Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 629 ggr
Stiles
0

marsvin som tappat framtänderna...

Hej! Min kompis har ett marsvin hon i morse såg hade tappat sina framtänder. Hon blev självklart väldigt nervös och vet inte vad hon ska göra. Hon 'är rädd att han inte ska kunna äta osv.

Hon undrar också om framtänderna växer tillbaka eller inte. Mitt förslag är att ta kontakt med vet… men hon är osäker på vad hon ska göra även om jag föreslog de.

Någon som har bra förslag? :)
MvH Angelica P.S

"If it is for the sake of my pride, there is nothing I won't destroy." - Byakuya Kuchiki - Bleach

[Smålandsbrud]
0

Hej jag har haft marsvin som tappat och brytit av tänderna väldigt långt ner. Det är bara att skära så smått av grönsakerna på kvällen så kan marsvinet ändå äta. Dom växer ut  igen tro mej 🙂

Stiles
0

#1 okej tack :) nu kan min kompis lugna ner sig då,  hehe… Min första tanke va att hon hade kunnat fråga vet om de istället för mig för jag vet inget om marsvin precis :3 aja, tack :)

"If it is for the sake of my pride, there is nothing I won't destroy." - Byakuya Kuchiki - Bleach

bohan85
0

Har den tappat alla fyra framtänder, alltså både uppe och nere? Har den ex bara tappat övre tänderna kan de nedersta behöva justeras av veterinär så att de inte blir för långa.

Fridaaaa
0

Enzo jag hade tappade övre framtänderna. Höll koll så att de växte ut bra igen, mosade maten samt gav Critical Care för att underlätta, inom 2 veckor hade det växt ut 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

philippazon
0

Som #4 säger måste man väll stödmata med Critical Care eftersom de inte kan få i sig hö utan framtänderna?

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Emblems
0

Tänderna växer som ogräs och är strax tillbaka igen. Be henne skära grönsakerna i mindre bitar så länge bara :)

Stiles
0

#3 de vet jag inte, hon sa bara framtänderna.
#4 okej.
#6 okej, jo sa de till henne igår atthon kunde skära grönskaerna i mindre bitar :)

JonnaCecilia
1

Btw, har din kompis bara ETT marsvin? De ska vara minst två enligt lag! :) De mår bättre med en kompis!

Stiles
0

#8 Hon har två, men båda är okasterade hanar och bråkar hela tiden.  Men bor grannar så den är inte ensam.

Fridaaaa
0

#9 Hon bör skaffa nya kompisar till dem. Bara lämpligt att ha det så om de verkligen inte trivs med andra marsvin men har hon bara testat med dem två bör hon testa med andra. Plus stor bur om hon inte redan har det :)

Stiles
0

#10 Hon får inte ha fler än två som hon redan har för sina föräldrar. Så de blir lite svårt för henne att testa att ha dom ihop med andra marsvin.

Fridaaaa
0

#11 Men då är det bättre att omplacera ena och skaffa ny kompis till den andra?

JonnaCecilia
0

Rätt vanligt att hanar bråkar, men det brukar gå att komma tillrätta med så länge de har tillräckligt med plats. Bra länk med tips: http://guineapigsaustralia.com/guinea%20pig%20companionship.htm Finns också mycket bra Artiklar här på MiF om marsvin.

Stiles
0

#12 om hon hade fått de och viljat göra de så hade ju gått men hon vill inte omplacera/sälja någon av dom. Nu va de dock inte min fråga som jag ville ha svar på. Ville bara ha svar på om tänderna inget annat.

#13 Okej, dom går att ha jämte lösa i hennes rum ibland men inte ofta. Ska kolla in sidan.

Fridaaaa
0

#14 Man får inte vara ego. Menmen… 
Hur har det gått med tänderna, har de börjat växa ut?

Stiles
0

#15 är inte ego(blev bara lite smått irriterad, sorry). Ja dom har börjat växa.

Fridaaaa
1

#16 Sa inte att du är ego heller. Syftade på marsvinsägaren. "vill inte sälja".
Skönt, hoppas att de växer ut bra.

Stiles
1

#oj haha xD gud jag läser så fel idag :P hehe (trött)