Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1888 ggr
Rheen
0

Förhindra skabb och andra ohyror?

Hej! Det är så att det finns en chans att jag kommer skaffa två marsvin i en snar framtid. Jag har därför sökt på som en galning för att hitta så mycket nödvändig information som möjligt. Nu har jag kommit in på det här med skabb och andra 'sjukdomar'. Jag har bläddrat runt på internet, och blivit mer bekant med bl.a. Ringorm, olika kvalster och svamp. Då kommer vi till min fråga; hur får marsvinen dessa ohyror - och är det möjligt att förhindra dem? Det känns ju extremt sorgligt att drabbas av t.ex. skabb när man tar hand om första marsvinen. Så, kan man undvika något speciellt, eller ta hand om grisarnas päls på ett särskilt sätt? Jag hade tänkt mig ett par släthåriga marsvin, men inte skulle jag tacka nej till en lurvboll heller. (; Alltså, kan man förhindra skabb och andra ohyror före de slår till, eller måste man bara hoppas på det bästa? Jätte tacksam för svar!

~ Rheen.

Aristarcos
0

Köp marsvin från uppfödare som är registrerad SMF uppfödare, då är risken mindre än när du går till en djuraffär och köper dem ! Jag fick med Ohyra när vi hade köpt marsvin från djuraffär !

JonnaCecilia
0

En sak jag har tänkt på, om jag får lov att kapa tråden, är: kan marsvin få det från nåt annat ställe? Alltså, jag har haft mina omplaceringsmarsvin i ett år nu och de har inga problem, men skulle de kunna få? Typ om de är ute i sommar (vi ska flytta till lägenhet med trädgård), eller måste de träffa ett smittat marsvin för att få smitta? Tack för svar! O:)

Fridaaaa
1

#2 Ringorm kan komma från andra ställen ja även skabb. Och båda delarna kan ligga latent i upp till ett år (vet inte om det kan det längre) samt att de kan smitta utan att själva få symtom. Katter t.ex kan bära Ringorm och smitta

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JonnaCecilia
0

#3 Tack :) Nån som vet var det kommer ifrån? Om det inte ligger latent eller så.

Ljungåsen
1

Skabben orsakas av ett kvalster, Trixacarus caviae.  Det kan endast infektera marsvin. Smittar oftast genom direktkontakt. Kvalstren lämnar inte gärna marsvinet, men det kan hända om de blivit för många - eller om det infekterade marsvinet dött.  Själva kvalstren dör vanligtvis inom tre veckor om de inte har något marsvin att bo på. Det som kan ställa till problem är äggen, som kan klara sig betydligt längre tid.

_Källa: Guinealynx.
_

Görkan
1

Det viktigaste för att förhindra sjukdomar och framförallt skabb och svamp är att marsvinet har ett bra immunförsvar. Det främjas av bra mat, ren och torr bur, ingen stress och en miljö som marsvinet trivs i, stimulerande till aktivitet men även till att kunna sova och äta i lugn och ro.

De flesta infektionssjukdomar kan man överföra genom kontakt. Dvs att det är att rekommendera att hålla en karantäntid när nya marsvin anländer till en. Gör man inte det riskerar man att de kan bli sjuka. Är det bara hudsjukdomar som överförs är det ingen dramatik, men är det annat som i vissa fall kan leda till döden, så bör man vara försiktigt. Framförallt om man har äldre marsvin el sådana med sämre immunförsvar.

Spår av svamp finns överallt men det krävs lite förutsättningar att de ska leda till en svampinfektion. T.ex. ett dåligt immunförsvar, att huden redan är skadat, att det redan finns en bakteriell infektion som exempelvis ett nosexem. Och då är det mycket lättare för svampen att få ett fäste. Dessutom kan infektionen sprida sig snabbare och mer när immunförsvaret är dåligt.  

Gällande skabb och andra ohyra: man kan inte alltid förhindra att en el flera drabbas av det. Om man är noggrann under behandlingen att desinficera allt som är smittat av skabb och om alla marsvin behandlas, så ökar chansen att bli av med de på sikt. Behandlingen är stark och giftig, så den bör man inte genomföra i onödan.