Para ihop olika raser
Hur kan man veta vilka raser man ska para ska bli uppfödare när jag blir stor. Vill liksom veta allting om vad en uppfödning innebär. t.ex när marsvinen blir dräktiga vad man ska göra innan mamman föder efter födseln, liksom allting hur man registrerar sitt namn och hur man gör sin egen sida om sin uppfödning. om det kostar pengar att göra det:)
Snälla hjälp mig skulle betyda mycket
Mvh: Skojjig
Det ända jag kan säga är att man lär sig av tiden man har djuren. Alltså erfarenhet är det som väger störst i slutändan. Men innan man blir uppfödare bör man läsa på otroligt mycket fakta om allt som har med avel att göra. Sedan är det väl viktigt att man har ett mål med sin avel, att bara föda upp "för skojs skull" för att man tycker det är kul med ungar etc. är ingen riktigt bra anledning tycker jag ;)
Klicka på "Länkar" här på sajten och läs mer därifrån.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag skulle aldrig avla för skojs skull det är ju taskigt mot marsvinen. Jag älskar marsvin och jag vill att alla andra också ska börja gilla dom alltså inte tycka dom liknar små råttor utan svans. Men jag behöver fortfarande hjälp med hur man registrerar sig och gör sida och om allt det här kostar:)

Jag skulle aldrig avla för skojs skull det är ju taskigt mot marsvinen. Jag älskar marsvin och jag vill att alla andra också ska börja gilla dom alltså inte tycka dom liknar små råttor utan svans. Men jag behöver fortfarande hjälp med hur man registrerar sig och gör sida och om allt det här kostar:)
Hehe, men råttor är ju super sörta, precis som marsvin ;D
Regga dig gör du på http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/ - uppfödare - Skyddade uppf.namn - Att registrera uppfödarnamn(till höger)
Sen finns det gratis sidor som man han ha som hemsidor och sen finns det dom som kostar. Det väljer man själv ;)

#4 Först och främs så måste du vara medlem i Svenska Marsvinsföreningen, och det kostar 250:- per år. Sen för att få bli registrerad uppfödare måste du ha fyllt 16 år. Nästa steg är att bestämma sej för vilken ras du vill föda upp, ett tips är att besöka utställningar och kolla in vilka raser och varianter som finns, och även knyta kontakter med uppfödare.
Att göra en hemsida, det finns ju flera olika gratissidor där det är enkelt att skapa sej en egen sida…
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......

Ok tack så mycket nu är det bara att vänta tills man fyller 16år hehe är bara 12år
- sent svar , jagvet .
Jag tycker att det ligger en väldigt stor vikt i att man föder upp det man själv gillar , så att man inte bara går på rasen och bla bla bla . Marsvinen ska vara vackra , och DU ska gilla dom du avlar på , för det är en ny grej som kommer ut och den lilla parvlen kommer likna sin mor och far väldigt mycket . Sen kan jag personligen tycka att det kan vara vackert med blandraser , för man får lite av det vackraste från olika håll och kanter :) Liksom , hur kul är det inte med ett långhårigt virvelmarsvin ?
Man måste veta att man har nånstans att göra sig av med dom - MYCKET VIKTIGT . Kan du inte ha kvar dom , så visst , det var kul att få ungar , men sen sitter du där med fler än vad du kan ta hand om .
Sen , ett personligt tips . Du nämner att du är 12 år . Jag vet inte om man är mogen för ett sånt stort ansvar . TA det inte personligt ! Det är just i åldern 11-15 som man ändras mest och sen så vips , ja då var det inte så kul längre . Det är ett stort ansvar att ha ett levande djur , och fler djur= mer ansvar . det är viktigt att man tänker på det :)
men gör som du vill ! Lycka till och avla efter ditt eget hjärta ! :D
Mvh , Lisa .

#8 Det var intressant. Hör kanske inte till denna tråd, men jag försöker lära mig mer om "färg och form" och har fått veta att det bara är långhår + långhår som får långhåriga ungar. Men det går att få ett långhårig virvelmarsvin?! Vad kan rex + långhår få för bebisar? Var hittar jag mer info?
Ja , jag upptäckte att ett marsvin jag köpt i djuraffär är långhårig i rumpan :) sett flera exemplar på långhåriga virvelmarsvin :)
Jag vet inte vad det blir om du mixar lite hejvilt . Kanske ett krulligt virvelmarsvin tillslut ? :) haha , nej jag vet inte :)
Lycka till med ungarna :)
#9 Långhår+korthårig ras blir oftast semilånghåriga ungar, men kan ibland ge både fullt långhåriga och fullt korthåriga, vad jag hört. Det är lite ofullständig dominans mellan de två anlagen.
Rex+långhår blir förmodligen som en halvlånghårig texel/alpaca/merino(beroende på om man parat med sheltie, peruan eller coronet). Texel osv är nämligen släthåriga långhår med rexanlag=lockigt hår.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#11 Rex parad med sheltie, peruan eller coronet blir ju inga lockiga ungar utan bara släthåriga ev med lite längre päls. Rexanlaget behövs i dubbel uppsättning för att ge lockig päls.
Lockiga marsvin med virvlar har jag fått ibland, då virvlelmarsvin har burit på ett lockigt anlag (rex eller teddy) utan att jag vetat det.
#12 Jodå, visst kan det bli lockiga ungar! Om bara långhåret bär på lockanlag, alltså att det finns texel, merino elelr alpaca bakom. Lockanlaget är nämligen detsamma som rexanlaget. Texel var den första lockiga långhårsrasen och den fick man fram genom att para rex och sheltie och sen para avkommorna i flera generationer.
Renrasigt korthår plus renrasigt långhår brukar bli i princip helt korthåriga ungar. Möjligen med lite mjukare päls och lite längre täckhår. Om korthåret däremot inte är rasrent utan med lite mer blandad bakgrund så brukar det bli mer semilånghåriga varianter. Anledningen är att rasrena långhår dels har ett vanligt recessivt anlag som ger den riktigt långa pälsen. Men dessutom har de en rad modifierare som ger den där riktigt tjocka, fulla pälsen. Det är dessa modifierare som kan ge semilånghår när det vanliga långhårsanlaget inte finns i dubbel uppsättning.
på samma sätt har (de flesta) rasrena korthår modifierare som bestämmer att pälsen verkligen ska vara kort och jämn.
#13 Parar man Rex och Sheltie får man alltså Texel?
Mvh Felicia
#14 Nej… rex med renavlad sheltie blir släta korthår. Om sheltien är lockbärare blir det dessutom rexliknande ungar.
Men texel fick man fram genom väldigt systematisk avel i många generationer där man parade rex och sheltie och sen använde de släta korthåriga ungarna och parade med varanda o.s.v.
Texel är alltså en långhårig rex - eller rexoid sheltie om man vill se det så.
#15 Aha, okej :)
Mvh Felicia
Javisst ja *s* Jag tänkte inte på att rexanlaget behövs i dubbel uppsättning.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Gu' vad ni kan, jag blir helt snurrig i huvudet. Det kanske fastnar i min trötta hjärna så småningom. Har i alla fall lärt mig idag att jag har fyra silveragouti - fast alla ser olika ut - KUL
Hm, ny som jag är, om man avlar på renrasiga marsvin, registrerade… tex self och parar med en teddy.. kan man då registrera self liknande bebisar som self och teddy bebisar som teddy..? Och korsar man alla raser kors och tvärs och får ändå renrasiga marsvin ?

# 19. Marsvin "är" den ras de ser ut att vara. Teddyanlaget är recessivt och behövs därför i dubbel upplaga för att ge utslag, så parar man en teddy med en self (som inte har teddy-anlag) får man en self (eller om den blir flerfärgad, en nonself). Rexanlaget är samma på rexar och lockiga långhår (texel, alpaca, merino) men det finns inga motsvarande (eller det är i vart fall ingen godkänd ras) långhåriga teddy.
Envishet och drömmar
#19 Både ja och nej. Man kan registrera alla marsvin som ser ut som en ras, oavsett stam. De kan t.o.m. ha helt okänd stam. Men sen är det förstås inte i alla korsningar som man har chans att få någolunda rastypiska ungar och därför håller man sig normalt till vissa regler eller vad man ska säga.
#21 Men är dom helt rastypiska så kan man alltså registrera en blandning.. det var intressant ;)
#22 Ja, men så är det i alla fall. :) Att man kallar det för raser är kanske lite missvisande egentigen. Tänk snarare varianter eller hårlag.
Men det finns många fördelar. T.ex. om man hittar man ett väldigt intressant djur i en zooaffär så kan man använda det i aveln, bara det ser ut som en ras. Den som vill ta in nya färger på en ras och jobba med såna projekt har full frihet att göra det. Dessutom kan man i de allra flesta varianter använda någon närliggande variant för att para ut om man behöver nytt blod och inte hittar något obesläktat i sin egen variant. Men det lägger ju ansvar på uppfödarna förstås, att de vet vad de håller på med. Istället då för att sätta upp en massa regler. Trevligt tycker jag.
nu är du över 16. Tycker du fortfarande att det är lika kul med marsvin? 😉 Troligtvis inte
#24 Gammal tråd. Men vart vill du komma till TS med din kommentar? Att man tröttnar med åren?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
i den åldern, ja. hon var 12 när hon ville detta och tyckte hon skulle tänka efter om hon skulle velat ha en hög med marsvin hemma hos sig nu. eller om hon ade tröttnat. och eftersom hon inte har uppdaterat sedan 2011 så antagligen ja
#26 Bara för att man inte varit inloggad på läng betyder det inte att man tappat intresset.
Jag är 24 år, haft marsvin sedan jag var runt 13 år, inte tröttnat under alla år, även haft ett fåtal kullar. Kaniner har jag haft sedan jag föddes stort sett. Så nja man behöver inte tröttna med åren.
Och bara för att man föder upp betyder det inte att man har "en hög med marsvin".
jag skrev inte dig va? nej precis. Lägg dig inte i då, det är ju självklart att det inte är säkert att man tröttnar men i hennes fall, ja antagligen.
#28 Man har rätt att fråga och du behöver inte ha otrevlig attityd, det har inte jag haft mot dig så bara onödigt.
#28 jag är nästan aldrig inne på kanin.ifokus, betyder det att jag tröttnat på mina 2 kaniner som jag har? nej… idiotisk kommentar från din sida tycker jag…
men hon var 12! det är runt den ålder man oftast skaffar sen tröttnar. Jag tror ju inte att hon sitter med massa marsvin nu. Det är runt den ålder man oftast vill ha ett litet sött djur men sedan när man är 18 som hon är nu så är det inte lika sto chans. Jag tänker avla mina i framtiden men jag är ju inte helt säker själv på att jag kommer vara intresserade i 7 år och kanske mer. Dock har jag ju en nödlösning, lämna dom till grannen. Men iallafall dom flesta som är runt 12 tröttnar med tiden men om mans skaffar runt 14+ då man förstår mer osv finns det större chans att man håller kvar intresset men det bror ju på. Om man äär en liten tjej med marsvin hemma kan man inte göra så mycket då föräldrar oftast säger nej men när man är äldre har man själkv tillgång till köpa hagar, leka, avla osv. Dte jag menar är att hon inte är lika intresserad idag som för 6 år sen..🤔
#31 dem flesta som har marsvin skaffade nog inte sin första när dem var 25år, utan skaffade nog sitt första när dem var barn, kanske 8-13 år och sedan har dem köpt en ny när dem gamla gått bort, skaffat en till, kanske börjat avla, osv. Det är nog mer ovanligt att man skaffar sitt första marsvin när man är 25 år eller äldre om man inte har barn ;)
Och varför inte lika intresserad idag som för 6 år sen? fick min första kanin när jag var 7 år (mamma tog såklart mest hand om den) och jag har idag 17 år senare fortfarande kaniner, och jag är lika intresserad av dem som jag var av min första kanin för 17 år sen :)
Jag har tyvärr inte marsvin längre, det är inte för att jag inte gillar marsvin, det är bara för att jag har fullt upp och inte hinner ge marsvin det jag tycker dem behöver för ett bra liv :)
Åh det låter så kul att avla med marsvin! Det är verkligen något jag vill driva en vacker dag. Får ju vänta minst ett år på att bli 16, men jag får klara mig 😃
»♛❣❣Hälsningar❣♛«