Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 709 ggr
HMT
0

Flytta ihop marsvin

Hej, Jag har en 1,5 årig marsvinshona som nyligen mist sin tjejkompis. Har hittat en nya hona i samma ålder med en unge på fem månader och försökt introducerade dessa för varandra. Min "gamla" hona jagar runt och bråkar med både mamman och ungen och verkar inta alls nöjd med dessa nya kompisar. Är det någon som har erfarenhet av att sätta ihop marsvin med unge med ett främmande marsvin? Mvh Marie

Eulwen
0

Honor går generellt bra att sätta ihop men även de kan "tjafsa" en tag innan de lärt känna varandra. Så länge ingen blir ordentligt biten, alla kan äta/vila och de har tillräckligt med utrymme för att inte behöva klättra på varandra är det bäst att avvakta. Hur länge har du haft dem ihop nu?

HMT
0

Har haft dem ihop endast ett dygn nu men särade på dem under natten pga allt stök i buren. Funderar på om min gamla hona kommer att ha svårt att till sig två nya på en gång som dessutom är mor och dotter. Hon kanske känner sig utanför eftersom de andra två känner varandra. Kanske behöver de bara mer tid med varandra?

godisgrisen
0

Det är inte en lång tid. De kan behöva en vecka att reda upp sin relation. De kommer säkert lösa det om de får vara ifred och göra det i sin egen takt. Vad du absolut inte ska göra är att dela dem och sätta ihop dem om och om igen för då måste de börja omigen. Sätt ihop den en gång för alla och ha is imagen och vänta ut dem. 

De jagar och piper och har sig och kanske kommer de att få små bett också men allt det är naturligt och något som de måste gå igenom. 

Du kan hjälpa till genom att se till att de har varsitt gömsle och ganska gott om plats samt muta dem med massor av extra god mat. Annars är det bara att ge dem tid och utrymme att göra upp.

HMT
1

Tack för bra tips! Då borde det egentligen inte vara några problem att det är mor och dotter som flyttar in. Vi kämpar på ett tag till och hoppas de kommer att trivas med varandra. //Hönsnamman