Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 858 ggr
Smulan_Våfflan
0

Sneda framtänder

Min ena marsvinshona har sneda framtänder. Hon äter inte "hårda" saker och har börjat gå ned i vikt. Hon mår bra i övrigt men verkar lite slö, för att hon saknar energi från föda. Vad ska jag göra?

Smulan_Våfflan
0

Kan man fila ner dem hemma? Om framtänderna är senda betyder det också att hörntänderna är det?

idipidi
0

Att framtänderna är sneda är ofta ett tecken på problem med kindtänderna. Det hjälper alltså inte att slipa framtänderna. Det som du beskriver, att hon börjat gå ner i vikt, inte äter hårda saker m.m.  är typiska tecken på problem md kindtänderna.

Smulan_Våfflan
0

#2 ska vet slipa ner dem? Jag har hört att marsvinen måste sövas då och jag undrar om det är riskabelt med tanke på att mitt marsvin är 6,5 år gammalt?

idipidi
0

Om kindtänderna ska slipas så måste marsvinet sövas. Det är långt ifrån säkert att det blir bra även efter en slipning då det är svårt att få till det bra, kan vara svårt att få marsvinet att börja äta igen och det är vanligt att problemen kommer tillbaks. Ditt marsvin är väldigt gammalt och du måste nog förbereda dig på att hon inte kommer leva så länge till. Om hon har problem med att äta så kanske det är bäst att hon får somna in, hur sorgligt det än är.

Görkan
0

Som Idipidi skriver så är sneda framtänder ett resultat av en ojämn belastning när marsvinet tuggar och ofta är det då problem längre bak i munnen. Det kan vara att en tandrot gör ont, att det finns ett sår i munnen, Artros i käkleden eller massa annat. I alla fall avlastar marsvinet där det gör ont, vilket gör att tanden (inkl. tänderna runt tanden som avlastas) växer, utan att de slits av lika mycket som på andra sidan. Så ett litet problem blir större ju längre tid går.

I början ser man kanske sneda framtänder, sedan börjar man se att marsvinet äter mjukare mat, till slut ingen mat alls, munnen och tungan rör sig konstigt osv. Äldre marsvin kan plötsligt utveckla tandproblem som tidigare har kunnat kompenseras. Men det kan också vara så att det har tillkommit någonting som lätt går att avhjälpa.

DOCK det är jätte svårt att hitta en vet som är bra på just tandkorrektioner hos marsvin. Fel vet kan leda till mer problem än innan, ingen vet leder inom kort tid till svält, kolik och döden. Inget trevligt sätt att dö.

Sövning krävs för att kunna göra en bra behandling, dels för att se allting och dels för att inte skada marsvinet under behandlingen. Munnen är ju rätt liten.

Även riktigt gamla marsvin kan opereras och få tandslipning om veterinären är duktig på marsvin och sövning. Och om marsvinet inte är hjärtsjuk osv.

Men vid tandproblem finns inte mycket att välja på. Rätt utförd tandreglering och vissa tandproblem kan vara en kortvarig behandling och sedan är problemet över, men det kan också vara så att man får reglera tänderna med jämna mellanrum tills marsvinet dör. Viktigt är att förstå orsaken och att anpassa terapi, mat osv till den individuelle situationen.   
Du bör stödmata med Critical Care el liknande!

Smulan_Våfflan
1

Tack för alla svar! Hon var hos veterinären och slipade framtänderna. Nu mår hon bra igen :)

Görkan
1

Det är sällan så att problemet är löst med endast en korrigering på framtänderna. Eller var det en olyckshändelse, att det kanske var en tandfraktur på framtänderna el liknande som har lett till det? Vad tror din vet är orsaken till problemet? Om ni inte hittar det, kommer problemet sannolikt tillbaka.