Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1113 ggr
Tikzi
0

Kräsna Marsvin

Jag tycker mina grisar har börjat bli väldigt kräsna den senaste tiden. När jag lägger ner grönsaker lämnas det ofta kvar, Dom tar någon/några tuggor sen är det bra så. Jag ger broccoli, morot, vitkål samt persilja och äpple. Persilja äter dom med god aptit men det är inget man kan ge hela tiden. Äpple som dom får 1 gång i veckan tar dom också någon tugga av och lämnar. Hö äter dom som vanligt men havregryn/pellets är det samma sak med, Några tuggor sen är det inte längre intressant. Dom är helt galna i sallad och gurka men dom alternativen är värdelösa som C-vitamins källa. Dom verkar inte ha problem med tänderna eftersom dom äter Hö och sina andra favoriter helt obehindrat. Käk rörelserna ser bra ut också.

Jag vill att dom ska äta upp sina grönsaker så dom får i sig det dom behöver. Hur gör ni med kräsna grisar?

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

Tjeja
0

sådär var många av mina grisar också

blev förfärligt med svinn på grönsaker hela tiden

hittade aldrig någon bra lösning. försökte t o m med att ta bort allt annat så att de bara skulle ha en sak att äta i taget, förutom hö då, tills dem fått i sig lite mer av varje grej. Men det hjälpte inte, de blev bara magrare istället. så tja.. jag vet inte.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tikzi
0

😮 Finns det verkligen inget man kan göra? Låter ju inte alls bra om dom kommer fortsätta såhär och magra av, Jag behöver snarare sagt få upp en av honorna lite i vikt. Hur gick det i slutändan med dina grisar?

benochjerry
0

Mina är också lite kräsen, men jag testar att ge dom lite, äter dom det inte tar jag bort och testar senare om dom har apititen och då äter dom upp allt :)

VanjaStjärnor

Tikzi
0

Jag har också testat som du säger #3 att ge dom lite i taget och sen tagit bort för att försöka senare men dom tar bara någon tugga av det och sen fortsätter att äta sitt hö. 🤔

Tjeja
0

De av mina grisar som var kräsna var det hela livet och blev aldrig några tjockisar som endel av de andra kunde bli.

Hade dock aldrig några andra hälsoproblem med någon av dem på grund av maten de fick ändå i sig så att dem orkade leva rövare som vanligt med tokryck och lyckorus som popcorn emellan varven så jag oroade mig aldrig särskillt mycket faktiskt.

Men hade någon av dem magrat av ordentligt dock och verkat svälta hade jag också blivit orolig förstås.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tikzi
0

#5 Hur gjorde du med C-vitamin?

Jag är mest orolig att mina inte får i sig tillräckligt eftersom dom är så kräsna. Finns det något naturligt och ofarligt man kan strö på grönsakerna så dom blir lite godare?

philippazon
1

Mina är lite kräsna, eller min ena äter allt som serveras medan den andre får gå på special diet haha, nej men. Marsvin behöver mycket mindre c vitamin än vi tror, så om de äter bara lite grann så räcker det nog. Ett förslag är att väga för att se exakt mängs så har man en någorlunda bra uppfattning om vad som behövs för att täcka c-vitamin behovet. Sedan om de behöver gå upp i vikt så är det bra pellets (exempelvis oxbow) eller fri tillgång på havregryn. 

Jag kan ta gräs utifrån nu, gräs gillar i regel de flesta grisar och det är rikt på c vitamin. Så försök att hitta gräs utomhus. 

Annars får man prova sig fram med alla möjliga olika grönsaker de kan äta. inte stirra sig blind på c vitamininnehållet utan då får man helt enkelt finna sig i att man kanske måste ge dubbelt så mycket av den grönsaken för att den ska bli lika "effektiv" som tex broccoli :)

Lycka till!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

JonnaCecilia
0

Hur mycket pellets får dem? Kanske de äter sig mätta på pellets istället för grönsaker!

Tikzi
0

#7 Tack för tipset ^^ Det börjar komma lite grönt gräs redan nu men osäker på ifall man kan börja ge dom det? Det är som gröna fläckar bland det gulbruna vinter gräset. Ska man vänta tills allt är grönt?
#8 Pellets är cirka 2 matskedar och havregryn är det fri tillgång på, dock är dom kräsna med det också och äter det knappt.

Ljungåsen
0

Mina grisar får några korn askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon. Det är ett enkelt sätt att se till att de får det c-vitamin som de behöver.

JonnaCecilia
0

Hur många marsvin? Mina får en matsked havregryn per dag och marsvin 0, fri tillgång till hö och vatten såklart. Sen får de ca 15 gram grönsaker var beroende på vilken sort då. Väg det, det är inte mycket. Stödmata hellre marsvinet som behöver i knät om du kan.

Tikzi
0

#10 Är askorbinsyra något man kan ge varje dag eller någon gång då och då?
#11 Det är 2 Marsvin, Dom äter och dricker normalt så stödmatning som första alternativ känns inte rätt, Jag ska testa att introducera nya grönsaker och se ifall dom är mer populära. Självklart även gräs nu när det börjar bli grönt. Sedan ifall inte det fungerar kanske jag får testa askorbinsyra som #10 sa på gurka, det vet jag iallafall att dom äter med god aptit utan att vara kräsna. Sedan som sista alternativ blir det ju självklart stödmatning. 

Kan även tillägga att ingen av dom har visat något som helst tecken på C-vitamins brist, Jag är mest bara orolig att om de fortsätter äta så lite av sina grönsaker i längden så kan det bli så.

JonnaCecilia
0

Menade att du inte ska ge båda mycket kraftfoder om bara en behöver. Minska hellre ner på kraftfodret för båda i buren och ge lite mer till den ena i knät. Tror som sagt de äter sig mätta på pellets och havregryn, tar du bort större delen av det så kommer de äta mer grönsaker!

Tikzi
0

#13 När jag häller upp deras pellets och havregryn ser jag hur mycket som är i skålen, det är i stort sätt orört utav båda två flera timmar senare. När man häller upp det går dom fram, tar en tugga sen är det inte mer.

Mirinda
0

Askorbinsyra är ren C-vitamin. Du kan ge det till marsvinen varje dag om du känner dig osäker på om de fått tillräckligt med C-vitamin via grönsakerna. Att servera det på en eller mellan två gurkskivor (dubbelgurka) är ett bra sätt att få det i dem.

Det är ingen fara att de får för mycket C-vitamin. De kissar ut överskottet.

Det kan behövas en hel del uthållighet när man vänjer marsvinen vid en grönsak de inte ätit så mycket av förut eller ratar för att det finns något annat de gillar mer i skålen. Våra strejkade när vi serverade vitkål. Eftersom det är både billigt och nyttigt och dessutom håller sig länge gav vi oss den på  att de skulle lära sig äta det.

Vi serverade bara vitkål varje gång. Till slut åt de sin kål, när de insåg att det inte skulle bli någon annan grönsak innan vitkålen var uppäten. Det är rätt länge sen nu, så jag minns inte exakt hur många dagar vi fick hålla på. Men jag har för mig att det tog ungefär en vecka innan marsvinen började tugga i sig mer än bara några tuggor av kålen.

Sen finns det förstås oftast något marsvinen inte gillar alls. Men att våra inte äter några som helst citrusfrukter kan vi stå ut med - de äter så mycket annat med mycket C-vitamin i. En lustig sak är att våra rynkar på nosen åt tomater. Vad jag har förstått är många marsvin tokiga i tomat och vill gärna ha det när det ska vankas godis.

Här är en länk till en näringstabell där det står vad 100 g av olika grönsaker innehåller. 

http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Tikzi
0

#15 Jag kanske borde testa att vara lite mer "bestämd" på att de inte får något annat förrän dom ätit upp så som du gjorde men jag kan verkligen inte motstå dom där runda små ögonen och pipandet efter något gott. Det blir ofta att man ger dom en bit gurka eller lite sallad, men det ger dom inget c-vitamin, bara vatten i stort sätt. Känner igen det med tomaterna, Mina fnyser bara åt dom också. 😃

philippazon
0

Det gör jag ibland när min lille kille som är underviktig vägrar äta kål. Då får dom bara kol och sedan goda grönsaker framåt eftermiddagen när kolen minsann är uppslukad ;)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Mirinda
3

#16 Jag vet hur svårt det är att motstå tiggande marsvin. De kan verkligen konsten att se ut och låta som om de svälter ihjäl om de inte genast får det de vill ha. 

Men ska du kunna förändra deras inställning till nyttiga grönsaker måste du göra så att det är du och inte marsvinen som styr vad de ska äta, hur mycket och hur ofta. Så länge du ger dem godsaker när de tigger så kommer de att fortsätta. De ser att deras tiggande lönar sig och naturligtvis får det dem att tigga ännu mer. 

Även om det inte är riktigt samma sak så kan man jämföra med när man har ett litet barn. Ingen förälder ger småbarn godis varje dag även om de ber om det och gråter om de inte får. Barn (marsvin) förstår inte att de behöver riktig mat för att må bra. De ber bara om det som smakar godast. Föräldrar måste tänka åt sina barn och marsvinsägare måste tänka åt sina marsvin. 

Jag tycker att du verkar ha bra koll på vad som är nyttigt för marsvinen och mitt intryck är att du är både omsorgsfull och klok. Därför är jag övertygad om att du kommer att klara av att lära dina marsvin att äta de grönsaker de mår bäst av. Det gäller bara att du är konsekvent och mer uthållig än dina tiggande charmtroll.

Tikzi
2

#18 Jo lite för lättpåverkad är man när det gäller sötnosarna 😃 Testade faktiskt att ge dom lite vitkål för en stund sedan när de började pipa efter något gott. Dom kollade på mig som om jag skulle vara dum i huvudet. 😐 Inte åts det mycket men jag gav dom inget annat heller.

Mirinda
1

👍

Marsvin.Fantasten!
0

Jag tror att det intte är så mycket att göra åt, man kan testa att pressa ut lite apelsinsaft på grönsaker dem tycker om. Mina marsvin är oxå rätt så kräsna. :)