Hur viktigt är det med variation av grönsaker?
Som rubriken lyder undrar jag lite hur viktigt det är att Marsvin får mycket variation av grönsaker som C-vitamins källa. Jag ger mina grisar en variation av morötter, persilja, broccoli, Alfalfa groddar och äpple (Äpple får dom inte så ofta dock). Håller även på att vänja in deras magar för vitkål nu, lite i taget. Hur gör ni med grönsaker, Är det samma varje dag eller mycket variationer?
Generation to generation, I will never die. I will continue to live aslong as I´m alive.
Jag borde sätta igång och vänja mina vid fler grönsaker. men nu tänker jag att jag börjar vänja dom vid gräs och grönt utifrån för snart knackar förhoppningsvis sommaren på dörren och man kan hitta största delen c-vitamin utomhus. just nu ger jag variation av vitkål, broccoli, morötter och paprika. de får även gräs och små bitar av olika frukter när jag mumsar 😉
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Försöker att variera så mkt som möjligt. Men kan vara svårt ibland. Fast som det sägs ovan så är sommaren (förhoppningsvis) snart här och då blir det mycket grönt utifrån.
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Så variation är bra. 🙂 Hoppas verkligen sommaren kommer snart så dom kan få fint grönt gräs, Tyvärr är det jätte mycket fästingar här så det gäller att kolla igenom gräset jag plockar ordentligt. Man vill ju inte ha objudna middagsgäster hos dom. 😃
Generation to generation, I will never die. I will continue to live aslong as I´m alive.
Jag varierar. Morot och frukt samt gurka och sallad är godis så det får dem bara 1-2ggr/vecka.
Annars varierar jag mellan: Broccoli, grönkål, vitkål, spetskål, persilja, paprika, blomkål bland annat
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ger sällan mina marsvin likadan mat två dagar i rad och gärna tre sorter om dagen. Tror dock inte att det är nödvändigt, bara lite extra gott för grisarna:) Jag ger broccoli, grönkål, vitkål, blomkål, kålrot, rotselleri, selleri, spenat, maskrosblad, gräs och paprika som bas. Morot/äpple/melon som godis någon gång ibland. Gurka en bit varje dag som belöningsgodis när jag lär de nya trick;) (gurka är ju nästan bara vatten).