Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1002 ggr
benochjerry
0

hårbollar, hjälp!

Mina marsvin, 2 killar, en sheltie och en peruaner, har fått hårbollar i rumpan. Jag vet att man ska klippa bort dom, har gjort det på en av dom men fick bara bort en hårboll sen ville han springa iväg. Provade på sheltien och han blev arg och skulle bita. Så, har ni nåt supertips om hur jag ska kunna klippa bort bollarna samt klippa håret jätte kort på dom? har bara haft korthåriga marsvin förut så det är nytt och skrämmande för mig.

VanjaStjärnor

Fridaaaa
0

Mina kan med bli sura, har en peruan och en texel. Mest peruanen som får. Ber ibland sambon hålla och jag klippr eller tvärtom.

Testa annars att linda in i handduk?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

benochjerry
0

Min sambo är rädd för marsvin så samarbete går inte,hehe. Hur då linda in dom i en handduk? :)

VanjaStjärnor

Fridaaaa
0

#2 Aa ok ja då blir det svårare.
Lägga handduk runt marsvinet, ev lite över ögonen bara lite lätt kan lugna vissa marsvin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

benochjerry
0

Har testat lite nu, hade en handduk, fick till att ta luggen på jerry och en boll men sen smet han. Så svårt när han verkligen sprattlar och svårt att hålla fast när man måste ha bägge händerna för att klippa..

VanjaStjärnor

benochjerry
0

Det är ju kaos med deras hår.. detta är ben. Snälla ge 100 tips,måste ju få bort allt detta hår och klumparna.

VanjaStjärnor

benochjerry
0

VanjaStjärnor

VildaVittra
0

Har du problem så kan du kontakta ett hundtrim och anlita dom, de brukar inte vara artspecifika.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

philippazon
0

kanske en kompis kan hjälpa dig, som inte är rädd för marsvin? Eller det kanske finns en uppfödning/djuraffär i närheten som kan hjälpa dig.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Madde_Warrior
0

Har också problem med att klippa pälsen på ett av mina marsvin Tålamod är väldigt viktigt dem kommer förhoppningsvis att vänja sig Det som funkar bäst för mig nu är att ge henne nått gott att tugga på så hon är lite distraherad :)

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

benochjerry
0

Min mormor fick hjälpa mig :) la lite sallad vid dom när vi klippte, dom åt,skrek men blev glada efteråt! :) jag är överlycklig över att dom är klippta och slipper lida av hårbollar! Nu blir det att hålla dom korthårig i rumppartiet sen lite längre fram :) tack för alla tips!

VanjaStjärnor

philippazon
0

Låter inte så bra att dom skriker? Kanske borde kolla hos veterinären om de har ont om det kommer tillbaka. :) Men bra att du fick hjälp!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

VildaVittra
1

#11 När man klipper bort stora tovor som sitter tätt mot huden, så kan man ibland råka dra dom i håret så att säga, det är inte värre än så. Tovan måste ju bort och sövning är en risk, så det är sonika och bita ihop och göra det hur elak man än känner sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

philippazon
0

#12 sa aldrig att de skulle söva marsvinet, men tänkte om den kanske hade ont annars, men visst kan man råka dra dom i håret :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

benochjerry
0

Dom skrek när jag höll i tovan, den satt så nära huden så kan tänka mig att det luggade som bara den, kände mig elak men dom mös när jag kliade där sen så det va bara det där luggandet dom skrek av :)

VanjaStjärnor