Ser det här ut som en bra bur?
Hej! Håller på startar en djurhjälp och gör i ordning burarna nu.
Ser det här ut som en passande bur åt marsvin? Har tänkt fylla toan med alspån och carefresh i den gröna lådan (Carefresh är påväg, har beställt online.)
Hö är även påväg. :)
Har även tänkt att sätta staket på utsidan av buren så dom har en liten hage att leka i.
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Nja jag förstår din inredningsiver.😃 Men nej jag tror marsvinen upplever det som trångt och för besväljigt att ta sig in ispeciella toaletter De kommer att kissa på mattan istället och då kommer det väldigt snabbt att bli väldigt ofräscht.
Det bästa brukar vara vanligt hederligt kutterspån, mist ett kryp in per marsvin och massor av hö löst inte i höhäck eller i en speciell låda. Plastskålarna kommer de genast att välta, välj tunga i keramik.
Min bur för 9 marsvin ser ut såhär. :-)
Okej! Har inte möjlighet till att använda kutterspån då jag har råttor (Det är dåligt för dom.) Fick som tips att använda borrismattor istället. Har många (50st) så om dom kissar på mattorna kan jag byta varannan dag utan problem.
Kan jag bygga ihop två såna dära vita lådor? Blir det bättre för dom då?
#2 Man kan ha kutterspån i samma rum som råttor, de blir inte dåliga pga det.
Easyströ är annars toppen. Enligt lag måste nämligen buren vara minst hälften strö (flecce/tyg räknas inte som det).
Hade bytt ut huset till ett utan sånt "fönster" (risk att de fastnar) samt inte haft toalätt eller den gröna lådan utan ett hus till.
Risken dock i den buren är att de hoppar över.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag vet att man använder borrismattor till råttor och det är säkert jättebra men till marsvin fungerar det dåligt. Marsvin blir inte rumsrena och väljer sina toaletter utan kissar när de blir kissnödiga. därför fungerar toaletter dåligt till marsvin. De behöver även ytor att röra sig på på ett helt annat sätt än råttor de klättrar och trixar inte som råttor utan travar på rakt fram på marken istället.
Okej! :) Ska ju som sagt ha en liten hage åt dom som dom kan gå ut och leka i när dom vill. Ska byta hus, lägger upp bilder på det när jag är färdig! :)
Bättre? Ska bygga ihop lekhagen bara. :)
Oj bilden kom inte med. Saknas även en matskål kom jag på nu! :)
#7 Vad ska du ha den blå backen till? 🙂 Men ser bättre ut (Y)
Har tänkt göra hål i den så det blir ett hus och fylla den med tidningspapper. :)
#9 Tidningspapper hade jag inte fyllt med inget för marsvin 🙂 Halm är bättre
Okej! Halm blir det.
Hur hög är kanten? Ser ut som om de kan hoppa ur ganska lätt..
20 cm. Har burar med galler, men dom är mindre. Så tyckte att den här var bättre.
Jag har en sån grön hö - låda tycker det är toppen. Uppfödaren jag köpte av hade också det till sina. Har även toalåda där det kissar och sovs 😊 mycket, men jag har tak över så det är nog därför de gillar att hänga där ☺ Då jag skulle behållt hölådan och haft varsitt krypin.
Tycker du gör det jättefint! :)
Tack! :)
Svårt att se måtten, men du inreder väldigt fint iallafall :-)
Väldigt fint! Men det ser litet ut, vad är måttet :)
Har hålt på byggt med hagen idag, blir klart till ikväll. Samt buren också! Är taggad på att se hur det blir. Det ända som saknas är halmen, höet och maten. Men det är påväg! (Beställt online..)
Spännande. Lägg gärna upp fler bilder när allt är klart :) Vad är det för fler djur du/ni tar emot?
Marsvin :) , #20
Vi tar emot smådjur, reptiler, katter och hundar. :) Inga exotiska djur eller stalldjur.