De är fortfarande rädda/nervösa
Har haft mina två marsvinshanar i ungefär 4 månader men de är fortfarande rädda för mig ibland. När jag kommer med mat är det hur framåt som helst men det är inte alltid jag får klappa dem, åtminstone blir de rädda när jag stäcker fram handen för att klappa dem, och iblan springer de då iväg.. Det värsta är väl när jag ska ta upp dem, de springer bara iväg ifrån mig och blir jätterädda. De blir också väldigt rädda för ljud och rörelser fortfarande, trots att jag är så försiktig som möjligt. Dock är de inte rädda länge, utan de lugnar ner sig snabbt i alla situationer.
Vad kan jag göra, är rädd att de inte blir mer tama eftersom de inte längre är så små.
Tack för svar :]
Ta bur spånet i händerna först så att dina händer luktar som buren, Sedan försök inte klappa dem med händer ovanifrån utan ta händerna väldigt långsamt från sidan i marsvinets egen höjd så att de vet att du kommer klappa på dem *eller ta upp dem*, annars reagerar de med att springa iväg och gömma sig *eftersom att de är bytesdjur*
Lycka till ^^
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Rädda för oss, kan våra vara än. Men det är för att de inte vill bli UPPTAGNA…men sen när de väl är i famnen, så passar det minsann….*fniss*
// Shintaida
Du behöver inte vara orolig, även äldre marsvin går att få tama :)

har lite samma problem met ett av mina, har gömmer sig fortf så fort jag kommer förbi buren, medan den andra är hur lugn som helst. Så jag vet ju att det inte har med min tämjning att göra, antar att det bara tar tid för vissa.
jag har snart haft mitt marsvin i ett år och han är fortfarande närvös.. inte så jätte mucket men han blir det..
Sune har bott här hemma nu i snart 6 år och han måste alltid springa undan när jag kommer. Men stannar jag bara kvar i buren med handen så kommer han fram efter en liten stund igen och går då att ta upp :P
Hanna
Här skriks det om dom är missnöjda, mina grisar är så dumma! xD
Bra tips ovan =)
Helena

Jag har knappt haft mina i en vecka dom verkar kanska tama (i allafall när man har dom i knät)
Lycka till =)