Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 923 ggr
emiliasv
0

Hane eller Hona?

Hejsan! 

Jag och mina sambo letar fortfarande marsvin, men vi tar allting med lite ro ;)

Jag har en liten fråga, eller mer en fundering kanske.  För mig så har det hela tiden varit självklart med två honor, då jag bara haft honor innan. Men nu börjar jag tänka annorlunda. Varför jag inte velat ha hane innan är för att jag hört mer "problem" med dem, att de ska lukta mer och att de kan uppstå mer konflikter. Men även att de skvätter (kiss) ? 

Hur ser ni på det? Ni kan ju detta! :) 

Föredrar ni honor eller hanar? :) 

Tack på förhand!! :)

[Melbun]
0

Det är väl mer aktuellt med att kastrera hanar numera? Kan man inte kastrera även dem för att undvika skvätt och liknande :)?

Ljungåsen
0

Jag har bara haft hanar, och ingen av dem har skvätt, så det problemet känner jag inte igen. Inte att det är så vanligt med konflikter heller, speciellt inte om man har ett par som inte är jämnåriga. Två stycken i puberteten samtidigt kan bli lite tjafsigt, medan en äldre och en yngre oftast går galant. Mina erfarenheter, bäst att tillägga.

Båda mina marsvin (och alla som jag har haft tidigare) är omplaceringsmarsvin. På omplaceringen är det så gott som alltid ett överskott på hanar, så det har fallit sig naturligt att välja de som är svårast att placera ut. Honor, som kan leva i stora flockar, har lättare för att få ett nytt hem.

belladoris
0

Jag var från början också helt inne på honor. Ändrade mig efter att ha läst och hört bra saker om hanar, som tex deras ofta stora nyfikenhet. Har nu två hanar och är väldigt nöjd! Har inte upplevt några problem alls med skvätt och lukt eller liknande. Små konflikter är det ju såklart då och då, men det anser jag inte vara bundet just till hanar utan ingår i marsvinsbeteendet. Dessutom är mina killars uppgörelser enbart "muntliga"; de står mittemot varandra, burrar upp sig och muttrar/knorrar ilsket (ser väldigt lustigt ut!). I det stora hela anser jag därför inte att det är någon större skillnad mellan honor och hanar. Lika mysiga båda två. Lycka till med ditt marsvinsköp!

emiliasv
0

#2 Ja, det har jag med hört. Jag hade gärna tagit emot omplaceringsmarsvin, skönt ifall de redan kommit förbi puberteten, :) Tack för ett snabbt och bra svar! :) 

#3 Ja, jag vet inte alls varför det varit så självklart för mig med honor, haha :) Får nog kolla vidare lite på hanar istället. Jag har också hört mycket om att hanar är mer tillgivna och mer framåt.  Haha, ja jag kan tänka mig att det ser lustigt ut :) Tack så jätte mycket för svaret :)

emiliasv
0

#1 Jadu, det har jag ingen aning om faktiskt :) kanske!!

[Melbun]
0

Inte jag heller faktiskt. Funderade mest på om man kunde ha en hane+hona och då kastrera hanen. Fast det verkar ju som många har både hanar och honor tillsammans så det spelar kanske inte så stor roll då :) Omplacerar du kanske du redan kan hitta ett par ^-^

Ljungåsen
0

#4 Mina marsvin kommer från Eragons, och deras omplaceringsverksamhet kan jag verkligen rekommendera. Om du kan tänka dig omplaceringar så ta gärna kontakt med dem, även om du inte bor i Göteborgstrakten.

emiliasv
0

#7 Åh, tack för tipset! Jag har skrivit till dem nu, hoppas på att få svar snabbt! :)

Ljungåsen
0

#8 Det hoppas jag också att du får 🙂De brukar vara rätt snabba.

godisgrisen
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Om du vill ha omplaceringar kan du kolla Blocket eller höra med en uppfödare ofta hjälper uppfödare till att omplacera marsvin som är födda i uppfödningen men som senre behöver byta hem. Det är bättre att ta hand om djur direkt från de som vill sälja sina djur än att låta dem passera en omplacering. Det är inte så bra för marsvin att byta hem för ofta.

Om någon av er som söker marsvin bor i närheten av Uppsala så finns två fina omplaceringskillar här som söker hem. Har ocksåen precis flyttklar liten hane som gärna flyttar ihop med av de äldre.

emiliasv
1

#10 Men herregud vilka fina små liv! Så synd att jag bor nere i skåne.. 

Jag har kanske små hanar på G nu, hoppas hoppas!! :) 

Tack för all hjälp allihopa, jag ser fram emot att lära känna hanar :)