Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 964 ggr
Wilmawe
0

Marsvin andas häftigt

Hej. Min marsvinshona har nu mått taskigt i ca 2 veckors tid. Hon har en svullnad på ena benet som vi vart hos veterinären med. Dom sa att vi skulle avvakta men då det inte blev bättre skrev vet ut Metacam, smärtstillande och mot inflammation. Vi har gett henne det sen tisdags. I fredags började hon dock andas tungt och ansträngt men piggade sedan på sig lite idag, hon är nu Fortfarande slö och andas likadant men äter. Någon som känner igen detta?? Jag tänker direkt på hjärtproblem och dylikt men det borde väl inte vara det eller? Hon är bara drygt 2 år gammal. Någon som känner igen detta och bör jag oroa mig? Har talat in meddelande till telefonvet, men inte fått svar än.

philippazon
0

Om jag var du skulle jag vara orolig och åka in till veterinären akut :( Det låter inge vidare i mina öron? Marsvin som är nära döden pga ålder brukar ju andas häftigt?!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Wilmawe
0

#1 hon beter sig likadant nu på morgonen.. Inga veterinärer har helgöppet i närheten utan det är isåfall distriktväterinären som kan avliva:/ vet inte hur jag ska göra, veterinären vi var hos sist har öppet imorrn men vet inte om man ska vänta ifall hon lider…

bohan85
0

har du inget djursjukhus att åka till?

Wilmawe
0

Nej, flera timmar till närmsta som har öppet, hon blir väldigt stressad när man åker bil, dock har jag pratat med ett flertal veterinärer som tycker jag kan åka in imorgon.. Alternativerna är åka in imorgon eller avliva idag om det blir värre hos en veterinär som inte kan hjälpa men avliva:/

bohan85
0

Men distrikstsveterinären kanske kan lyssna på lungorna? Kanske är det lunginflammation (som är väldigt vanligt på marsvin) eller vätska i dem?

Att lyssna på lungor kan väl alla veterinärer iallafall.

philippazon
0

Vänta till imorgon då och om det blir värre så ring dit en distriktsveterinär, de borde ju kunna basics? eller?

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Tikzi
0

Jag kanske är helt ute och cyklar nu men ljummet vatten med honung? Jag gav det till min hamster när han vart förkyld och han blev genast bättre. Dock är det ju stor skillnad på en hamster och ett marsvin. Men känns inte som att det borde vara farligt att testa vid tanke på att mycket marsvins godis har honung i sig. Typ kräcker pinnar etc. Man använder väldigt lite honung i vattnet dessutom. Hjälper inte mot led-inflammationer men kanske kan tillfälligt lindra eventuell smärta i luftvägarna / halsen p.g.a ansträngd andning tills du kan ta henne till veterinär imorgon.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

Wilmawe
0

#5 #6 man tycker ju det.. Behövs verkligen fler smådjurs jourer, inte bara stora djur som kan bli sjuka helger.. #7 tack så mycket! Ska testa det. Hon andas fortfarande med buken liksom, som inte brukar vara ett så bra tecken, dock sitter hon upp och ser relativt pigg ut, har ätit osv. Dock gör hon konstiga ljud? Svårt att beskriva. Men kan det vara att hon fått Metacamen i fel strupe eller nåt? förstår verkligen inte vad det kan vara då hon går på medicin:/

bohan85
0

men om det är lunginflammation så hjälper ju inte metacam, då behövs antibiotika.

Ring disktriksveterinären och fråga om de kan lyssna på lungorna.