Hur rengöra tassar?
Skapar en ny tråd då få verkar vilja läsa igenom tråden "Tassar och klor" pga många inlägg 😂
Efter att ha haft marsvinen passade av mamma i två veckor har nu min äldsta hane ömma tassar med förhårdnader. På ena framtassen har han 2 förhårdnader. Den ena hängde bara, så jag pillade bort den utan problem. Under den är det en röd fläck som jag antar är blod precis under huden (inget öppet sår). Den andra förhårdnaden är halvt av och under den är det ljust rosa och den förhårdnaden sitter fast i en del av det. Det ser ut som om man skulle kunna pilla bort den också, men den verkar sitta ändå.
På övriga tassar sitter det inget löst, på andra framtassen är det bara en väldigt tunn skorpa och en liten svullnad. På baktassarna är det tunna förhårdnader som påminner lite om frätskador av urin. Kanske efter stillasittande då han inte var helt kry i ett par dagar.
Han verkar inte ha ont, förutom att han ömmar lite och han haltar inte. Han är som vanligt i allmäntillståndet. Han går omkring i buren som vanligt och ligger inte uppburrad i ett hörn och är apatisk.
Jag har läst på om klumpfot som är det närmaste jag kommer och vet följderna av en obehandlad tass med sår, men min fundering går till rengöringen. Vad ska jag använda? Jag har jodopax hemma, men denna länk sa att man inte skulle använda det: http://www.evidensia.se/djurkliniken-norrkoping/tips-och-rad/sarvard
Är tvål och vatten eller koksalt tillräckligt med tanke på bakterierna? Ska jag försöka lägga en kompress eller hålla såret öppet?
Jag har ingen affär i närheten så det bästa skulle vara tips om vad som kan göras med de sakerna jag redan har.
Anmäl Hantera
Det påminner om de här tassarna (sökning på "pododermatit"):
http://www.magwet.pl/gfx/articles2/e120_129/e121/e121_zapowiedzi_ryc14.jpg
Nu har jag tvättat alla tassar med jodopax förutom på den förhårdnaden på framtassen som är ett mer öppet sår. Vad bör användas i fortsättningen?
Är inte så insatt personligen så kan inte säga att jag är kunnig. Men vet att när min mosters hund hade väldigt torra tassar så hade dom en sorts salva från vet som dom smörjde på. Tror jag läst någonstans att man kan använda sig av försvarets hudsalva (finns att köpa på apotek, välj den vegetabiliska) som egentligen är till för människor men är väldigt bra mot hård/trasig hud.
Be the change you want to see in the world
-Gandhi
Han ser värre ut idag. Det har nog redan blivit en infektion, så det blir nog antibiotika från veterinären. Jag lyckades få en veterinärtid idag iallafall!
Hej jag har också haft ett marsvin med klumpfot . Jag smörjde med mjuksalva för att förhindra att tassen fick torrsprickor. Det var lite bättre ena dagen och sen blev det sämre igen . Jag fick bactrim till mitt marsvin . Jag önskar dig lycka till hos veterinären.
#3 Tack!
Nu är Urban hemma från veterinären. Han fick förhårdnaderna bortklippta och fick stå i ett tassbad med klorhexidinschampo och vatten en stund. Han ska äta Metacam i 3 dagar och få minst ett tassbad per dag. Han går även på ett tjockt lager halm enligt marsvinskunniga Marianne Tornvalls rekommendation.
Han fick diagnosen pododermatit som jag misstänkte, men det har inte gått så långt så vi ska se om det funkar utan antibiotika.
Länk till vad Marianne Tornvall säger om detta: http://www.veterinaren.nu/gnagare/skador/hudskador/trycksar-fotsulor-marsvin