Vad tänker ni om detta?
Tycker hon har helt fel. Såklart man ska kunna ha ett husdjur och då måste ju ha det i en bur…vissa människor låter djuret bara vara men vissa håller ju på med den leker, ger den maten djuret gillar, tar ut djuret o låter det springa i t.ex en hage och massa sånt. Det är en djurvän. Djuren kan visst trivas fast dom inte har värsta största stället. Tittade på videon och har nästan inga ord…hon har fel i allt hon säger.
Man är absolut inte djurplågare om man har marsvin/hamster/råtta/ökenrotta/kanin osv…
Jag håller med till viss del. Dock låter det lite som om hon anser att människor inte borde ha någon form av smådjur alls? Det kan vara jag som har missuppfattat också.
Finner inga ord för den videon. Hon har kass attityd, kass kunskap, kör dubbelmoral mm.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Rent spontant tänker jag bara att hon är en hycklare. Dubbelmoral så det bara skriker om det. Enligt hennes logik verkar det alltså vara helt okej att ha hund, katt och häst (eftersom hon inte räknar in dessa i "husdjur" i början av videon), medan man är en hemsk människa om man har djur i bur. Varför? Vad är egentligen skillnaden mellan att hålla ett marsvin i en bur eller en häst i en box/spilta/hage? Vad är skillnaden mellan att hålla en fågel i en voljär och en hund eller katt i en lägenhet? Alla husdjur är på något sätt "burdjur". Det handlar mest om storleken på och utformningen av "buren". En lägenhet eller en spilta är lika mycket en bur som en vanlig gallerbur är. För att härma hennes uttalanden kring burdjur och deras bottenströ: Vilken hund vill gå på laminatgolv egentligen? En hund är ju inte gjord för att gå på laminatgolv! Den vill springa i naturen!
Dessutom räcker det med en snabb titt på hennes youtube-kanal för att se att hon själv använder smink som på ett eller annat sätt är djurtestat och att hon använder till exempel djurhårsborstar, medan hon samtidigt pratar om hur hemsk man är som människa om man håller djur i bur. Var tror hon att djurhåret till sminkborstarna kommer ifrån? Inte är det då från vilda djur som har fällt sina hårstrån här och där i naturen… Nej, de föds upp och fortsätter födas upp så länge människor stöder verksamheten genom att köpa borstarna. Hur rättfärdigar hon det? Hur kan det vara mer okej? Vad ger henne rätten att döma andra så mycket hårdare än hon dömer sig själv?
Jag orkar knappt lyfta det faktum att hon för fram sina åsikter på ett så himla otrevligt sätt att det inte är konstigt om många direkt vänder taggarna utåt.
Nej, jag är själv inte emot burdjur eller husdjur överhuvudtaget, så länge djuren behandlas väl och har en rymlig bur/hage/etc. att vistas i. Jag tror ärligt talat inte att ett husdjur med rymlig bur och möjlighet att komma ut och aktiveras dagligen mår dåligt. Jag har själv två råttor som sitter i bur (men får komma ut i lägenheten några timmar per dag). Det verkar inte gå någon nöd på dem. Nej, usch, jag blir bara irriterad av den där videon.
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Fy blir så sur på henne hon verkar inte fatta att dessa djur har det bra om dom hamnar hos bra ägare usch 😡 Hon verkar inte förstå att det finns uppfödare och marsvin mår bra i sin bur och dom får ju springa !
Det jag hatar med den där jävla videon är att hon säger: ALLA djur i bur lider! Men va fan? Det finns djur som har det så himla mycket värre! Har ni sett den där "rädda djuren" reklamen där dem har bundit ihop benen på åsnor så att dem inte ska rymma? DET är djur som lider. Om min hamster skulle klara av det så skulle jag mer än gärna släppa ut henne i det fria, men tyvärr skulle hon dö inom ca 2 timmar! Min hamster lider inte även om hon sitter i bur! Hon sitter bara i bur när jag inte är hemma! Annars får hon springa runt fritt på mitt rum!
Det som hon gör fel är att hon kastar skit på ALLA med djur i bur. Men om man har djur i bur och följer djurskyddslagen så ska inte djuret lida!
Illrarna som ska bli skit fula kappor på pälsfarmarna har det så mycket bättre hemma hos nån, och förresten har man inte illrar i bur som hon säger!
Iaf så tror jag inte att min hamster lider! 😡
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
jag tycker att hon var allmänt jobbig att se på eftersom att hon pratar sjukt nedlåtande mot alla djurägare och hon har uppenbarligen inte en tanke om vad som skulle ha hänt med djuren om de inte tagits hand om. Dessutom är hennes argument om pälsen bara srattretande.
Gud vad bra jag stavar…
Jag svarar på alla i ett stort meddelande:
Själv blev jag lite konfunderad av videon. Tonen tyckte jag var överdrivet hård, speciellt med tanke på åldersgruppen (om jag som 11-12 åring sett det hade jag blivit helt till mig av förtvivlan).
Det är en väldigt svår fråga, det blir enkelt dubbelmoral - precis som #5 skriver. Alla djur hade ju självklart haft det mycket bättre i det vilda liksom. Men endast i en annan plats, i en annan tid.
Håller helt med om att man inte ska stötta djuraffärers oseriösa försäljning och grossisterna som står bakom och känner mig osäker till vad jag ska tänka om resten. Behöver klura på det ett tag till!
#5 Som jag förstått det så köper hon nu för tiden endast produkter som inte testats på djur och samma med borstar men kan ha fel på detta!
Finns dock privata djur affärer som har högre krav, men de allra flesta djuraffärerna är inte så bra
Gud vad bra jag stavar…
#11 Ja, det är klart! Och det är fantastiskt!
Men som det vanligtvis är nu så får köparna knappt några frågor eller möjlighet att visa kunskap. Man kan i princip bara gå och köpa ett djur "bara sådär", vilket inte är så bra. Har 'testat' djuraffärer tidigare och då har de sagt att man kan ha marsvin och kanin ihop och att jag kan hålla marsvin ensamma utan sällskap… Suck på det!
#12:/
Gud vad bra jag stavar…
Alltså, hon har till viss del rätt. Det är människans påfund att råna djuren på den frihet som de en gång haft och placera dem i burar för att de inte ska smita ifrån oss.
Och ifrån början när man fångade en hare för att stoppa den i bur så man kan ha den att titta på så kanske det var djurplågeri, som det är nu med tex vilda djur . Vi får inte ha dem som sällskap.
Men de burdjur som finns idag är präglade utefter människan och avlade på det sättet att de inte skulle klara sig i naturen längre, så nuförtiden är det snarare djurplågeri att släppa lös tamdjur, så som kanske ett marsvin. Den hade ju aldrig klarat sig i Sverige.
Men ja, från början när man fångade djuren och bestämde att det var sitt eget genom att sätta den i bur. Då var det inte okej. Vilket vi vet nu och det är därför man inte får ha vilda djur som husdjur.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
blir bara sur av att se videon. Såklart djuren kan må bra om man tar hand om dom bra. Hon kan inte säga att man är djurplågare om man ha ett djur i en bur. T.ex marsvin tar man ju ut ur buren varje dag. Dom marsvinen som blir bra behandlade mår ju bra.
Jag håller med henne till viss del men det finns många djur som har det superbra. Och att man inte är en djurvän om man har djuret i en bur. Ja, om man släpper ut det så dör det. Då får man helt sluta att skaffa djur som ska sitta i bur. Sen tycker jag hon lägger allt "hat" på fel ställe. I början säger hon att det gäller de små husdjuren och inte häst,hund och katt. Men dem kan ha det dåligt dem med! Och att burarna är så små. Vill bara säga att en box eller spilta för häst är så mycket mindre än tex en bur för kanin om man jämför med kroppsstorleken. Och hagar till hästar är tyvärr ibland alldeles för små. Och hundar man låter vara hemma under dagen när man arbetar? Är inte det värre? Att en hund får vara hemma ensam och inte får göra sina behov när dem vill jämfört med minst två marsvin som får allt dem behöver i sin bur. "Kaniner kommer när man ropar, dem är sönderavlade." Ja så uppfattade jag det hon sa. Men hundar kommer när du ropar och så nära kontakt du kan få med en hund kan du nästan inte få med någon annan djursort. Så borde väl hundar vara mer sönderavlade? Hennes okunskap gillar jag inte heller. Om man ska göra en video så måste man väl ändå vara påläst? Hamstrar äter tydligen ost och pellets enligt henne. Hon verkar ha noll koll på hur "burdjur" har det idag. För det enda hon har koll på är att hennes kanin, som hon hade när hon var 14, åt pellets och morötter. Den okunskapen finns idag också men det finns många som har mer kunskap. KANINER ÄTER INTE BARA MORÖTTER OCH PELLETS IDAG! Hon skriver sedan ung så här i kommentarsfältet. "Nu har jag fått 500 kommentarer som säger att jag måste tänka på att det ör 10-12 åringar som tittar på videon men om man inte är mogen så bör man inte vara här. Och man är inte mogen ifall man inte kan ta ansvar för sina misstag i livet så är man inte är mogen för att ha husdjur" Ta kritik? Ehh jag tar verkligen inte emot nån kritik från henne eftersom jag inte håller med henne. Hon säger själv att tittarna ska diskutera i kommentarsfältet och visa sina åsikter. Men vad är det för mening då hon redan bestämt sig att inte lyssna på oss. (Så jag tänker). Ibörjan säger hon också att man inte stänga av för att man ska ta sitt ansvar att man har skaffat djur. JAG tycker inte det låter så ansvarsfullt att be sina tittare att titta på videon där hon framför sina åsikter, sedan säga att ifall man blir förbannad så "tar man inte sitt ansvar" och "är inte mogen för att ha husdjur". Precis som att hennes åsikter är rätt och att man inte får ha några andra. Men hon ber fortfarande att man ska skriva en kommentar om sina tankar. Det jag kan ge henne cred för är att hon står upp för att hon inte har gett sina djur ex sin kanin det den behövde. Det är stort.
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Hon sa även att kaniner blir tvingade att äta äckliga morötter i fångenskap! Vilda kaniner skulle nog inte ha något emot en morot! Och så brukar man ju inte tvinga kaninerna att äta morötter, dem äter det frivilligt! Då har hennes hund det mycket värre! Hon bor i en lägenhet i stan och den ända gången hunden får gå fritt utomhus är i en liten hundgård, som kan ses som en inhängad/ bur! Jag helgjobbade på en 4-H gård och där fick kaninerna gå fritt i en stor hage! Dem var bara inne på nätterna så att inte räven skulle ta dem! Och dem led inte! 😡
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
#10 För 5 dagar sedan laddade hon upp en video där hon pratar om läppstift från MAC. Faktum är att MAC ofta dyker upp i hennes videor. Förut garanterade MAC att deras produkter inte var testade på djur. Det garanterar de inte längre. Om jag inte snurrar till det helt säger de nu att "sminket inte är testat på djur om det inte är nödvändigt", ungefär. Har även sett rätt nya videor där hon använder produkter från till exempel Maybelline, Neutrogena, Clarins och Victoria's Secret (och dessa ska så vitt jag vet inte vara garanterat "cruelty free").
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
#17 Hon äger ingen hund just nu
#19 Korall?
#20 Vad jag hört och läst har hon ingen egen hund just men verkar väldigt tvistat vilket som ställer och inte stämmer
Men om hon nu har så sjukt mycket insikt, varför tar hon bara upp sådana djur som hon uppenbarligen inte ens vill ha, vad är det för skillnad mellan någon som har katter eller hundar instängda i en lägenhet, som dessutom bara får gå och göra sina behov 2-3 ggr per dag på destämd tid, varför är det bättre?? för att hon äger/ har ägt hund så tycker hon att det är ok men inte detta! nu säger inte jag att hundar och katter inte har det bra men de andra djuren har det inte heller dåligt bara för att dom får sitta i en bur, mina älskar sina burar! jag har testat både inne och utomhus och när de får vara fritt så går de ändå frivilligt in i buren istället!
Gud vad bra jag stavar…
#20 Hon har ingen hund :)
Hon har video på sin youtubekanal kring denna videon nu.
Men hon borde väl ändå försttt själv att det skulle kunna bli såhär med tanke på det mesta av vad hon säger, hur hon uttryckr sig och beter sig i videon.
Visst hot osv extremt lågt av folk men i övrigt så är det inte så konstigt med folks reaktioner
Usch säger jag bara. Det låter nästan som om hon säger att man ska släppa ut sina smådjur i naturen. Kass attityd, kass kunskap förlåt mig men hon är en riktigt stort papphuvud. USCH!
Jag följer henne. hon är en underbar tjej men jag tycker rent ut sagt att hon är dum i huvudet i denna videon. hon har jätte dålig attityd och hon säger rätt ut till massa människor att dom är dumma i huvudet och djurplågare för att man skickar en bild på sitt hus djur.
hon har helt helt fel, dom är ju avlade till detta, och dom mår bra, även fast de bor i bur, såklart kan man ha för liten bur och ta hand om dom fel men hon tar alla över en kam och jag tycker hon drar dumma slutsatser utan någon som helst fakta bakom detta.
påhittigt jag kokar när jag ser den, asså man kan säga samma om hundar, hon älskar hundar men i det fria så springer hundar fria på stora ytor och själv stänger hon in det i sin lägenhet och går ut med det i koppel 3ggr om dagen.
ah jag blir galen på henne alltså.
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
#26 Tycker du skriver ett mycket bra inlägg! Jag fattar inte varför hon lägger all energi på dem små husdjuren i bur även fast, som du säger, hundar skulle vara nästa exakt samma sak.
#27 , ja Gud ibland lämnar folk hjärnan någon anan stans 😴😩
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Jag såg videon och jag håller i stort sett med henne. Jag tycker dock att det är ok att ha djur om det är adopterat omplacerat eller liknande, alltså att man vill "rädda" ett djur, då de flesta djuren som vi har avlat så mycket på ju inte klarar att släppas i det vilda, och då ska man försöka göra boendet så naturligt för djuren som möjligt. Sådana djur som fortfarande hade klarat sig i det vilda tycker jag att man ska släppa ut i ett reservat eller liknande. Jag tycker inte man ska köpa djur från djuraffärer eller uppfödare. Djuren blir bara objekt som folk vill tjäna pengar på och det är det som är helt fel. Hur hade det sett ut om det var barn man gjorde så med? Bara för att vi anser oss vara intelligentare än djur ger det oss inte rätten att beröva dem på deras frihet.
Det är klart att ditt djur kommer till dig när du kallar eller kommer när det ser dig, djuret är ju beroende av dig. Du ger den det den inte kan klara av själv då den ju är fångad. Mat, vatten, rent underlag, allt det djuret inte kan fixa själv.
Jag tycker inte att det är rätt att föda upp nya djur då det redan finns så många som är i behov av ett hem. Det finns massa djur på adoptionscentrar och liknande som behöver komma till ett bra hem. Så länge det finns djur som inte kan klara sig i det vilda och som behöver hem ska man hjälpa dem om man kan. Men den dagen det då inte finns fler omplaceringsdjur tycker jag att man ska låta de framavlade "människoanpassade" djuren dö ut och istället ta tillvara på djuren i naturen.
Vi människor vill ha djur för det är något vi kan älska och samtidigt känner vi att vi gör en skillnad och behövs då djuret inte klarar sig utan oss. Utan oss skulle djuret ju dö. Men det är ju egentligen väldigt egoistiskt att bara för att vi vill känna oss bättre, beröva djuren på deras frihet. Jag tycker inte att någon har rätt att leka gud över andra kännande varelser på det sättet människor gör med djur när de avlar, förändrar djurs naturliga beteenden och säljer dem som om de vore saker.
Jag har själv två möss, två marsvin och två kaniner. Mössen köpte jag innan jag egentligen hade funderat så mycket på detta och detsamma gäller kaninerna. Marvinen var två omplaceringar då ägaren inte kunde ha dem kvar. Nu försöker jag bara ge dessa individer ett så bra liv som de nu kan ha i fångenskap så länge de lever. Inga av mina djur hade klarat sig i det vilda men annars hade jag mer än gärna släppt ut dem.
Detta blev långt nu men det var nog allt för mig!
PEACE OUT🌈
Jag tycker att hon är lite hård och framstår som för arg för att bli tagen på allvar.
Men, tycker ändå alla ska fundera över hennes budskap. Tror ni att kaninerna eller marsvinen som sitter i en bur hela dagarna har ett bra liv? När barnen tröttnat på dem och föräldrarna inte har någon kunskap. Hamstern vars ägare bara väntar på att den ska dö eller gerbilen som bor i en plastlåda hela livet och aldrig får komma ut.
Smådjur borde bli dyrare!!! Så att man tar dem på allvar och så att bara folk som vill ta hand om dem hela livet köper dem. Det ska inte kosta 150 kr att köpa hamster. För då kan vem som helst köpa, till exempel en förälder som vill få tyst på barnens tjat. Det måste bli dyrare!
Dessutom är minimimåtten för kanin på tok för små. Kaniner älskar att springa. Jag hade en jättestor utebur till min ena kanin som jag byggde ut ännu mer och jag har aldrig sett en kanin springa så mycket som hon gjorde. Tänk er hästar som blir släppta på sommarbete. Så gjorde hon. Man kan hitta liknande filmer på Youtube, kaniner som beter sig precis som hästar när det gäller att bli busiga och tokiga och fara runt som galningar. Det är taskigt att sätta dem i små inneburar då.
Hej där jag bor finns en djuraffär som dom har åldersgräns på 18 år för att köpa djur det tycker jag är bra.
#32 samma här :) fast att djuraffärer ens har djur tycker jag är hemskt.
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
#32 Ska egentligen alla ha, i alla fall 16 årsgräns. Oansvarigt av djuraffärer att sälja till yngre i mitt tycke. Och eftersom föräldrarna har ansvar tills man är 18 borde de inte få sälja till tex 14-15 ringar?