Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 688 ggr
snigelcancer
0

Rädd/skygg marsvinshona.

Hej!

Har två marsvinshonor och dem är båda yngre än 3år. Ena marsvinet (Viking) är mitt, och det andra marsvinet (Rut) är min systers .  Jag köpte dem båda utav en barnfamilj för lite mer än 1½ år sedan, och första veckan så var båda marsvinen såklart lite rädda och blyga eftersom dem fått ett nytt hem. (Vill också informera att marsvinen inte är syskon). Nu  är Viking jättepigg och nyfiken och inte alls rädd när man kommer i närheten. När hon är hungrig eller törstig så skriker hon efter mat/vatten (som marsvin brukar) och kommer fram för att få mat, och hon är allmänt mysig och frisk. Hon gör inget motstånd då man ska plocka upp henne, och när hon är i famnen så är hon nyfiken och avslappnad.

Men Rut är helt tvärtom.. hon har aldrig kommit över "rädd-perioden" och då hon ser att man kommer gåendes så kutar hon in i huset och vill gömma sig. Hon kommer endast fram självmant då man gått därifrån eller då hon är hungrig och ser att man har mat. Men även då man handmatar henne (med t.ex sallad) så kommer hon blygt fram för att nå, och tar sedan maten och backar snabbt in i huset igen. Hon ogillar att bli upp-plockad och när hon är i famnen så blir hon stel och småpratar (ger ifrån sig små ljud). När jag kommer med mat så är det endast Viking som skriker, Rut skriker aldrig efter mat/vatten.

Båda marsvinen kommer bra överens i buren och bråkar inte, men det jag inte förstår mig på är varför Rut är så himla rädd och skygg även fast det gått över 1½ år sen jag tog emot dem. Dem får hö, vitaminpellets, och grönsaker dagligen. Och dem äter och dricker som dem ska. Har buren ståendes i mitt rum där det är tyst och det är bara jag som sitter här inne om dagarna.

Vad kan jag göra för att få Rut att känna sig mer trygg, och vad tror ni är anledningarna till hennes beteenden? Tacksam för svar!

Rut (till vänster) och Viking (till höger).

Kram! ♥                 //http://majanorberggg.blogg.se/