C-vitamin brist?
Hej!
En släkting till min pojkvän har två marsvinshanar varav den ena har börjat dra bakbenen efter sig. Han rådfrågade oss eftersom vi har sju marsvinshonor hemma och mer erfarenhet än han och hans familj.
Visst är det väl så att det kan bero på C-vitaminbrist? Vi googlade på det eftersom vi hade för oss att det kunde vara så. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vad gjorde ni åt det? Vi rådde honom att rådfråga en veterinär men jag vet inte vad som hände efter det…
Det måste åtgärdas fort, tex genom att ströa lite askorbinsyra på en gurkskiva.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Kan man köpa det på apotek eller djursjukhus? Förhoppningsvis fick han komma in redan igår. Beror det på C-vitaminbrist tro? Går det att åtgärda så att han får rörelseförmågan tillbaka?
#2Askobinsyra hittar du i kryddhyllan i affären 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som Frida säger kan du köpa det i vanlig mataffär. Sätter en in behandling fort kan förlamningen gå tillbaka, men det är bråttom. Hoppas de kom in till veterinären igår eller iallafall fick råd om att ge c vitamin. Dock är ju inte det ENDA anledningen till att ett marsvin kan få partiell förlamning, utan det kan ju bero på nåt annat, så bra om de kommer in till veterinär så fort som möjligt.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Tyvärr verkar de inte vara så pålästa, även om de älskar de små. Vi frågade om det kunde vara C-vitaminbrist men då sa de att det troligtvis inte var det med tanke på alla de grönsaker de ger svinen. Vi frågade vad det är för grönsaker de får och det var tyvärr inte sådana som innehåller så mycket C-vitamin, om någon alls. Gav dem en lång lista på bra mat och en välförtjänt utskällning. Tar man sig an djur får man minsann se till att de får det de behöver!