Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 5539 ggr
AmandaWe
3

Marsvin som bråkar.

Att marsvinshanar inte går ihop är helt fel. Könet på marsvinet spelar inte lika stor roll som personligheten och även honor kan ha riktiga bråk. Jag har läst i många Artiklar att marsvin som "ryker ihop till en boll" inte trivs och ska separeras från varandra. Jag är inte riktigt beredd att hålla med. Mina två marsvinshanar ryker ihop lite då och då (ungefär en gång varannan månad) i buren, men har jag båda i famnen när jag ligger i soffan blir dom väldigt beskyddande av mig och kan ryka ihop för att de inte kan komma överens om vem som ska ligga vid min haka. På grund av detta brukar jag hålla dom separerade när dom sitter med mig i soffan, en får sitta nere vid magen och en vid hakan, då funkar det fint. Men det jag främst ville lyfta med det här inlägget är att hanar kan ryka ihop utan att man behöver separera på dom. Givetvis ska man sära på dom när dom ryker ihop för att stoppa själva bråket så ingen blir skadad. Jag brukar skrika till eller klappa händerna så brukar dom sluta ganska direkt även fast dom är "som en boll". Trots att dom kaxar sig mycket mot varandra och ibland ryker ihop blir dom väldigt ledsna och oroliga om dom inte är tillsammans. Därför bör man verkligen ha som sista utväg att separera på marsvinen och sätta dom i separata burar. Prova med att ändra inredningen i buren först och se till att ha två av allt så de inte behöver bråka om matskål, vattenflaska osv. Efter ett ordentligt bråk har jag hittat hål i läppen på det underordnade marsvinet (alltså inte alfan) och detta blev jag först väldigt skärrad över men efter att ha hållit koll på såret och tvättat det dagligen så läkte det fin fint och ingen allvarlig skada skedde. Så trots småsår och bråk är det extremt viktigt att känna sina marsvin och se om dom faktiskt inte går ihop eller om dom bara är väldigt utmanande mot varandra. Ett ensamt marsvin blir sällan ett glatt marsvin men ryker dom ihop ofta och såren blir omfattande har man kanske inget val och då är två burar bredvid varandra det bästa alternativet. Mina hanar är 2 år och testar varandra hela tiden men trots detta trivs som jättebra med varandra större delen av tiden och är väldigt beroende av varandra i många fall. De trivs även väldigt bra med mig och min sambo men kan bli lite överbeskyddande vilket gör att vi helt enkelt inte sätter dom i situationer där dom känner sig hotade av varandra och då funkar det jättebra! Tack för mig!

godisgrisen
3

Jag håller helt med dig.

Många delar marsvin i onödan bara för lite småbråk vilket är en naturlig del i deras samspel och inte alls är skadligt för dem. Har man väl delat dem brukar det vara svårt att få ihop dem igen. Då har man skapat ett problem som egentligen inte fanns. Naturligtvis kan det vara befogat att dela hanar ibland och de slåss ofta och brutalat så de verkligen skadar varandra eller om den ena trakaserar den andra så pass att han äter dåligt och blir stressad.

jojjehanna
0

Vi har särat våra och ska prova kastrering. De slåss och blir som en boll och det hjälper inte att klappa, skrika, spruta vatten eller annat, bara dra isär dem. Den ena fick ett djupt jack vid ögat som har läkt bra. De börjar hacka tänder bara de ser varandra nu. Vi ska prova kastrera dem nu för de är såpass unga så det kanske inte blivit ett invant beteende. Håll tummarna! Om inte annat så kan de få varsin marsvinsdam som sällskap om de inte går ihop sen heller.

Eulwen
1

Jag håller med om att många separerar hanar lite för snabbt, men däremot tycker jag nog att om de regelbundet ryker ihop och faktiskt slåss (som en boll) så bör man ändå sära på dem. Det är fullt möjligt att hålla hanar ihop utan dessa slagsmål och jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett sämre alternativ.

Jag har förlorat en hane pga bitskador som läkte dåligt efter ett sånt bråk så även om det "går" skulle jag inte riskera det.

jojjehanna
0

Idag skulle vi kolla läget med våra bråkstakar. De hackade tänder när de såg varandra på olika sidor av burgallret men började äta hö sen så vi gjorde två höhögar på golvet och släppte ut dem. Det gick åt skogen. Efter ett tag gick de mot varandra och precis när de attackerade varandra gick jag emellan och blev illa biten. Den ena hanen satt fast i mitt finger och det gjorde extremt ont.

AmandaWe
0

I ditt fall jojjehanna låter det helt enkelt som att de inte funkar. Jag kan tänka mig att det gör fruktansvärt ont att bli biten, dom har ju ett ordentligt gap. Om ni väljer att kastrera dom hoppas jag att det fungerar men annars har dom det nog bättre på skilda håll. Eulwen jag är fruktansvärt rädd för att det ska hända någon av mina hanar med, beklagar att det gick så illa i ditt fall. Än så länge tänker jag inte sära på mina hanar dock eftersom det kan gå långa perioder utan att de bråkar också samt att de ofta skriker efter varandra om man särar på dem. Jag har aldrig behövt gå in och dra isär dem i ett bråk heller utan det har varje gång räckt att jag skrikit till eller klappat så har de släppt varandra och den enda skadan är ett hål i läppen som läkte bra. Men jag håller definitivt koll och blir det värre har jag ju inget val tyvärr.

JonnaCecilia
1

Jojjehanna, vad har du prövat för att de ska bli sams? De blir inte det bara genom gallret tyvärr. Mina blev äntligen sams av att bada ihop, fick göra det 4 dagar i rad; bada dem, torka dem, ha dem ute på golvet (mkt plats) hela dagarna och sen is i magen och stor plats även på nätterna. Satte ihop buren med en rasthage. Fick tipset från en australiensisk marsvinssida, sök på buddy bath guinea pigs så kommer den nog upp. Kan tyvärr inte länka, kasst internet. Kastrera brukar tyvärr inte ta bort dominansbeteendet. Hur gamla är dem? Slyngelålder/pubertet? Lycka till

jojjehanna
0

#6 de är födda i slutet av juli så det är nog värsta ålder nu, ja. Tror att den som inte varit dominant nu har blivit det så därav bråk om makten. Just nu kan jag inte göra så mycket, bettet gav infektion och jag är hemma med bultande finger som är så svullet så det inte går att böja. Käkar antibiotika och värktabletter. De ska kastreras så att om de ändå inte funkar ihop kan de få varsin flickvän men inga ungar. Vi har inte badat dem ihop men var och en för sig. Ska kolla dina tips sen, tack!