Annons:
Etikettfoder
Läst 38926 ggr
FeliciaS
2009-07-11 20:49

Marsvin och c-vitamin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man köper marsvin får man ofta höra att de måste få i sig c-vitamin. I djuraffärer kan man t.o.m. bli pålurad vitamindroppar, men hur hälsosamt är det egentligen med c-vitamin och vilken mängd är lagom?

Man kan säga att det finns tre "steg" av kunskap kring marsvinens c-vitaminbehov. Steg 1 - okunskap om att de överhuvudtaget behöver c-vitamin. Tur nog är detta relativt ovanligt, det man främst får veta om arten marsvin är att de behöver c-vitamin dagligen. Steg 3 - kunskap om ett stort c-vitaminbehov som är svårt att tillgodose om man inte ger dem c-vitamintillskott. Mitt emellan, steg 2 - kunskap om att marsvin behöver c-vitamin dagligen, genom grönkost. Varken steg 1 eller steg 3 är bra för marsvinets hälsa. Varför ska jag försöka förklara i den här artikeln.

Marsvin, vissa apor och människor (samt några få andra djurarter) har en enzymdefekt vilket gör att de saknar förmågan att producera eget c-vitamin. Genom kosten behövs istället ett dagligt c-vitaminintag för att täcka behovet. Hos marsvin är det ungefär 1 mg c-vitamin/100 g kroppsvikt och dag, minst dubbelt så stort behov för dräktiga och digivande honor. Alltså inte ett överdrivet stort behov. Varför då allt prat om c-vitamintillskott i form av droppar, brustabletter osv? Det beror endast på djuraffärernas mål och taktik; att sälja, sälja och åter sälja.

Broccoli innehåller mycket c-vitamin

Hur påverkas marsvin av för mycket c-vitamin?
Normalt sett kissar marsvinen ut den överblivna dosen av c-vitamin om de får mer än vad de behöver (vilket de oftast får då deras behov som nämnt är väldigt litet), det är helt naturligt och ofarligt. Ger man däremot tillskott, som är koncentrerad c-vitamin, och dosen blir uppåt 10 gånger för stor för att sedan komma ner på en mer normal dos igen förtvinar den normala mekanismen i marsvinet som tar upp vitamin C. När marsvinet inte kommer tillbaka till normala mängder c-vitamin igen kan den inte heller ta upp tillräckligt med vitamin C och marsvinen kan drabbas utav Pseudo Skörbjugg. Det är ett tillstånd med precis samma symptom som vanlig Skörbjugg.

Ge därför aldrig marsvinen c-vitamin i annan form än genom färska grönsaker. Så mycket kål och morötter som marsvin kan äta varje dag är mer än tillräckligt med c-vitamin för att mängden ska bli hälsosam. Till dräktiga och digivande honor ges extra utav de grönsaker som har hög halt av c-vitamin.

C-vitaminbrist: Skörbjugg
Ett marsvin med c-vitaminbrist kan bli förlamat i bakdelen, eller få Skörbjugg. Symptomerna är följande:

  • dålig aptit

  • smärta vid upplyftning/fasthållning

  • svullna och ömma leder samt revben vilket skapar ovilja att röra sig

  • minskad utveckling av ben och tänder (gäller växande marsvin)

  • omedelbara blödningar i ex. tandköttet

  • diarré

  • viktminskning

  • uppburrad päls

Så fort du misstänker att ditt marsvin har Skörbjugg, eller c-vitaminbrist, är det mycket viktigt veterinär kontaktas för undersökning. Då är behandling med vitamintillskott (antingen i maten, vattnet eller via injektion) ett måste för att symptomen ska minska och marsvinet ska ha chans att klara sig. Chansen för att marsvinet ska klara sig är större ju fortare veterinär uppsöks.Paprika är bland det mest c-vitaminrika som finns.

**Rätt intag av c-vitamin
**Marsvin ska dagligen få färska grönsaker, innehållande c-vitamin, för att täcka behovet av c-vitamin. Bra exempel på grönkost är Broccoli, Kålsorter (framförallt grönkål), Paprika, Persilja och torkade nässlor. Under sommarhalvåret är grönfoder utifrån en otroligt bra vitaminkälla som glatt uppskattas. För att få insikt i hur lite grönkost som behövs för att täcka c-vitaminbehovet, kan ett marsvin på ca 1 kg daligligen äta:

28 gram vitkål/14 gram blomkål/12 gram broccoli/8 gram grönkål/6 gram nässlor/9 gram grön paprika/5 gram röd paprika/5 gram persilja/28 gram kålrot eller 26 gram salladskål, dvs. inga stora mängder!

Tänk på att…
Även c-vitamininnehållet i grönsakerna kan variera, beroende på årstid och hur de är odlade.

Inte förlita dig på c-vitaminhalten i pellets! Efter tillverkning då c-vitaminen kommer i kontakt med ljus och syre förstörs den.

Vid förkylning och vissa andra sjukdomar blir immunförsvaret nedsatt och marsvinen behöver då extra c-vitamin för att inte bli sämre. Ge då grönsaker innehållande mer c-vitamin, och inte tillskott i vattnet/maten. Om marsvinet däremot inte äter eller får i sig grönsaker är det fortfarande viktigt med c-vitamin och är det på sin plats med tillskott, askorbinsyra löst i vatten (eller det du stödmatar med) förslagsvis.

För mycket av en bra sak kan alltså vara dåligt - lagom är bäst!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Annons:
FeliciaS
2009-07-11 23:11
#1

Hoppas ni tycker om den :) Har inte hunnit läsa igenom hela, hittar ni slarvfel så hojta till ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tindrar
2009-07-11 23:24
#2

Jättebra!:D Visste faktiskt inte särskilt mycket av det här:) Självklart att dom ska ha c-vitamin^^,

dijete
2009-07-11 23:30
#3

Jätte bra Felicia :)

Fiona
2009-07-11 23:53
#4

Mycket bra men en fråga, nu på sommaren om grisarna går ute hela dagen och har fri tillgång på gräs , behövs det då grönsaker? ^^

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

paronskrutten
2009-07-12 00:03
#5

#4 Jag brukar ge dom något på kvällen, mest för att de är bortskämda, men för c-vitaminbehovets skull lär de inte behöva annat än gräs

Helena

Fiona
2009-07-12 00:12
#6

#5 Okej =)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Annons:
paronskrutten
2009-07-12 00:15
#7

Felicia: "Inte förlita dig på c-vitaminhalten i pellets! Efter tillverkning sjunker halten betydligt då c-vitamin förstörs i kontakt med ljus och syre." låter rätt dumt ;)

Helena

Sannich
2009-07-12 00:30
#8

Sen så skrivs det att man inte ska ge annat tillskott. Men det är många som ger Askorbinsyra när våra marsvin är sjuka. Det räknas väl som ett tillskott. Eller?

FeliciaS
2009-07-12 01:16
#9

Tack :P

#7 Fixat ^^

#8 Askorbinsyra är ju ren c-vitamin, när de är sjuka behöver de mer än normalt och då kan det vara bra med extra. Men ger man grönsaker som är bland de mest c-vitaminrika (paprika, persilja) behöver man inte det. Beror mycket på, får marsvinen inte i sig grönsaker av någon anledning är ju askorbinsyra ett måste.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sannich
2009-07-12 03:02
#10

Precis som jag tänkte då. Kanske ska stå med då? Alltså, att man kan ge det om och när man inte får i dem grönsaker? :)

deluxe
2009-07-12 03:23
#11

Alltså, det handlar ju egentligen inte så mycket om att man inte ska ge tillskott utan om att man ska tänka på att inte överdosera. Glad

Aristarcos
2009-07-12 11:20
#12

#11 Jag förstår inte riktigt det med att ni säger att man överdoserar,vi människor iallfall tar upp det c-vitamin vi behöver och kissar ut resten, är det inte samma sak med marsvin ???

sotlynx
2009-07-12 11:32
#13

Felicia: Mycket bra info! För övrigt är alla kunskapstrådar här inne fantastiskt bra! Har sammanställt de jag tyckte var viktigast.. det blev 58 sidor i ett Word-dokument! Mailar dem till alla marsvinsägare jag känner! Glad

Annons:
Filosofia
2009-07-12 12:15
#14

Jättebra artikel! :) Jag hade ingen aning om att de kunde få pseudo skörbjugg vid överdosering!

idipidi
2009-07-12 12:22
#15

#12 Jo, visst kissar de ut överskottet. Men marsvin är så små att det är lätt att ge extrema överdoser. Då vänjs kroppen vid de höga doserna och sen när man slutar ge lika mycket tillskott så reagerar de som att de har brist.

Stephanie-D
2009-07-12 12:26
#16

Bra artikel Felicia!

/ Stephanie-D

Medarbetare på Jack russell terrier iFokus, Tonåringar iFokus och The Sims iFokus 

centerpiece
2009-07-12 14:23
#17

rikitgt bra artikel :)

EvaLuna
2009-07-12 16:33
#18

Instämmer - mycke bra artikel! *tackar & bockar fast niger*

I tillägg i argument mot att överdosera alltför mycke med syntetiskt vitamin c är att de kan bilda njursten (iaf hos människor…) Detta gäller allstå kraftig överdosering med askorbinsyra i ren form.

FeliciaS
2009-07-12 16:38
#19

#18 Ja, så är det ju för marsvin också. Särskilt brustabletter har jag hört om, men det borde vara så med all c-vitamin.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
2009-07-12 17:40
#20

Bra artikel! :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Annons:
Berlau
2009-07-12 18:43
#21

Bra skrivet (:

Sannich
2009-07-13 15:31
#22

Är det någon som handlar på Djurmagazinet i Arninge? Ska hjälpa till där om några veckor, och var där förra veckan och jobba en dag och såg då att de hade Mia Winges marsvinsbok! Jag blev ganska förvånad. :) Aldrig sett att någon djuraffär har sålt den.. :)

Cuyi
2009-07-13 15:35
#23

Superbra artikel, ska bokmärka den. :D Bilderna är också superfina!

FeliciaS
2009-07-13 15:36
#24

#22 Hrm, var det meningen att inlägget skulle vara i den här tråden? ;) Eller bara jag som inte fattar sambandet kanske *s*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cuyi
2009-07-13 15:38
#25

#24 hur som helst så var det ju bra att dom sålde boken, haha. kanske hon menar att Mia Winge också tipsar om c-vitamin? har läst boken, men jag kommer inte ihåg.

Sannich
2009-07-13 15:40
#26

#24, Nja, det kanske inte passade in, men tänkte att denna tråd var uppe och då tänkte jag inflika att denna bok finns att köpa där och att folk som är nya på marsvin både läser artikeln och ser vad de kan köpa en bra bok. Fel kanske? :/ Sorry isf.

EvaLuna
2009-07-13 16:34
#27

Bra tips hursomhelst. Inte varje dag man hittar bra marsvinsböcker

#19 Nej, jag förstår inte riktigt varför vissa ger rådet att man ska ge dem brustabletter öht. För att de är lättillgängligt kanske? Tabletterna innehåller massa annat skräp som säkert inte är så bra för små marsvinsmagar.

Annons:
Sannich
2009-07-13 18:43
#28

Jag har fått rådet massor av gånger. Som anledning har jag fått höra att det är för att det är bekvämt.. De funkar på oss människor, och vi får i oss allt vi ska, och då antar nog de att också marsvinen får i sig allt de ska.. :( Det är så illa att man får ont i magen..

Fairytail
2009-07-15 00:59
#29

Bra artikel!

FeliciaS
2009-07-15 01:03
#30

#28 Ja, det stämmer - tyvärr :/

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelie92
2009-07-15 01:35
#31

Jag fick lära mig av "min" uppfödare att ge brustabletter till marsvinen, men det är alltså helt onödigt att ge?

Berlau
2009-07-15 11:29
#32

Hon/han på bilden ser ut som en c-vitamin ^^,

FeliciaS
2009-07-15 14:12
#33

#31 Ja, det är onödigt och särskilt inte bra alls. Skulle någon form av extra c-vitamin behövas är det askorbinsyra som är bäst, brustabletter inhåller massa socker (naturligt eller konstgjort) samt färgämnen, konserveringsmedel m.m.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

redhead82
2009-10-13 21:07
#34

Vad bra att äntligen få detta svart på vitt! Skrattande

Jag har länge ansett att marsvinen inte behöver få i sig c-vit via droppar eller granular el. dyl. Dessutom försvinner väl c-vit i vattnet när man droppar i det? Marsvinet dricker ju inte precis upp allt vatten på en gång om man säger så….

Jag har gett min lilla gris grönfoder utifrån hela sommaren! På vintrarna brukar jag ge spenat t.ex. som han tycker väldigt mycket om! han har också fått tomat, mandarin och apelsin!

broccoli är ju en annan c-vit rik grönis! Är det någon som har tips på andra c-vit fulla grönisar som inte är fulla av syrlighet eller blöthet, eftersom mitt marsvin har svampangrepp på läpparna och inte kan äta syrlig eller blöt mat! Tomat, mandarin och apelsin är ju då liksom inte längre några alternativ tyvärr….

Annons:
Abico
2009-10-13 21:38
#35

#34 - Ja, c-vitamindroppar är totalt meningslöst och tillför verkligen ingenting annat än en konstig smak till vattnet.

Vitkål är en snäll grönsak med gott om c-vitamin. Fler tips kan du hitta i den här artikeln; Grönsaker och frukter

Hanna 

[WeepingWillow]
2009-10-25 00:50
#36

Jag köpte ju min lilla nya December i djuraffären häromdagen o blev då tillsagd att köpa c-vitamin droppar. Jag sa att det vill jag inte ha för mina grisar får i sig det ändå i kosten, har aldrig använt mig av det förut. Men han insisterade att det hade December fått sen hon kom dit o det ska jag fortsätta ge henne i flera månader för det är hon van vid, hon slickar i sig det själv o han lät riktigt arg! Jag kan aldrig stå på mig så jag tänkte att jag får väl göra så då. (vet inte va skiten kostade men den va säkert inte billig!) Han sa att dom mår sååå mycket bättre av det. Försökte ge henne det första dagen men det gick inte ens tvinga i henne dropparna så det där me att hon slickar i sig själv vet jag inte va han fick ifrån! Så nu struntar jag i dom där dumma dropparna o ger henne goda vitaminrika grönsaker istället!

Bra artikel :)

FeliciaS
2009-10-25 01:05
#37

#36 Dumt beteende från personalen, men de tänker bara på att sälja i sådana situationer :/

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Cornetto
2009-12-27 00:27
#38

Jättebra artikel , kommer titta på den då och då så jag kommer ihåg det! Flört

cattus
2010-05-24 01:54
#39

Jag tycker inte att man skall vara allt för hårt mot de som ger tillskott av c-vitamin. Bättre att ge det än att se avmagrade förlamade marsvin två-tre månader efter familjen kommit hem med sitt lilla marsvin.

"-jo, men vi brukar ge grönsaker, han älskar gurka, det är det enda han vill ha"

Det är så ledsamt. De som verkligen älskar sina marsvin och vcerkligen har förstått att de måste ha rätt typ av grönsaker och frukt så går det ju jättebra. Men det är nog övervägande delen av de som skaffar marsvin som inte har förstått det. Och butikerna vet att famiejrna kommer att fuska med grönskaerna. Tyvärr mer regel än undantag.

Dessutom är väl ändå c-vitamin i askorbatform bra mycklet bättre för magarna.

Abico
2010-05-24 08:58
#40

#39 - Anledningen till att affärerna vet att det kommer att saknas grönsaker hos marsvinen är ju för att dom inte informerar den nyblivna marsvinsägaren om att c-vitaminrika grönsaker är någonting som marsvin behöver.

Kan man inte erbjuda en så enkel sak som en bit vitkål varje dag är man nog inte lämpad som marsvinsägare. Men det är ju bara min åsikt.
Jag skulle aldrig sälja några marsvin till en person som jag vet kommer att strunta i att ge dom det dom behöver. Men det är där problemet hos djuraffärer ligger, dom bryr sig inte.

Hanna 

smurfan-13
2010-05-24 13:30
#41

Jag har problem m mitt upphittade marsvin. Hon har nu bott hos oss i ca 2 veckor och jag har succesivt gett henne mer o mer grönt. Magen har klarat detta bra & jag är inte orolig för att ge henne några mängder grönt nu längre. Problemet är dock att hon INTE äter tillräckligt för att tillgodose sitt c-vitaminbehov. :( Gurka är det enda somhon verkligen älskar, men det får hon knappt då det ju mest bara är vatten. Morot äter hon en del, men aldrig tillräckligt mkt. Broccoli, vitkål, paprika kan smakas lite på, men att äta tillräckligt är hon inte ens i närheten utav. Gräs, maskroser, hassel mm älskar hon, men jag vet ju inte hur mkt hon behöver av det för c-vit.behovet?

Så vad göra? Bör jag försöka hitta ett tillskott att ge henne tills hon äter mer (om det någonsin kommer ske) av nyttiga grönsaker eller har ni nåt annat tips??

Annons:
idipidi
2010-05-24 14:25
#42

#41 Tipset är att du ska sluta oroa dig. :) Om de äter gräs och annat grönt utifrån behöver de inte få extra grönsaker. I praktiken brukar det bli vissa dagar med grönsaker ändå då det inte är alltid att man orkar plocka när det regnar. Men det är inte populärt bland marsvinen när de väl är invanda på gräs och annat gott. De är ju betande gräsätare från början!

Hur mycket c-vitamin som grönt utifrån innehåller varierar förstås med sort, tid på säsongen m.m. Enligt de tabeller som jag tittat i så kan man dock räkna med att det innehåller minst lika mycket som bra köpegrönsaker. Gräs och maskrosor ligger i storleksordningen mellan vitkål och blomkål.

Sen är det ju faktiskt extremt små mängder av de riktiga c-vitaminbomberna som behövs på en dag, om man nu inte kan ge gräs. Vi pratar som storleksordningen 5-10 gram av persilja eller paprika. Det är inte många tuggor. :)

Abico
2010-05-24 14:27
#43

#41 - Det är ju verkligen inga mängder som behövs för att hon ska få vad hon behöver. Är du säker på att hon inte får i sig det? 12g broccoli eller 5g paprika så är det ju klart.

Om du ger henne torrfoder eller mycket annan mat, ta bort det och servera efter att hon fått grönsakerna.

Hon sitter väl själv också? Ensamma marsvin äter mindre än marsvin i par, det är min erfarenhet. Marsvinen stimulerar varandra till att äta mer.

Hanna 

smurfan-13
2010-05-24 14:38
#44

#42 & #43 Jag vet att hon INTE äter tillräckligt av grönsakerna, då jag väger dem innan jag ger henne & hon äter inte ens upp hälften av dagsdosen i grönsaker. :( Men vi kör på gräs etc från utsidan nu & så hoppas jag att hon lär sig äta grönsaker innan hösten är här. Till hösten lär hon väl förhoppningsvis ha en kompis med som kanske stimulerar ätandet lite mer.

sillysussi
2010-08-10 12:43
#45

Mycket bra artikel och inlägg. Våra marsvin vill helst äta morötter - räcker det? Jag tänker på säsongen efter grönbetet.

Abico
2010-08-10 12:46
#46

#45 - Morötter räcker inte som enda c-vitaminkälla utan du får komplettera med annat. Så här års finns det massor med grönt ute som är jättebra att ge.

Hanna 

[Aquelegia]
2010-10-20 20:57
#47

Började bli irriterad på allt tjat om cvitamin tack tack tack för artikeln kunde inte tro att marsvin skulle vara så dumma och inte äta det dem har behov utav. Har vägrat vitamintabletter då jag ju ger mina marsvin så mycket grönsaker som dem vill ha. Mina marsvin hatade kål men sen dem 2 nya kommit både dricker dem mer vatten och äter tadaaaa KÅL :D

alva-m-t
2010-11-05 11:38
#48

Jätte grymm artikel!!!

alva-m-t

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Annons:
[nono39]
2010-11-05 12:54
#49

mina marsvin har smärta vid upplyffning , men de kan väl inte vara c vitamin brist ? dom får dagligen sallad och gurka

kawaiichou
2010-11-05 12:57
#50

#49. Sallad och gurka är inte så rika på c-vitamin :/

[nono39]
2010-11-05 13:10
#51

#50 vad rekomenderar du att jag ska ge ?jag trodde sallad var mycket c vitamin

kawaiichou
2010-11-05 13:16
#52

#51http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html

Det är en näringstabell på en del grönsaker! Hoppas det blir bättre med marsvinen c:

isblixt
2010-11-05 15:01
#53

#51 Vitkål/grönkål innehåller mycket c-vitamin men sallad är i princip bara vatten.

Vad du kan ge för c-vitaminrika grönsaker till dina marsvin står klart och tydligt i artikeln :)

"Bra exempel på grönkost är Broccoli, Kålsorter (framförallt grönkål), Paprika, Persilja och torkade nässlor." (tagen från artikeln)

jagga-ewe
2014-01-22 09:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Bra artikel!

Jag undrar dock hur du beräknat mängderna av grönsaker. Vilken mängd c-vitamin per dag du använt och var du hämtat näringsvärdena. Jag hittade i en annan artikel här att marsvin ska ha ca 10mg c-vitamin/kg vikt. Enligt livsmedelsverket innehåller vitkål 46mg c-vitamin per 100g. Jag får det då till 21,7g vitkål/dag för att nå 10mg c-vitamin.

Eftersom jag är en lat jäkel har jag skrivet ihop en lista över olika bra grönsaker och hur mycket marsvin behöver per dag av denna, utifrån vikt. Lägger in den här som bild, tänker att om jag vill ha en lathund finns det säkert fler som har nytta av den…

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

marsisen
2014-01-22 17:31
#55

En djur affär som jag bor nära säger att dom dör om dom inte får cvitamin pulver.. Som kotar 300 kr, Ett av våra marsvin blir 8 år, hon har aldrig haft något sånt🤔

animal power <3

Annons:
Fridaaaa
2014-01-22 17:50
#56

#55 Okunnig djuraffär, inget ovanligt :S

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

marsisen
2014-01-22 18:20
#57

#56 Ja värkligen :/

animal power <3

philippazon
2015-02-10 16:49
#58

Jag är lite nervös över att jag kommer misslyckas och ge för lite c-vitamin om jag inte väger det eller om jag plockar utifrån på sommaren, bör jag vara nervös eller är det bara löjligt av mig? 😃🤔

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Fridaaaa
2015-02-10 16:50
#59

#58 Jag väger aldrig 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alana82
2015-02-11 10:54
#60

Jag vägde i början men kom snabbt fram till att mina får tillräckligt och mer därtill, bortskämda små grisar ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

Marvin15
2015-03-07 19:44
#61

Vi har just fått hem två fina killar från djuraffären, och fick veta att de skulle få C-vitamindroppar, det har de fått där nämligen… Jag frågade vilka grönsaker de brukar få, men fick till svar att de inte har fått några grönsaker direkt, lite gurka bara. Jag har ju läst en del och lärt mig att de ska få grönsaker och därmed tillräckligt med C-vitaminer. Nu undrar jag om de blir dåliga om jag slutar med de hemska dropparna direkt och försöker vänja dem vid grönsaker? För övrigt skrämmande hur marsvinen har det i djuraffären, men det är en annan diskussion.

Fridaaaa
2015-03-07 19:50
#62

#61 Nej det är bättre att du vänjer dem sakta vid grönsaker. När marsvinen¨har vant sig vid bra c-vitaminrika grönsaker kan ta bort dropparna helt. Introducera i små mängder till en början. T.ex paprika, persilja eller broccoli🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Marvin15
2015-03-07 19:52
#63

Okej, det var ungefär så jag tänkte. Jag har lagt dit  LITE morot, broccoli och paprika. Men måste jag fortsätta med dropparna tillsvidare? Eller kan jag skippa dem direkt?

Fridaaaa
2015-03-07 19:59
#64

#63 Jag hade kört på det tills jag ser att de äter tillräckligt med grönsaker dagligen för säkerhets skull 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Marvin15
2015-03-07 21:31
#65

#64 Okej, då försöker jag med droppar! Tack för snabbt svar! :-)

Upp till toppen
Annons: