Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2395 ggr
Veeraa
0

Ensamt marsvin

Hej! För några veckor sedan så dog vårt ena marsvin och eftersom vårt marsvin är gammalt och kommer troligen inte leva jätte länge till och om vi då skaffar ett till marsvin så kommer det fortsätta med att ena dör och andra lever osv så vi väntade med att kolla efter ett marsvin för att kolla om vårt nuvarande marsvin blir ledsen och till en förvåning så är hon helt sig själv och är inte alls ledsen, den ända skillnaden är att hon har lite mer energi. Är det fel att ha henne ensam även om hon inte har blivit ledsen eller har tappat matlusten ett tugg? /Vera

Fridaaaa
0

Hur gammalt är marsvinet?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

philippazon
1

Kolla om det kanske finns nått äldre marsvin som "bortskänkes" eller som du kan få för en billig peng, eller lämna ditt marsvin till någon med fler än 1 annat marsvin ifall ditt marsvin inte vill bo ensamt längre!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Krus_grus
0

Marsvin är flockdjur o måste hållas tillsammans med minst ett djur av samma art enligt lag. Tycker #2 hade bra förslag på lösningar.

Sally 1234 Sally123
0
Veeraa
3

#1 hon är 4,5 år. Det kanske egentligen inte är så gammalt men eftersom att jag redan har haft 2 marsvin som dött vid 4 års åldern så vet man aldrig. :/ #2 #3 Eftersom det är så viktigt att ha två eller fler marsvin så ska vi kolla om min mammas kompis (som har 3 marsvin) kanske kan "låna" ut ett, annars så får vi väll börja kolla efter ett lite äldre som behöver omplaceras :)

JonnaCecilia
0

Vid 4,5 så behöver hon definitivt en ny kompis, många marsvin lever tills de är runt 7 år! Bra att ni ska hitta en ny vän till henne, det behöver hon! :)

Krus_grus
0

Ja, leta efter en äldre omplacering :) Lycka till :D

PiggieVille
0

Var bor du? Kanske någon här inne vet någon? :)

[Miiika]
0

Bra idé att se sig om efter ett äldre marsvin! Jag skrev precis ett inlägg om detta också, jag har också tänkt på det att om man köper ett nytt marsvin varje gång någon blir äldre så har man ju hela tiden marsvin i så olika åldrar. Men det är klart att de ska ha sällskap!

Veeraa
0

#8 Bor i stockholm, södermalm :)

Ljungåsen
0

I Stockholm finns Marsvinshjälpen som sysslar med omplaceringar av marsvin.

Veeraa
1

#11 japp, vi ska faktiskt dit imorgon och kolla på en hona :)

Ljungåsen
0

#12 Så roligt. Håller tummarna för att ni kommer hem med en ny kompis.

[Smålandsbrud]
0

4,5 år är inte gammalt synd att erat andra marsvin dog och lycka till att hitta en vän till henne visa gärna bild på det nya marsvinet :)

Veeraa
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det fläckiga marsvinet är den nya :D Vi har stält ett nät i mittet så dom kan vänja sig med varandra men vi ska ta bort det idag! Hon kommer från marsvinshjälpen, vi visste inte vad hon hette så hon fick döpas om till Pyret. Hon är lite äldre än det gammla men hon ser frisk och pigg ut och nu har vi slutat att ge dom pellets vilket hon från marsvinshjälpen sa var dåligt för tänderna också :/ Vi har även märkt att Pyret är väldigt tam!

Fridaaaa
1

#15 Nja dåligt och dåligt för tänderna, man kan inte dra all pellets över en kam, finns några bra sorter med. Men marsvin brukar inte behöva pellets. Ge t.ex havregryn istället 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
1

Vad roligt att det blev ett marsvin från marsvinshjälpen! Håller tummarna för att ihopsättningen går bra.

Krus_grus
0

Åh vad söt! All lycka till ;D

[Miiika]
0

Jag har blivit fodervärd åt ett marsvin vars kompis fick somna in på skärtorsdagen :( Mimmi trivs bra och är nu en del av en flock på åtta individer :)

philippazon
0

Kul att allt gick som det skulle ts! Lycka till!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«