Djur affärer
Jag ska skaffa marsvin om nån månad och har börjat med att fixa saker till dom osv. Dock finns det bara 1 djur affär här vad jag vet som heter zoologiska där jag har köpt lite saker och så kommer marsvinen köpas därifrån också. Dock fanns det inte allt som jag behövde. Jag hittade
- Bur på 100cm
- Pellets
- hö
- Spån
- Godis
- 2 små hus
- matskålar
- vattenskål
- vattenflaska
- Klosax
- koppel
Men det saknades en hel del jag behöver t.ex litet galler till en hage, transportbur, leksak (en bräda som är som en gunga eller vad man ska säga (kmr inte på vad det heter) och lite till. Vet någon om det finns nån mer affär i blekinge gärna nära karlshamn
Hade valt större bur om du får plats, bättre för marsvinen
Skippa koppel (de är inte gjorda för att gå i koppel, skaffa hage istället)
Pellets behöver inte många marsvin. Mina för havregyn istället.
Rekommenderar att du inte köper marsvin därifrån, köp från en bra uppfödare istället, bara ett tips 🙂
Det marsvin behöver är:
* En bra bur (jag kör minst 120x50 eller 120x60 och uppåt till två marsvin)
* Varsitt gömställe
* Matskål och vattenskål/vattenflaska
* Hage de kan rastas i
* Kloklippare
* Bra hö
* Cvitaminrika grönsaker dagligen
* Borsta om de är långhåriga
* Ev tunnel eller annat att ha i buren/hagen o man vill
Mackes djuraffär i Sölvesborg är bra.
Rekommenderar Emras marsvin, finns Fjälkinge så inte långt från Karlshamn 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ja köp en större bur! 100x50 kan kännas stort som tom men med marsvin i och hus + hö så blir det väldigt litet.
KÖP INTE MARSVIN FRÅN DJURAFFÄR. Man ska absolut inte stödja grossistuppfödning av djur, vilket man gör om man köper djur från djuraffär (vissa kanske har från uppfödare men tror absolut inte att det är många). Bättre att köpa från uppfödare eller ta hand om alla de marsvin som bara sitter i sina burar och behöver nya hem, det finns många där ute :)
Djuraffär bör alltså väljas bort!
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Jo jag vet jag har läst massa om marsvin men det finns inga uppfödare i närheten här bara en men dom uppföder rex marsvin och det är inget jag vill ha. Dock så beställer djuraffären in marsvinen ifrån uppfödare. Och tyvärr kan jag inte ha större bur. Koppel ska jag försöka vänja dom med så kan det gå men hade tänkt ha hage för det mesta. Har även köpt keramik skålar så dom inte välter maten i buren eller ute :)
#1 #2 #3
har kollat på den sidan innan och kanske kommer köpa därifrån senare när det är dags om dom har den rasen jag vill ha då :)
Jag glömde att skriva med tunnel, det var nått jag redan har tänkt på :) men vet nån vart man kan köpa sånt galler som man kan ha runt som en hage?
Djuraffärer säger ofta att de har från uppfödare fast de inte alls har det.. och nej marsvin ska inte ha sele, det är inte bra för dom. visst kan de bli vana men det är fortfarande inget man ska ha på marsvin.
har du läst på om marsvins foder?
kolla blocket, där finns de marsvin som behöver nya hem.
transport kan alltid fixas :)
lycka till med dina marsvin!
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Tack :) Kollade dock in länken som en annan länkade och dom på den sidan hade bara långhåriga marsvin och det är inte min stil alls. Så tyvärr så blir det djur affären. Men känner personer som har köpt marsvin där o är nöjda :)
Det ända som jag är imot i den affären är att dom har saltsten i buren.
#9 Det är inte det att människor inte är nöjda med marsvinen de köper ifrån djuraffär , för det är dom-
Problemet ligger snarare i hur de stackars marsvinen har det innan de hamnar i djuraffären. För att inte tala om vilken stress det är för ett marsvin, att de först behöver flytta från sin uppfödare till ett ställe där den knappt hinner göra sig hemmastadd innan någon annan kommer och rycker i den för att de vill ha dem. Dessutom vill djuraffärer tjäna pengar, de vill tjäna så mycket som möjligt på att du ska köpa marsvin, så de säljer marsvinen (Som inte har stamtavla) dyrt, de säljer de aldeles för små burarna ännu dyrare, de lurar på dig pellets och olika marsvinsblandningar istället för att informera om att marsvin blir förlamade utan Cvitamin.
Det är DET som är problemet. Djuraffärer bryr sig inte ens hälften så mycket om marsvinen och deras framtid som en uppfödare gör.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
I Blekinge och Skåne finns flertalet uppfödare
Djuraffär brukar inte ha renrasiga marsvin. Köp från uppfödare och ordna transport, brukar gå bra, har jag gjort mer än en gång. Djuraffären i Karlshamn hade jag inte köpt marsvin ifrån
Okey tack. Men buren blir nog ändå den jag hade tänkt för vi har inte plats med nått större tyvärr. Men har ni förslag på nån uppfödare som uppföder virvel marsvin? :) En vän till mig letar också efter nån stans att köpa marsvin.
pellets och sånt har jag koll över vart jag kan köpa osv, då jag ar haft en kanin. Hon verkade må bra för hon blev hela 8 ½ år o dog troligtvis av åldern. ❤️
14# Ja, men marsvin och kaniner är långt ifrån samma sak. Kanin är inte ens en gnagare utan ett hardjur så det skiljer sig mycket mellan dessa djur.
/ Vanja
Dom äter ändå ungefär samma mat. Pellets, hö, och deras godis som man kan ge ibland brukar vara för både hamstrar, marsvin o kaniner. Det som skiljer i maten är nog att marsvinen behöver c vitaminer och behöver få extra mat varje dag: t.ex morötter, kol, paprika med mera. Dock är vissa även väldigt syrliga och häller inte bra
Nja, marsvin ska inte äta för mycket morötter då de kan bli tjocka av det och så innehåller det väldigt lite som är nyttigt. Det är bättre att ge en blandning av vitkål och broccoli, det ska dem ha Varje dag utan undantag =).
Pellets behöver de inte äta, risken är stor att de kan få urinstenar av det eller njursten.
/ Vanja
Jo jag vet det eller inte om pelletsen men kmr ge lite då jag har läst på flera stycken sidor att man ska ge pellets. Men 80% ska bestå av hö.
Köp bra bur i måtten 100x50
Kan rekomendera kaninhus annars köp barnpallar på biltema superbra. Har haft sådana till mina gamla marsvin..
INGEN SELE TILL MARSVIN INTE BRA FÖR DOM
Köp bra hö
Du behöver inte foder utan det funkar prima med havregryn
Bra klosax
Bra skålar i keramik som du tänk köpa
vatten skål eller vattenflaska
KÖP inte från djurbutik har själv gjort det en var för liten och dog efter en dag. Köp från bra uppfödare gäller att leta ordentligt !
Fråga i fall det är nått som du undrar över med dina marsvin här på iFokus har lärt mej en del här i från 🙂
#18 varför envisas du med att ge pellets om det inte är bra för dom?
/ Vanja
Dubbelpost
/ Vanja
Håller med dej #18
#18 nej pellets är inget "ska" #19 havregryn är foder, 100x50 är små mått (även fast det är godkända mått)
Hejsan jag föder upp marsvin 🙂jag ger mina blandfröer med pellets i och dom
blir inte tjocka utan det beror på hur mycket man ger marsvinen🙂sen angående grönsakerna så kan marsvinen få urinsten och urininfektion av vitkål och broccoli
sen äpple kan dom få nossvamp😕sen du som letade efter virvelmarsvin kan du ta
kontakt med Pernilla Holmberg hon bor i Skruv 😃
#24 de får inte urinsten av vitkål och broccoli? Vart har du fått det ifrån?
Jag menar inte att man inte ska ge pellets för att de blir tjocka av det, utan för att du kan bli sjuka av det och för att det är totalt onödigt att ge marsvin.
/ Vanja
#24 Det är inte bra att ge fröer till marsvin. Pellets behöver väldigt få marsvin.
De kan vara feta på insidan även om det ser bra ut på utsidan:
De får inte urinsten av att äta broccoli och vitkål i lämplig mängd. Mina får vitkål i princip dagligen har det som bas sedan paprika, broccoli mm också lite varierande. Äter dem för mycket vitkål eller för mycket persilja ja då kan det bidra till det men inte i lagom mängd.
#25 Marsvin blir inte sjuka av pellets om de får liten mängd, däremot kan det orsaka fetma både på insidan och utsidan beroende på vilken pellets man har såkalrt men även orsaka att de äter för lite hö eller för lite grönsaker.
#26 Min gamla hona som jag hade för längesedan fick urinsten och vet sa att det var för att jag gav henne pellets.
Hon fick vitkål varje dag, ibland broccoli. Lite mer än den mängd som finns uppskrivet här på sidan. Fri tillgång till hö. Och utöver det fick hon lite pellets.
Men det är kanske individuellt vilka marsvin som reagerar på vad. Hur som helst skulle jag aldrig rekommendera någon att ge sitt marsvin pellet när det finns andra alternativ som är bättre.
/ Vanja
#25 Hur vet du att dom INTE får det ? Vart har du läst att marsvin inte får urinsten av broccoli och vitkål? Hur länge har du hållt på med marsvin? Vad menar du med att jag kan bli sjuk utav det ?
#27 Finns pellets med olika innehåll. Får de med tror det är för hög kalciumhalt kan det orsaka det ja, men inte om de får lite bra pellets.
Nej det håller jag med om, mina får havregyn istället och lite pellets på helgen som godis.
#28 Det är inte vitkålen och broccolin som orsakar det utan för hög halt kalcium(tror jag det är). Så får de lagom mängd orsakar det inte problem precis som mycket annat.
#28 Jag tycker att det är lika skrämmande att du är "uppfödare" om du tror att vitkål och broccoli ger marsvin urinsten.
/ Vanja
Här finns bra info om marsvinens näringsbehov. Några riktmärken om man ska ge pellets: Fibermängden ska vara högre än proteinmängden (i procent). En bra proteinnivå är 15%, en bra fibernivå¨är > 20%. Fettnivån ska ligga på 1-2%, annars omvandlas fettet till stärkelse och glukos, som båda påverkar matsmältningen negativt. Relationen mellan kalcium och fosfor ska vara 1,5:1, dvs fodret ska innehålla 1,5 gånger mer kalcium än fosfor. Det är bl. a. för höga fosforhalter som kan ge problem med urinsten.
Asså min fråga var inte vad jag skulle ge dom eller så min fråga var om det finns bra djur affärer i blekinge 😐
Och det med buren, Jag får inte plats med större bur..
Mackes i Sölvesborg är en av få vettiga
okey tack 😉
Men råder ändå att inte köpa marsvin från djuraffär
Ne ska nog inte göra det häller, har hittat uppfödare som jag antagligen kommer köpa av. ;) Men saker oc sånt köpa jag ju i djuraffären 👍
Bra att du ändrat dej ts ja det gör jag med köper spån och hö från djurbutik med mera. Ts ska du köra med foder eller havregryn? Foder är inte bra så du tänker på det 👍
#38 Rekommenderar att köpa easyströ som underlag i buren. Finns på Stallbyggen i Sölvesborg, Mjukt för tassarna och varar länge till två marsvin :) Dammar knappt heller :)
Jag blir så trött av att se folk slänga ur sig ovettiga saker. det är fakta att marsvin inte ska ha sele. det är även fakta att marsvin och kaniner är som grönland och ekvatorn -totalt olika saker. läs på om marsvin ts, vad marsvin behöver, gå inte på vad djuräffer någonsin säger och gå absolut inte på hur du tagit hand om din kanin.
marsvin ska inte ha pellets, oavsett. de ska ha fräscha, c-vitamin rika grönsaker. såsom tex broccoli och vitkål är prima ballerina.
jag avråder dig från att köpa godis till marsvin/hamster/kanin i djuraffär då de mesta dels innehåller socker och annat skit som marsvinen klarar sig BÄTTRE utan.
bra att du ska köpa från uppfödare, ett steg på vägen 🙂
lycka till!
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Sele är inte någon bra idé att sätta på marsvin, som redan sagts. Vill bara tillägga varför det inte är bra för dem. Deras kroppsform och normala beteende gör att det inte fungerar. Selar passar illa på marsvinskroppar och det går inte att "koppelpromenera" med ett marsvin. Vill du att de ska trivas ute i det gröna, så gör en liten inhägnad åt dem.
Jag tycker att diskussionen om pellets här ovan bitvis har blivit lite svart-vit. Det behöver inte vara antingen eller. Viktigt är dock att marsvin ska inte äta samma pellets som kaniner. #32 ger en utförlig beskrivning av hur nyttiga marsvinspellets ska vara beskaffade.
Ett alternativ till pellets och havregryn är att ge krossade sädeskorn (havre kan ges hel). T ex finns fyrkornskross att köpa i välsorterade mataffärer.
Så länge marsvinen växer kan det vara bra med ett tillskott till hö och grönsaker. Väger man marsvinen regelbundet kan man hålla koll på att de växer som de ska.
Det gläder mig att du hittat en uppfödare. En av alla fördelar med att köpa från en privat uppfödare är att du kan ställa frågor och få råd om skötseln av marsvinen. Vi har haft mycket god hjälp av "vår" uppfödare, både innan och efter att marsvinen flyttade in.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare