de tar stor plats.

bohan85
0

Kastrera hos en duktig marsvinsveterinär som har rätt narkosutrustning och ha tid att vara hemma för eftervård/stödmatning! Då går det bra enligt min erfarenhet!

idipidi
2

Problemet är att buren är i minsta laget för två tonåriga hanar. De behöver ha mer utrymme och fler gömställen.  Annars får du sära på dem, kastrera dem och omplacera dem till honsällskap istället. Kastrerade hanar är generellt lättsålda då de är perfekta att ha i honflockar.

LIMOUSIN
0

Hm om man inte har plats att ge den större och inte vill lägga flera hundra på kastrering vad gör man för att underlätta vardagen? För både människor och marsvin..

Fridaaaa
0

#1 kastrering hjälper sällan när det kommer till marsvin.

#8 Våningsbur? Finns inte mycket mer du kan göra. Och springa i hage mycket.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LIMOUSIN
0

Jasså? Okej :( Nej inte ens det vi bor i lägenhet har hund och 3kaniner hjälpte marsvinen för de skulle slippa avlivas har inte möjlighet till större bur. De får som sagt komma ut i hage varje dag så ofta det går men de kan inte vara där dygnet runt.. Hm ja jobbig sits jag satt mig i känner jag.. :(

Fridaaaa
0

#10 Jag bor i ett litet hus på 50-60 kvm med sambon, 2 hundar, 3 katter och 2 marsvin inne 😉 Lägenhet säger inte så mycket. 
100x50 -bur brukar i regel vara just för litet för två hanar, tyvärr. Du har inte ens plats med 120x60 bur t.ex? Men, våning tar ju bara mer plats på höjden?

LIMOUSIN
0

Jo men vi vill ju inte ha marsvinen så bygga burar eller köpa en ny är ingen ide. Hade en 120 bur till kaninerna som de fick bo i ett tag hjälpte inte att det hade 20cm större så sånnafall får man bygga en bokhyllebur på 150-200cm som vi inte vill för som sagt de är tillsalu

LIMOUSIN
0

så det ända som hjälper alltså är att sära på dem då eller ge de strörre utrymme?

Fridaaaa
0

#13 Sära inte på dem, inte bra för dem. 
Går inte att koppla hagen till buren?

LIMOUSIN
0

Nej tyvärr gör det inte det

philippazon
0

omplacera dom till någon som ha tis och plats? eller ge bort dom för en billig peng. de finns ju omplaceringshem som tar emot marsvin, kanske de kan rycka in och hjälpa till?

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

LIMOUSIN
0

Haft ute de på annons över allt ingen vill ha dem. Kollat efter omplaceringshem med. De som finns nära tar bara emot djur som kan bo utomhus tyvärr.

skramlan
0

Lägg upp en annons på marsvin iFokus

westblom
1

Jag har ett omplaceringshem och jag har tagit emot  flera hanar som har bråkat så ägaren har särat på dom dom har alla varit i ålder 9 - 12 mån  när dom har kommit hit så har jag låtit dom varit på stor yta typ hela dagen med en massa godsaker och gömställen nu bor dom ihop det funkar hur bra som helst, vart bor du LIMOUSIN ?

philippazon
0

Får jag låna tråden lite och fråga om en bur på 150x80 är lagom för två hanar?

jätte tacksam för svar, vill verkligen inte att de ska börja bråka!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Fridaaaa
0

#20 Ja 150x80 är jättestort och bra till två marsvin 🙂 Tjabb kan det ju dock bli oavsett. Men superbra mått. Mina två gossar har 150x60 🙂

LIMOUSIN
0

Jag bor i göteborg kan ta mig till närliggande städer och linköping. :) vart finns du?

LIMOUSIN
0

Såg att du bor jättelångt bort men utställning här i borås till helgen kanske någon som åker från dig som kan ta med upp? Eller om du ska ha vägarna ner hit?

busKotten
1

Eragons på hisingen i Göteborg kanske kan göra ett undantag och ta hand om dem. Tror eg att de bara sköter djur som redan är inne i systemet, men då jag skulle sälja min ena hona och lade annons på blocket hörde de av sig och kunde tänka sig att ta henne. Nu var det ju ingen brådska för mig då hon hade kompisar (skulle dra ned antalet så alla kunde vara i en bur och just denna tjej trivdes inte i så stor grupp). Hon kom tillslut till ett annat marsvin som förlorat sin syster.

westblom
0

Jag bor ju i Sandviken (Gävleborg) ,jag ska inte åt det hållet  men om någon från Gävle eller dess närhet ska ditåt så kan jag mötas isåfall jag har mött folk många gånger som lämnat marsvin vid tex  Dragongate i Älvkarleby  , en tjej åkte ända från Norrköping och dit för att lämna fleretalet marsvin , jag känner ingen som ska till utställningen heller , killarna är välkommen iaf om transport kan ordas om dom inte hittar ett hem förstårs.

LIMOUSIN
0

Westblom finns en tjej som åker till gävle i slutet av veckan? :)

westblom
0

ok , det låter bra de  jag slutar 14.00 varje dag så det måste bli vid 15 tiden jag kan mötas någonstans om, jag skickar mitt mobilnummer i PM det  kan va bra att ha ,

westblom
6

Nu är dom 2 fina marsvins killar hos mig efter många timmar i bilen , dom åt gurka på en gång och grönsaker .

philippazon
0

Åh vad skönt att det löste sig :) Stort lycka till i framtiden med dom 🎈

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

westblom
1

Tänkte bara berätta att killarna är hur Goa som helst inget tjafs eller skrik och lugnt på nätterna dom kommer fram när man lockar på och äter ur handen killarna har ju tonårsfasoner men det ser inte jag som ett problem

LIMOUSIN
0

Skönt att höra!! Ja tama har de alltid varit och tar gärna mat ur handen! :)