Hur många?
Hur många marsvin får max plats i denna buren? skulle 3 funka 🙂
Kan vara bra med lite mått också! 👍
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#2 haha oj ja, jag glömde det. Längd: 107 cm Bred: 58 cm. Och så är det ju dubbel våning
🙂
2st, absolut inte fler i mitt tycke! hade det varit möjligt hade jag krävt större för 2 grisar.
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
men den är ju faktiskt stor, det är ju 2 våningars. och tar upp väldigt stor plats och den som var c 2 cm längre var ju inte snygg.. Får se när den kmr :) 2 elr 3 blir det iallafall, det beror ju på hur många det blir i den kullen som jag ska köpa från👍
den är dubbelt så stor som dne förra jag hade tänkt 😉
honor är ju dessutom mindre än hanarna 😉
det är ju märkligt eftersom om jag drar upp trappan så det blir som 2 burar så kan jag ha 4 marsvin. 2 uppe, 2 nere men om jag har trappan ner dragen kan jag ha max 2 ;) själv tycker jag 3 marsvin kan funka. Why not? 🤪🙂
#8 så mycket mindre än inte honor, de kan även vara större än vissa hanar. Jag hade haft max 2 där i. Ev tre
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jah skulle inte ha två på var våning, för små mått. Dock lagligt. (tänk dock på att man inte får ta bilder från nätet)
#11 Dessa bilderna är från affärs sidan så man bör få låna bilden? eller? men iallafall så kommer jag ha neder våningen på buren öppen sen kommer jag ha som en hage utanför buren så dom kan gå ut på större plats på golvet o den hagen kommer vara där hela tiden förutom nätterna. Då borde man kunna ha 3 marsvin, eller? 🙂
Jag hade inte heller velat ha mer än 2 marsvin på den ytan, även om det är lagligt. De ska ha plats att röra sig ordentligt, det ska finnas sovplatser och matskålar till alla (det är inte säkert att de kan dela) och vips så är massa yta upptaget.
Det jag känner mig mest tveksam till är ramperna upp till övervåningen, de ser rätt branta ut för marsvin och fallet om de knuffas på väg ner/upp kan bli rätt högt. I så fall får man bygga en kant längs med så risken inte finns.
Med marsvin kan man inte ha "vånings tänk", man kollar på ytan, sen om du har två våningar spelar det inte så värst stor roll. jag skulle inte ha marsvin ute i hage utan uppsikt, dessutom kissar de mkt och det blir inte så trevligt på golvet. om du inte orkar dig på att lägga in vaxduk/fleece i hela hagen (som då måste tvättas minst en gång varje vecka)
om du utgår från max antalet du vill ha, 3 marsvin, tänk på att vara tre i ett gäng, gäller även människor, är lite komplicerat, det kan lätt hända att när dina marsvin kommer in i trots åldern samtidigt (de är ju lika gamla) kanske de börjar bråka, stöta ut en, då måste du flytta det ena och köpa ett till, så sitter du där med två marsvinsburar och fyra marsvin. Det är mindre chans för detta om du har större bur. och att sätta dig hagen kommer ta jätte mycket plats, då är det smartare att köpa en större bur från hela början. det spelar ingen roll om buren är snygg eller ful, man tänker på marsvinens bästa. 🤔
Jag tycker du ska se på en större bur om du ska ha tre, för jag känner att det är olämpligt att ha tre marsvin i en sådan liten bur, precis som ovan säger, alla ska ha hus och matskål, there is no way i hell att du kommer få plats med tre hus och tre vatten skålar i dendär buren, marsvinen ska ju få plats också 😉
så alltså. köper du den där buren, så är det 2 marsvin (egentligen hade man önskat större för två st också), ska du ha 3, köp en större bur 🙂
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Jag skulle inte köpa den där buren från början för som #13 säger jag skulle vara rädd att grisarna skulle ramla ner och skada sig+mina marsvin iaf skulle nt veta hur dem skulle kunna komma upp till andra våningen och då skulle det vara VÄLDIGT lite plats för dem 🤐 Ska du köpa ungar förresten? För dem ska i regel ha ganska stor bur (inget måste) så dem får springa runt och skutta på en stor yta då dem har väldigt mycket energi det räcker inte att man har en liten bur och att dem är ute på golvet ofta tyvärr.
Nu irra jag bort mig helft fråb frågan, jag skulle ha 2 marsvin i den buren men helst köpa en annan bur 👍
#12 Nope. Men aja nu kan du inte ta bort bilden ändå men bra att tänka på.
Ja kopplar du till det till hage så hade jag kunnat ha tre stycken.
Men marsvin överlag gillar total yta bäst men har man inte plats så visst är det bättre än inget med våningsbur.
Jag skulle inte heller köpa den buren och jag tycker folk ovan har kommit med ganska bra argument varför man inte ska ha 2 ev 3 marsvin i den buren. Bättre att bygga en själv - Då får man dem i dem mått man vill ha, hur den ska se ut och det blir billigare. :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
men om jag bygger den själv blir den ju i ungefär samma mått o dyrare 😐🤪
#18 Att bygga egen bur blir inte dyrare och mått kan du ändra hur du vill som passar🙂Reglar, OSB-skivor och nät kostar itne mycket.
Kan du ha bokhyllebur blir det inte så dyrt heller.
Jag frågade i detta inlägget hur många man kunde få plats max i en bur o ja det gick ju sådär. Iallafall har jag bestämt att jag köper denna buren. O tar bort det lilla huset inuti. Den är bra, går att dela på så det blir 2 burar o då kan man plötsligt a 4 marsvin :) den har en ramp som marsvin älskar att springa upp o ner för. Den är snygg o den bästa jag har hittat. Den är 107, 5 cm i längden och 58 cm bred. funderade ett tag på en annan som var av galler med 3 våningar o var 120 cm i länden men den hade hjul, gick inte att sära på, var plastig, galler o helt enkel dålig :/ Buren kmr kännas större för marsvinen när den har en liten hage utanför som kmr vara ungefär 100 x 50 som dom kmr kunna springa i hela tiden förutom natten då jag tar bort den o när man åker iväg. Tack för ni som hjälpte lite iallafall
och svar på det med bygga egen: Den hade inte blivit så mycket större då jag inte får plats med större. I det rummet tar buren upp en fjärde del av rummet, det är ganska litet men det är bokhyllor o trummor osv där inne så det är inte helt enkelt.
#20 Varje våning räknas för sig så lagligt sett får du bara ha tre marsvin där som max. Måtten de anger är nämligen yttermått = försvinner lite invändigt.
Billigare hade det blivit men du gör som du känner är bäst 🙂
Du kan inte sätta fyra marsvin i den där buren, är du galen? förlåt mig men. du kan inte dela av den där buren och "vips" kan du ha 4 marsvin, nej nej nej. du kan ha två stycken där i. och att säga att den har en ramp som marsvin älskar att springa på är helt galet fel.
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
#22 man kan ha 4 där i, det är precis om om jag skulle ha 2 vanliga 107 cm burar, dör kan man ha 2 i o då kan man ha 2 i där med, samma sak ;) och ja dom ölskar att springa upp o ner har sett över 20 andra personer som har den. Men jag har redan bestmt mig så denna tråd behöver inte kommenteras mer 😉
#23 Som jag skrev räknas varje våning för sig, inte sammanlagd yta.
Innermåtten är det som räknas, och då är varje våning laglig för 3 marsvin. Så du får max ha 3 marsvin där i så fall. Stänger du av så det blir två burar i en får du ha max 3 marsvin per våning, öppnar du får du inte ha alla 6 där tillsammans,. Svårt att förlara :P Så lagligt sätt får du inte ha 4 marsvin där
#24 Aa men det är så jag menar också 🙂
#25 Men det skrev du inte i #23?
Jo jag har skrivit det 2 gånger ;)
#27 Inte som du forumlerat dig. Då kan man ta det som att du menar att det är OK att ha 4 marsvin i buren när den är öppen så att de kan gå mellan våningarna.
Man får tänka med: ett hus/gömställe/marsvin tar en hel del plats också.
Jag tycker du ska ta och fundera lite. Om detta är det största buren du kan ha så kan du ju inte dela upp den eftersom det inte skulle ta för stor plats. "Då kan man plötsligt ha 4 marsvin i" Nu blev jag lite smått arg. Eftersom du måste ha 2 våningar kan du som Frida säger bara ha 3 marsvin. Tycker inte man kan resonerar så du gör. "Då kan man plötsligt ha 4" asså va? Man ska inte trycka in så många marsvin som får plats. Tänk på marsvinen och skaffa 2 som folk rekommenderar och tryck inte ihop 4 st. Som jag säger tänk på marsvinens bästa och inte dina "drömmar" om 4 stycken. Ursäktar mig om det blev lite otrevliga toner men var tvungen att säga ifrån.
Har jag nånsin sagt att jag ska ha 4? NE! nu lämna jag denna tråden då jag redan har bestämt hur jag ska göra.
#30 Det var så jag uppfattade och ber om ursäkt ifall det inte vara så.
bra :) jag kommer max ha 3 marsvin och kmr antagligen köpa den buren som är 120 cm lång och 3 våningar. dock så får marsvinen kanske bara 2 våningar för vi ska kanske skaffa en kanin med som får den nedersta men annarns får marsvinen alla 3 våningar. 😉