Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 720 ggr
Rheen
0

Kurrar och 'bråkar' med systern

Hej igen! Jahaja, tog inte länge förrän jag hörde av mig igen. (; Idag hämtade jag två marsvinshonor på tre månader. De har tidigare bott tillsammans i en annan familj tills idag. Just nu sitter jag och studerar deras beteende. När de först kom hem till oss var de jätte rädda. Vågade ju inte ens lämna sina hus när de var i buren. De är fortfarande likadana, men äter iallafall med god aptit - tills de hör ett ljud och rusar iväg för att gömma sig. Men nu till det jag funderar över. Den ena honan, Ruth verkar mer nyfiken, och ser ut att ha mer hull på kroppen, medan den andra honan, Doris är skyggare och mindre. Ruth vekar vara 'chef' över Doris, och det förstår jag inte. När de först kom till oss verkade de inte alls ha några problem med rangen, men nu ikväll har jag sett dem bete dig oerhört mystiskt. Lilla Doris sitter nu i deras trähus som jag fick med från förra familjen och så fort hon försöker lämna huset och gå runt i buren börjar Ruth kurra och röra sig längs med marken, eller springer mot Doris för att få in henne i huset igen. Doris visar då inte samma beteende, hon börjar 'squeeka' sakta men bestämt som "jag ger mig". Sen om hon slipper ut ur huset och springer runt kommer Ruth farande och försöker antingen puffa till henne i baken, eller så ser det ut som hon ska börja rida på henne. Men då flyr Doris in i huset, och 'stångar ut' Ruth så hon inte slipper in, eller så kör hon lite samma taktik som Ruth och puffar henne i baken före hon springer tillbaka till huset. Vad är det som pågår? Har någon en aning? Imorgon ska jag se till om jag har fått rätt information om könen. Inatt blir det ingen sömn för mig, jag ska hålla ögonen på dem. Ursäkta för ett hastigt skrivet inlägg, jag tänkte bara höra med er marsvinsexperter om ni varit med om något liknade? Tack!

~ Rheen.

Tikzi
2

Låter som ett fullkomligt normalt dominans beteende på Ruth. Jag har samma "Problem" med mina 2 honor som varit tillsammans sedan början. Ellie är lite större och mer framåt/nyfiken medans Elsa är mindre och skyggare. Ellie försöker också rida på Elsa vilket är ganska vanligt för honor när dom visar sin dominans. (Det behöver inte betyda att den ena är en hane) Elsa likt Doris som du beskriver squeekar till åt Ellie för att säga till henne att sluta. Det har aldrig blivit något bråk eller slagsmål men små-gnabb är väldigt vanligt. Antar att även marsvin har det naturliga i sig att skapa rang likt andra flockdjur. Oftast är det den större som brukar ta över lite mer. Jag tycker inte du behöver oroa dig så länge dom inte slåss och någon råkar illa ut. Det kanske lugnar ner sig om någon vecka när dom fått "bo in sig" på det nya stället / det nya reviret och kommit överens om rangordningen där.  Om du tycker det verkar som att Doris inte får tillräckligt att äta eller tillåts gå fram till maten kan det vara en bra idé att låta dom ha varsin matskål. Jag brukar även se till att ge Elsa sina grönsaker inne i huset så att jag vet att hon får i sig sina dagliga vitaminer, Ellie är annars väldigt snabb på att ta för sig av det goda. 😃

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

Rheen
1

*Phew* #1 Okej, tack då himla mycket för svaret! Blev bara så förvånad då jag inte väntat mig att de skulle bete sig såhär. (:

~ Rheen.

Binajis
2

Det är vanligt att marsvin som skriker i försvar provocerar sina burkompisar att köra med dom. Det är troligt att om Doris bara gav tillbaka en gång, vänligt men bestämt sa - "jag har inte gjort dig något, get off my back!", så skulle problemet vara borta.

Jag personligen tror inte på att flockdjur ständigt försöker skapa en rangordning inom gruppen där de slåss sinsemellan för att nå "toppen". Det vore inte vinnande i längden. Vad som däremot är vinnande är om varje individ gör vad den är bäst på - om det så är att hålla utkik eller hitta bästa matplatserna etc etc. 

Man kan fråga sig vem som vunnit ledarrollen om Doris en dag skulle stå pall och inte ge vika för Ruth. Det är lätt att anta att det finns en rangordning när två marsvin har väldigt olika personligheter där den ena visar mer ledartendenser än den andra. Men om två marsvin är likvärdiga då? I slutändan kanske det bara handlar om olika personligheter och personkemi marsvinen emellan :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin