Borde jag betäcka mitt marsvin?
Hej, jag vet inte riktigt om jag borde betäcka mitt marsvin.
jag vet om allt om det här med hem och så, så det behöver ni inte dra upp, dock så vet jag inte om jag borde göra det här, jag vet inte riktigt vad konsekvenserna skulle vara om jag betäcker en tvååring.
hon fyller två år i november vilket betyder ett hon nu inte ens är ett och ett halvt, dock så tror jag att det är hennes första kull, men vet dock ej.
vad tycker ni, får gärna svara om ni föder upp eller har fött up marsvin och vet möjligtvis extra mycket om ämnet. Glad för alla svar!
Tack i förskott!!!
Varför skulle du para henne? Kommer hon från djuraffär så big nono till parning.
Alltid risker samt kostnad om det behövs vterinärvård, behövs extrabur till ev hanungar mm
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Marsvin ska inte paras första gången efter att dom har fyllt 1 år.
För bekenet stelnar och det blir svårare att få ut ungarna och man riskera att nån unge fastnar.
Parade mina två honor när dom var 7 och 5 månader.
Allt gick jätte bra och det blev 7 ungar sammanlagt :)
svar till fridaakesson. Hon är inte zoo marsvin, skulle aldrig köpa ett zoo marsvin, som sagt har jag redan tänkt på allt om bur och sånt. behöver inte tänka på det.
svar till feelicia. ok det är alltså ingen bra idé, jag har andra marsvin också men har aldrig fött upp, därför är jag lite ovan nämne frågan… men ok, under vilken ålder är det idéaliskt att betäcka?
Runt 6-10 mån typ
Det finns en massa marsvinsmyter. En av dem är den att bäckenet stelnar, en annan om när honor tidigast senast bör betäckas. En hon bör vara minst 7-8 månader, och i bra hull. Dvs väga ca 800 gram minst. Men det allra allra viktigaste är konditionen, att hon är frisk och matglad och inte väger för mycket. Sen skulle jag inte para en hona för första gången efter 1½ års ålder. Med stigande ålder försämras konditionen, och honor tenderar lägga på sig för mycket vikt.
Sen finns det ett par saker som jag tycker man skall ha som blivande uppfödare. En personlig mognad och en stor kunskap om hur marsvin normalt beter sig. När en hona är dräktig är det viktigt att kunna avläsa minsta nyans om något inte står rätt till. Det är för att i god tid upptäcka om det är på väg att bli komplikationer, och kunna förhindra det
Det kan hända en hel del otrvligheter under dräktigheten, förlossningen och tiden efteråt med honan. Ungarna kan det också hända en hel del med. Allt detta måste man vara beredd på. Och ha en pengabuffert om veterinär behövs.
Den 23/2 kom en kull med 4 ungar något för tidigt. Den minsta vägde 39 gram, vilket är väldigt lite då en nyfödd oftast väger minst det dubbla. De 2 minsta stödmatas just nu, ungefär varannan timme största delen av dygnet. De diar inte, och måste få all sin mat från oss. De är fortfarande små och pyttiga, och har inte gått upp i vikt. jag vet inte om de kommer klara sig. Mamman är kinkig med maten och äter enbart vissa utvalda saker. Risken för toxicos är inte över ännu för hennes del
Ett exempel på hur det kan vara med en nybliven kull. Stödmatning dygnet runt i kanske 2 veckor. Risk att 2 ungar går bort ändå. Oro för mamman, och koll på att hon mår så bra hon kan
Som uppfödare måste man vara mentalt förberedd, och dessutom veta vad man skall göra när det blir såhär.
#2 Det är en myt. Och 6 månaders ålder är tidigt, bättre att vänta till minst 8-10 månaders ålder vid första parning, gärna äldre och minst 800 grams vikt på honan är att rekommendera
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det kanske inte är så att symfysen stelnar pga förkalkning däremot finns det visst en ökat risk för äldre marsvin som betäcks för fösta gången. Det är bl.a. ligament som inte blir elastiska nog och så kan ett metabolt syndrom faktiskt leda till att symfysen inte vidgar sig. Även större kroppsvikt är vanligt vid äldre marsvin än 1 år. Allt detta ökar risken för komplikationer.
Man får inte heller glömma att marsvinsungar är större än de flesta andra djurs ungar då marsvinsungar är fullt utvecklade när de föds.
Personligt tycker jag att det kräver mkt kunskap och erfarenhet att hålla på med marsvinsbebisar. Jag rekommenderar inte det till folk som inte har råd med akutkejsarsnitt, dynget runt vård av bebisar och mamman och som sagt erfarenhet av att känna igen komplikationer samt att veta hur man kan hjälpa till vid svåra förlåssnigar.
Ok, de flesta marsvinungar föds utan komplikationer men mina grisar ska inte dö i en onödig grej som bebisproduktion för min personliga tillfredsställelse. Det är söt med bebisar men det är ett stort ansvar man tar på sig. Är man inte uppfödare har man ofta inte tillräckligt m kunskap.