Semester, vad gör ni med marsvinen ?
Hej alla, jag undrar hur ni gör med marsvinen om ni åker bort på semester?
Vist kan jag fråga grannen om de vill mata grisarna dagligen, om vi är borta 1-4 dagar. Men är vi borta längre, tex 1-3 veckor, då måste ju buren städas vilket jag inte skulle kunna be grannen om och inte heller be dom mata dagligen under så lång tid.
Vad gör ni?
Kolla om de finns någon i närheten som har marsvinsvana och fråga om de kan passa marsvinen, alt. något djurpensionat (de borde kunna byta i buren mm.).
Nu åker vi inte iväg men skulle vi göra det, skulle svärmor och hennes man komma bort två gånger/dag för marsvinen, kaninerna och katterna 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sonen, som också har marsvin, brukar passa våra om det behövs. Men vi åker sällan bort. Det är vanligare att det är vi som passar sonens marsvin än tvärtom.
Jag brukar lämna dem åt en släkting, men eftersom jag har 4 stycken, lämnar jag den 2 och 2 hos 2 olika släktingar! :)
Nu senast tog min syster hand om marsvinen. Pappa körde dit dem och de hade med sig utehagen som även har en botten att sätta på (kunde ju inte direkt skicka bokhylleburen) och spån, hö och alla sina "möbler" plus filtar och handdukar så de kunde ha dem i knät och gosa utan att oroa sig för kiss ;) Nästa gång vi åker blir nog i augusti/september, då kommer vi ha flyttat och bo bara några hus ifrån en annan av mina systrar och hon och hennes pojkvän tycker de är sååå söta så de är typ sugna på att skaffa egna :D så de kommer nog gärna passa dem! Min sambos föräldrar bor i Spanien så han åker dit rätt ofta och jag följer med när jag kan.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Lambabort till ngn man litar pa men risken finns ( t ex andra djur) att man far en overraskning som t ex skabb vid hemkomsten … Lycka till!