Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1450 ggr
Tikzi
0

Bästa sättet att servera Hö?

För tillfället är jag ganska osäker på den bästa metoden att servera hö utan att det är jobbigt för mina små grisar att äta det eller hålla det fräscht och hygieniskt.

Jag använder en höhäck som är placerad på utsidan av buren samt en foderboll fylld med hö. Jag lägger även hö på golvet för att det inte ska vara jobbigt för dom att äta det men detta blir nersmutsat ganska fort och får bytas ut flera gånger om dagen samt att det sprids runt i buren när dom leker och springer. Som jag uppfattat det så ska det vara bäst och skonsammast att ha höet på golvet, men hur gör ni för att hålla det så fräscht och hygieniskt som möjligt? Är en låg fristående höhäck ett alternativ eller finns det risk att dom hoppar in i dessa och fastnar? Har även funderat på om man kanske kan lägga in någon typ av bricka med höga kanter eller liknande kattlåda-botten att ha höet i för att det inte ska spridas runt för mycket. Berätta gärna era egna tips och metoder, hur gör ni? 😛

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

Fridaaaa
0

Jag ger lite men ofta. När jag är iväg många timmar får de en stor hög i en hörna men håller sig ganska bra tycker jag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tikzi
0

Lite men ofta är en bra metod för att det håller sig fräscht, men hur gör ni för att det inta ska spridas runt för mycket? ^^

Fridaaaa
0

Jag gör inget speciellt, gör inget för min del 🙂
Men mina hinner i regel äta upp mycket av det ändå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alana82
0

Jag använder fodertråg till höns, nog kan de klättra in i dem om de verkligen vill men fastnar gör de inte, och håller man det välfyllt så har de ingen anledning att klättra in i ;)

The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers

[Smålandsbrud]
0

Har en stor hög så dom kan krypa in i det löst på burbotten.

Tikzi
0

Fodertråg låter som en intressant idé, måste kollas upp! ^^

JonnaCecilia
1

Har det i en hög, visst sprids det runt och de springer in i det men jag fluffar upp det lite och det som är nerkissat låter jag liksom vara deras "bottenhö" i nån dag så de inte springer ner allt för mycket av de. De vill gärna ligga i en del av det och det jag brukar köpa kostar inte mer än spånet så varför inte? De äter det nya de får och så har de en del att ligga på (självklart tar jag bort om det är blött och äckligt, men det som de har legat på som de inte äter där kisset gått rätt igenom och ner i spånet kan vara kvar nån dag.)

bohan85
0

Marsvin har munnen på undersidan och därför serveras höet bäst på burbotten. De skall ju tugga hö nästan dygnet runt och att behöva äta med nacken i "fel vinkel" hela tiden är inte vara hälsosamt. Dessutom älskar de att busa och sova i höet. Jag köper hos bonde och som #7 säger så är det då inte dyrare än spånet.

Tikzi
0

Jag tog bort höhäcken och foderbollen eftersom dom knappt vart använda iallafall. ^^ Grisarna tycker bättre om det som ligger ner. Däremot kommer jag absolut testa med en fodertråg som Alana82 nämnde. Det verkar som en väldigt bra idé för att hålla det fräscht och ätbart. Sen kan man alltid ha kvar en annan hög just för mys och bus. 😃

jojjehanna
0

jag har nu testat att ha höet i en sån där hörntoalett som de ändå inte lärde sig att använda. De ligger ändå i det ibland men det hålls hyfsat där. Köpte också ett sånt där marsvinshus gjort av hö och hade hö i det men det är rätt söndertuggat nu (de älskar det) så det sprids ut om det är däri. Brukar också ha hö i utvändiga höhäckar ovanför deras hö som reservlaget men de äter inte så mycket därur och så har jag hö på övervåningen, dvs ovanför det där plasthuset som följde med buren, då hålls det bra på plats också. Där finns även en ingröpt matskål jag brukar lägga lite pellets i.

philippazon
0

Ett tips är att köpa ett marsvins hus (sånt standard med öppning och runt föster, som kostar typ 70kr i djuraffär, eller bygg ett) och vänd upp och ner och lägg höet där i. 

Jag serverar i tussar direkt på spånet. Visst trampar dom ner det och sprider runt det lite grann. Hur mycket det sprids beror nog på hur stor bur man har. minas hö brukar inte "nå så långt" när det springer i det. Rensar buren varannan dag och varannan dag tar jag det höet som är nertrampat i det kissiga spånet (drar bort det översta höet som är kvar och plockar bort det där under) och var fjärde dag så rensar jag bort allt som ligger kvar :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Kimmizz
0

jag har EXTREMT lågsittande högaller med STORA hål så att alla marsvin kan komma igenom om så önskas, ingen risk att dom fastnar och håller ordning och reda i buren 😉

skramlan
0

Jag har hö i ett rör. (Se bild)

skramlan
0
skramlan
0
skramlan
0
skramlan
0
philippazon
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu kanske allt redan löst sig, men jag kom på ett bra sätt i förrgår. Jag vart trött på att hälften av allt Hö blev nertrampat=bortkastade pengar. Så jag kom på att vända en av mina broar upp och ner(se bild så förstår du), funkar jätte bra, höet ligger kvar däri tills det är uppätet :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

philippazon
0

För att se helheten

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

philippazon
0

Såhär funkar det!! :-)(liten extra bild bara)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Tikzi
0

Smart idé med bron ^^ Har bara en bro för tillfället som jag använder som.. ja en bro 😃 just för att dom ska kunna gå ut och in ur buren till sin hage. Kanske borde skaffa en till just för hö. 👍

philippazon
0

#21 ja det tycker jag du ska, funkar utmärkt för dosering också, precis lagom mycket får plats i den :) Hur gamla är dina marsvin?

https://animail.se/gnagarbro-flexibel-17x28cm.html - den som är liten är den jag har, kostar endast 30kr, det är ju billigt i mina ögon :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Tikzi
1

Bra pris för bron :P Jag brukar handla på Zooplus i vanliga fall men Animail ser ju också ut att ha skapliga priser. ^^ Mina grisar är inte mer än 4 månader så dom är fortfarande ganska små.

En liten bild på dom. 😃

philippazon
2

Naaw, jag dör vad söta 😍 Men då tror jag den bron blir bra i storlek också :D

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Sol-
0

Jag fyller tomma toarullar med hö, enkelt och gratis.

godisgrisen
4

För att marsvin ska må bra måste de äta i princip oavbrutet. Hö är basen i deras kost. Därför anser jag det aldrig ska var krångligt för marsvinen att äta hö. Det bekvämaste för dem är att äta från marken eftersom de har munnen på "undersidan" och jag tycker inte heller de ska behöva leta efter sitt hö. Jag anser att alla konstruktioner att förvara hö i försvårar för marsvinens höätande. De ska liksom vara i sitt hö och snubbla på der för bästa effekt. Ja de kissar i sitt hö och de trampar ner det men då får vi människor se till att byta ut det och se till buren är fräsch. Det är vår uppgift som marsvinsbetjänter. Vi får också lov att köpa tillräckligt mycket hö så det alltid finns bra hö i buren. Så mitt enkla svar är servera hö i en eller fler högar på burgolvet,