Varför slickar hon sin kompis i baken?
Hej,
Jag är förbryllad över ett marsvinsbeteende!:
Jag har en vuxen marsvinshona som bor i par med en annan vuxen hona. De kommer bra överens. Den ena av dem brukar ibland putsa den andra genom att slicka henne på öronen.
Nu har jag sett att hon även slickar den andra honan i baken! Länge och omsorgsfullt. Det har inte samband med någon parningslek, utan det händer när den andra honan står och äter. Hon som blir slickad bryr sig inte alls om det, utan fortsätter lugnt att äta.
Jag är nyfiken på vad detta betyder. 
Är det som med hundar, att de slickar bak för kommunikationens och samhörighetens skull?
Eller är hon ute efter färska bajskorvar att äta? Marsvin äter ju sitt bajs ibland för att få i sig vissa näringsämnen. Det här är ett nytt beteende jag sett, så jag har faktiskt funderat över om det kan bero på vitaminbrist.
Ja du jag har ingen aning så jag får väll puffa upp den och kolla om någon annan vet 🤔
Det ör svårt att säga varför hon gör så. Det kan absolut vara att hon käkar upp blindtarmsbajspluttarna. Marsvin gör det ibland när de behöver det. Anledningar kan vara olika. Det kan vara brist på ett ämne eller obalans i de bakterier som finns i mag/tarmkanalen. Eller andra orsak oxå. Nu är det ju ett tag sen. Är det fortfarande ett problem? Resp vad har du ändrat för att bli av med det? jätte bra att Du ens lade märke till det. Sånt är lätt att missa.
Tack för svar! Jag har inte sett det här beteendet igen, utan det varade bara ett par dagar. (De kan ju ha fortsatt göra det i smyg, men inte lika ofta och mycket!)
Jag tror att slickandet kan ha att göra med att de veckorna innan dels haft ett miljöombyte på grund av julsemester. Då bodde de i en annan bur hos en annan person. Dessutom hade de för några veckor sedan träffat en annan marsvinshona som inte passade ihop med dem. Den nya bråkade för mycket så jag bestämde att de inte skulle fortsätta bo ihop.
Efter dessa två upplevelser blev de här honorna mycket tighta och ville alltid sova ihop. Det var då som den ena började att slickas i baken.
Antingen kan det ju vara att hon som slickade faktiskt fått någon vitaminbrist på grund av stressen, som hon kompenserade genom att äta upp bajset.
Eller så var det en ritual av vänskapsbetygelse.
Men det är bara vad jag tror! 🙂