Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2938 ggr
galaxee
0

krampanfall,klåda. Vad är detta? BILD

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min marsvinhona (rex blandning) som är 2 år kliar sig extremt så hon får krampanfall. Hon mår bra för övrigt. Har varit hos veterinären och dem tog skrapprov men de hittade ingen Ohyra. Fick iaf stronghold utskrivet men vet inte om hon fick för lite då vet inte gav instruktioner om exakt hur mycket man skulle ha i sprutan som följde med. Har provat badat henne i selsun,fungoral,hd champion m.m även testat pevaryl hon är skorvig och mjällig och har dessa gulaktiga klumpar på huvud,haka,hals. hon är röd i nacken och öronen. Någon som har en aning om vad det kan vara? Tacksam för svar!

Vanja
0

.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[rumelle]
3

Skulle gissa på Sellnic/mjällkvalster. Det ger de symptom du beskriver och hår lossnar med mjällflagor längst nere. Det syns också sällan på skrapprov. 
Strongholdbehandling brukar fungera bra men du får kanske kontakta din veterinär igen så att du ger rätt dos. Man brukar upprepa behandlingen efter ett par veckor.

noisette
0

Min fick skabb samma symptom som du! Botades med spruta lycka till.

Marsvin.Fantasten!
1

Låter exakt som skabb, skulle åka till veterinären igen. Lycka till!

mallsan
1

Håller med om att det låter som skabb. En av mina grisar fick det och det ledde till hemsk klåda och krampanfall. När det gäller mängden Stronghold så skulle man ta marsvinets vikt och dela i 60 eller något, kontakta veterinär och kolla upp! Lycka till! 🙂