Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 425 ggr
philippazon
0

fråga om vikt

(obs! kanske hamnade i fel kategori?)

Jag har två marsvins hanar som är runt 2år båda två. Det är en nonself som heter Tyler och en rex som heter Troye. Av mina egna gissningar så är Troye lite äldre. 

Jag har haft dom hos mig i drygt 1 månad. Hos förra ägaren så hade de fri tillgång på dogmans fröblandning, en lite tuss hö som de knappt kom åt att äta och så tror jag de fick en morotsbit då och då. Alltså en hemsk kost enligt mig.

De har vant sig vid att äta olika sorters grönsaker och nu får de en näve vitkål, två broccolibitar, tre små bitar paprika, lite sallad ibland och en halv morot var varje dag. De har även fri tillgång till hö och en gång i veckan får de en tesked pellets (främst till tyler då han väger lite).

Nu till frågan. Jo, när dom kom till mig vägde Tyler 806g (tycker det är lite för en hane på ca 2 år, visserligen är han mycket liten i kroppen) och Troye vägde 1027g (det är väll helt ok vikt tkr jag). Nu 1 månad senare vägde jag dom igen och Tyler väger numera 770g (!!! :-O) och Troye 1005g. Troye går det ingen nöd på men Tyler, hn får inte minska mer i vikt nu tycker jag!!

Ska jag öka på grönsakerna lite eller ge de lite mer pellets, pellets är ju inte bra egentligen tycker jag. Eller går det bara att testa sig fram tills man hittar en kost där de håller vikten?

Hjälp.

Tack de som orkade läsa allt!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Fridaaaa
0

Fri tillgång till havregryn? Testat det? =)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

philippazon
0

#1 är det hälsosamt? Annars kan jag testa med det :) Är 770g alldeles för litet? Alltså han verkar må super i övrigt..

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Fridaaaa
0

#2 Havregryn går bra, mina har det nästan jämt i buren :)
Jag har två långhåriga gossar här hemma som ligger på 800-900 gram och är vuxna, bra hull :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idakarrlsson
0

Skulle också rekommendera havregryn. Som alltid får du anpassa mängden efter individen. Lycka till! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎