Ta ut marsvinen?
Nu äntligen börjar solen skina, dock är det ju bara 10 grader och jag har ju sett att det måste vara minst 23 grader för att ett marsvin ska gå ut så jag får ta och vänta någon/några månader till. Men igår gick jag ner och köpte koppel till mina marsvin, dom kommer självklart inte ha koppel hela tiden för dom kommer ju mest få springa lösa men det är ju bara det med alla djuren vid oss, som tillexempel katter! Detta är första sommaren marsvinen kommer få komma ut eftersom dom föddes ungefär förra hösten, jag tror dom kommer tycka det är jättekul att få springa där ute och speciellt nu när dom bara har fått springa i ett hus men jag vet inte hur jag ska göra med allt gräs dom kommer äta, har läst att dom kan få allvarliga problem eller dö av att dom äter något nytt sådär bara. Har ni tips på hur jag ska kunna dra ner på det med att dom äter gräs det första dom gör?
Nejd inga 23 grader måste man ha, har man knappt ens inne. Jag tar ut mina när det är från runt 15 grader och uppåt. Och torrt på marken och så vindstilla som det bara går 🙂 Så de får vänta ett tag till. Suttit i famnen i solen har de däremot gjort båda två någon omgång nu i vår.
Koppel och sele är inget för marsvin. Selar sitter inte bra och brukar stressa många marsvin. Hage är det bästa ute eller då hage inne.
Gräs måste de vänja sig vid långsamt, mina brukar få i buren dagligen sen när det går att plocka vänja långsamt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Marsvin ska tyvärr inte alls gå i koppel, ska de vara ute ska man ha någon form av utebur. I koppel kan de göra illa sig, då de är flykt djur.
Du kan vänja dem med att ge dem gräs, när det börjar spira lite försiktigt och öka allt eftersom inomhus.
Asså redan 15 grader, alltså jag längtar tills att gå ut med mina marsvin jag tänker bara vad kul att få springa löst för dom! #1
Asså? usch, ja jag märkte när jag testade kopplet till mina marsvin att dom började pipa och skutta runt i stress så då fick man ju ta bort kopplet och försöka lugna ner dom. Då blir denna sommaren koppelfri! :) #1 #2
Jag brukar ta ut mina kortare stunder soliga dagar när det börjar bli såpass varmt och torrt i gräset att jag själv kan vara ute utan jacka och sitta på marken utan att bli kall.
Och som nämnt innan så passar tyvärr koppel dåligt på marsvin. De har inte någon ordentlig hals som det kan sitta bekvämt på som katter eller kaniner har. Därför är det stor risk att de skadar sig om de skulle bli rädda och försöka springa iväg. Då är det bättre att ha med en liten hage ut som du kan sitta bredvid och ha koll på dem och lätt kunna fånga in dem om det t.ex. skulle komma förbi en hund eller liknande. Men det beror ju på hur du bor också.
Ska säga att du är inte ensam om att längta efter att få släppa ut sina älsklingar. Ska bli se så roligt att få släppa ut dem i friska luften fram över. Personer säger att 10 grader ofta är en gräns vad marsvin trivs i. Skulle säga som frida att om man kan sitta utan jacka en stund utan att frysa så är det ett bra tecken. Som det nämnts ovan så är sele och koppel inget bra för marsvin då varken deras kropppar eller selarna ute på marknaden är så speciellt bra byggda för det. Det är större riskt att dem skadar sig än att dem trivs i den. Så hage är med fridfullt för dem. Att vänja marsvinen vid gräs måste man göra varje år som dem ska ut. Man börjar med lite och ökar i mängd för varje dag. Om nått av marsvinen visar att dem blir dåliga i magen så får man börja om från början. Alltså sluta med gräs till magen är stabil igen och sedan introducerar gräs igen. Lycka till! :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
När det gäller gräsätandet så har det stor betydelse om marsvinen är van vid varierad föda överhuvudtaget, eller inte. Ger du flera olika sorters grönsaker så brukar det hjälpa otroligt mycket i invänjningen på gräs. Ger du en näve åt gången i några dagar så brukar det räcka :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jo men absolut, jag kommer ju inte sitta i fler timmar ute men jag tar ju med vatten så dom får dricka emellanåt och hitta något ställa där det är lite skugga så att dom inte blir alltför varma! #5 #4
Ja ellerhur längtar man att få gå ut med dom! :P #5
Jag ger dom inte alltför varierande mat men när jag ser något nytt så vill jag ju gärna testa på och kolla om marsvinen gillar det eftersom det är ju alltid lika roligt när dom får en ny favorit! :) #6
Jo men absolut, jag kommer ju inte sitta i fler timmar ute men jag tar ju med vatten så dom får dricka emellanåt och hitta något ställa där det är lite skugga så att dom inte blir alltför varma! #5 #4
Ja ellerhur längtar man att få gå ut med dom! :P #5
Jag ger dom inte alltför varierande mat men när jag ser något nytt så vill jag ju gärna testa på och kolla om marsvinen gillar det eftersom det är ju alltid lika roligt när dom får en ny favorit! :) #6