Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1031 ggr
[Gnagare2]
1

Det kom ett marsvin gående...

Jag sitter och tittar på Lets dance i sovrummet med hunden,(har tvn i sovrummet,eftersom vardagsrummet är marsvinens rum) och plötsligt ser jag i ögonvrån hur en av mina marsvinskillar kommer gåendes över golvet,och var på väg in i sovrummet  där hunden och jag satt. Jag rusade upp och fick tag i honom lyckligtvis innan hunden fick syn på honom….den lilla busungen….han är så otroligt påhittig och nyfiken på allt,den lille killen😃 Hur i hela friden kom han ut ur sin inhängnad undrar jag? Jag har killarna i en stor inhängnad med kompostgaller,inte kan han ta sig igenom kompostgallret? Visserligen är han liten,men ….ville bara berätta om min fredagkväll här hemma med mina djur,hoppas alla har en fin påsk🙂

[Howres]
0

Min ena kanin (hermelin) lyckades ta sig igenom kompostgaller, visserligen var hon inte så gammal :)

[Gnagare2]
0

Han är bara 3 månader,så stor är han visserligen inte,men jag kunde aldrig drömma om att han skulle ta sig ut från en så stor inhängnad. Han är bara 3 månader och är redan en riktig stor personlighet….det blir spännande att följa hans uppväxt🙂

albert
0

Jag har också mina grisar i en inhägnad av kompostgaller och trots att dom snart är vuxna killar så har det hänt att den ena har rymt ett par gånger. Han är väldigt framåt och busig kille han kompis skulle inte komma på iden att rymma. Dom är väldigt olika men det är ju det som är charmen med dom,

[Gnagare2]
0

Ja marsvin är verkligen helt underbara små liv. När jag byggde denna inhängnad till mina två killar,så tänkte jag naivt nog att det skulle vara tillräckligt stort utrymme för dom,men nej,där bedrog jag mig.🙂denna lilla kille sa minsann ifrån att han vill ha ännu större yta att springa på. Tidigare höll jag på att skratta ihjäl mig när dom popcornade och sprang som två små vildhästar över golvet i vardagsrummet. Jag får filma nån gång så får ni se. Helt oslagbart. Jag får väl sätta hönsnät över kompostgallret,så han inte rymmer igen. det skulle inte vara bra om han kom lös i lägenheten och hunden får tag på honom….dessutom har jag sladdar till tv,dator och radio liggandes överallt…..för hans eget bästa skulle det vara bra om han höll sig inom inhängnaden….

Tikzi
0

Vilket litet busfrö. 🤪 Använder också kompostgaller som hage till mina men dom är mästare på att ta sig igenom det så jag fick sätta upp kartong längst den nedre delen, Antar att det bara är en tidsfråga innan dom listat ut hur dom ska ta sig ut ur det. Som tur är när de rymmer brukar dom springa mot hö-korgen så man vet vart dom tagit vägen. Antar att gräset är grönare på andra sidan. 😃

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

Mirinda
0

Marsvin är skickligare klättrare än man skulle kunna tro. Din rymmare tog sig kanske ut på det viset?

Jag har en liten Houdini-gris här hemma och har hört andra marsvinägare berätta näst intill otroliga rymmarhistorier. Är ett marsvin bara tillräckligt angeläget om att ta sig till supersmarrig mat eller - om det är en hane - till en brunstande hona, så verkar de kunna ta sig förbi nästan vilka hinder som helst.

Det är gott gry i din lille rymmare.🙂 Fast det är tur för honom att du är vaksam. Han har nog inte riktigt förstått vad en liten nyfiken gris kan råka ut för ute i stora världen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Fridaaaa
0

Många marsvin tar sig igenom kompostgaller, så behövs något runt som t.ex hönsnät :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

albert
0

Jag har satt bär nät runt min kompost bur och trots att dom lätt skulle kunna gnaga av det så har det fungerat jättebra, men hönsnät är nog säkrare.

mallsan
0

En av mina(liten hane på 3 mån.)  tog sig inte ut genom kompostgallret utan tog sig istället in till tjejerna på något magisk sätt (som satt inne i husen så de hann inte hälsa…puh), väldigt tur att jag såg honom när han klämde sig igenom, fler bebisar vill vi ju inte ha 😉

Nu har jag satt upp hönsgaller längst ner så nu kommer de inte in (eller ut för den delen!)  🏆

Eulwen
0

Jag har haft fullvuxna marsvin som klämt sig igenom kompostgaller.  Damen på avatarbilden är ett av resultaten från det! 😃

[Gnagare2]
0

Många berättar om marsvinskillar som smiter ut från inhängnaden och tar sig in till honor i min rymmartråd🙂 det jag tycker är anmärkningsvärt i detta fall,är att jag har två marsvinskillar och fyra marsvinshonor i vardagsrummet,där burarna står brevid varandra,tjejerna bor i en bokhyllebur,med rätt höga kanter,men denna lilla busunge valde att hellre gå in till oss där vi satt i sovrummet,hunden och jag,än att ens närma sig bokhylleburen där tjejerna satt. Han verkar hellre vilja umgås med oss😃. Jag tyckte det var lite roligt,faktiskt.

[Smålandsbrud]
0

Hihi tur att inte vovven fick syn på busiga lilla killen då 👍Äventyr verkar vara hans grej 🙂

[Gnagare2]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har försökt att lägga in en videofilm med mina små krabater,men det lyckades inget vidare,så då provar jag att lägga in en bild på mitt lilla busfrö som rymde😃Obs,han är INTE rödögd,bara en dålig bild,ska prova att ta en bättre bild. Jösses,det kommer ta ett tag innan jag lär mig denna moderna teknik.🙂ni får ha lite tålamod med mig.

[Smålandsbrud]
0

Hihi så söt ❤️