Är det dominansbeteende
När jag håller mina marsvin så kan ena marsvinet börja kurra, gå långsamt medans hon kurrar och ibland vicka på rumpan långsamt. Sedan så biter hon det andra. Jag får inte ens klappa henne innan hon börjar kurra och så om jag kliar henne på magen så drar hon snabbt bort huvudet och biter mig(börjar inte blöda) Jag tycker synd om det andra marsvinet som är helt oskyldig och blir biten, jag skulle gärna vilja veta vad detta är! Dominansbeteende eller vadå?
Brunstar hon när hon håller på så? Om det pågår jämt eller väldigt länge kan det bero på äggstockcystor. Det skulle också kunna förklara varför hon bitts när du rör vid magen (vilket jag tycker är det märkligaste i det du berättar, marsvin som mår bra ska inte bitas) eftersom de kan bli ömma av äggstockcystor. Prova att söka på symptomen här på sajten och se om det stämmer med din hona. Sen kan det hänga ihop med dominans också men jag tycker att det låter mer som någonting annat om hon även om rädd om sin mage.
Hanna
Hon brunstar nog inte eftersom detta händer varje gång jag nuddar henne vid bakbenen o nedre delen av ryggen, hon stampar till med hennes fot så att den kommer på min hand, hon vänder sig om snabbt och piper/skriker högt och ibland så kan hon vibrera o vicka på rumpan långsamt samtidigt som hon går #1 Sen så hände det en Sak i buren att hon satte sig ner och drog sig med underdelen och sen kom den andra och slickade? Detta kanske är något som honor gör men jag vet faktiskt inte..?
Jag tycker att det låter som att hon har ont, kanske borde ta henne till vet? :(
hur har allt gått? Såg nu att det var ett litet tag sedan :)
Tror bara dom är lite kittliga, båda marsvinen håller på men den ena vickar på rumpan långsamt och vibrerar i båda kroppen och med sitt pip. Men annars går allt väldigt bra! :) #6