Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3627 ggr
MissanTissan
1

Marsvinsbur, vad tycks?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag pysslat ihop en bur åt dom två honorna som snart kommer flytta hit. Vad tycker ni? Ska ta och svänga förbi djuraffären och köpa halm.  Och ska göra en liten ramp så dom kommer in och ut från den vita grejen.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[Smålandsbrud]
0

Oj vad mysigt så mysigt hade jag viljat haft det till våra fyra marsvin :) Dock är risken att lillen hoppat ut och tjuvparat sig :0

[Smålandsbrud]
0

Ramp kan behövas ja testa annars utan och se nä tycker du inte behöver halm det har inte vi till våra honor och hanar :)

philippazon
0

Marsvin är kissmaskiner så om jag var du skulle jag ha minst 2 lager handdukar under fleecen.

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

bohan85
1

Jag skulle nog ta bort en del små leksaker och lägga in stora högar med hö. Det brukar vara väldigt uppskattad som ätplatser, sovplatser och busa i.

MissanTissan
0

Okej! Fixar till den imorgon. :)

philippazon
0

Hur många marsvin ska bo där i? :)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

MissanTissan
0

2! :D

grumpy19
0

Jag tycker det är roligt att du har byggt en egen inhägnad åt djuren, men tänk på att botten ska vara täckt med ett för djuren anpassat strömedel, vilket står i djurskyddslagen. Det gör inget om man delvis har fleece i buren/inhägnaden, men botten bör till största del täckas av strö. Halm funkar, även om jag personligen inte skulle rekommendera att man endast har det. De ska också ha sådan inredning att de kan söka skydd, därför skulle jag önska att du skaffade ett par marsvinshus. 

Det skulle vara bra om du fixade till en botten på inhägnaden (ex. en hård skiva med byggplast eller liknande) och sedan en kant, så du kan ha strö. Och som en annan person nämnde så kommer marsvinen pinka ganska mycket, då är det bra att ha någon plast under som skyddar golvet.

Medarbetare på vegan ifokus.

MissanTissan
0

Har lagt borrismattor under filten, som kiss skydd. Tog en sväng förbi djuraffären och köpte på mig ordentligt med hö. Som jag var säker på att det luktade fräscht. 

Just nu ser buren ut såhär, och det kommer den göra en stund. Innan jag får lön igen och kan ta en sväng förbi hornbach och köpa någon slags plast som jag kan ha under. :)

MissanTissan
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ska köpa några marsvinshus dock! :)

[Smålandsbrud]
1

Oj så fin våra tjejers bur är inte alls mysig :)

MissanTissan
0

Tack! :)

philippazon
0

Jätte fint! Tror dina marsvin kommer trivas galant:)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

MissanTissan
0

Tack så mycket. Snackade ihop mig med mamma, vi ska köpa en vaxduk och lägga under, vad tycker ni om det?

MissanTissan
1

Nu har jag beställt ett trähus och en trähus-bro grejimoj åt dom. Borde komma innan mina små marsvin <3

Idakarrlsson
1

Jättefint! 😃

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

MissanTissan
0

Jag har två frågor!

Hur ofta ska man byta hö?

Och hur mycket grönsaker bör två honor äta per dag?

MissanTissan
4

Nu har vi en vaxduk under, halva buren är strö, andra halvan flis. Det enda som saknas är dom två marsvinshusen jag köpt online och halm. :)

Blaber100
0

Jag tycker det blev jättefint :) Har också två honor som har levt 5 år med mig.. Jag har en väldigt tråkig bur men aja, ska försöka svara på dina frågor: Jag brukar ge dem hö så fort det tagit slut eftersom att marsvin ska ha tillgång till hö dygnet runt, jag brukar inte direkt byta hö.. Välj hur mycket grönsaker du vill ge själv, men ge inte för mycket grönsaker eftersom marsvinet kan få diarré (det är inte så najs). Jag brukar ge två morötter på morgonen och en tomat på kvällen. Ibland får dem grönsaker som blivit över efter middagen också. Hoppas du blev nöjd av mina svar.

MissanTissan
0

Tack! :) 

Okej! Vad bra att jag vet, har mycket gurka och sallad hemma inte lika mycket morötter och tomater, men kan man göra typ, fyra salladsblad på morgonen och en gurkbit på kvällen?

Blaber100
2

Helst ska det vara C-vitamin berikade grönsaker. Sallad innehåller för det mesta vatten och detsamma gäller gurka. Du kan ge dina marsvin det till godis elr belöning. Här kommer lite mat-tips: Kål: Det finns en mängd olika kålsorter (savoy-, spets-, vit-, grön-, röd-, blom-, bryssel-, sallads-) och alla är nyttiga och billiga. Marsvin brukar gilla kål, men tänk på att de kan få ont i magen om de får för mycket. Bäst är att vänja marsvinen vid lite kål i taget. Det som är bra med kålsorter är att de innehåller lite fett och energi och mycket vatten. Grönkål är den kålsort som innehåller mest c-vitamin. Morötter: Morötter är bland det vanligaste folk brukar ge marsvin. Marsvin tycker det är gott och de är billiga att köpa. Dock innehåller morötter inte så mycket c-vitamin som marsvin behöver. Att enbart ge morötter räcker därför inte. Morötter innehåller dessutom mycket socker vilket gör att stillasittande marsvin som har lätt för att gå upp i vikt kan bli tjocka. Paprika: Paprika är nyttigt då det innehåller c-vitamin. Gul paprika är nyttigast, men tänk på att inte ge för mycket paprika då detta är en syrlig grönsak vilket kan orsaka munsvamp hos vissa marsvin. Äpple och päron: Ytterligare några frukter som är syrliga som i stor mängd kan orsaka munsvamp hos vissa marsvin. Både äpple och päron är nyttiga frukter, men innehåller inte så mycket c-vitamin. Broccoli: Broccoli brukar marsvin gilla och den innehåller mycket c-vitamin. Tomat: Marsvin älskar melon, det är sött och gott! Nätmelon innehåller ganska mycket c-vitamin, men alla melonsorterna innehåller ganska mycket c-vitamin. Banan: Banan innehåller mycket socker och energi, samt även en del kalcium. Bör inte ges i för stor mängd, då den inte innehåller så mycket kostfibrer. Giftigt för marsvin!: Avocado, potatisblast, potatisgroddar, smörblomma, rabarber, lökväxter, överdosering av spenat, råa bönor, gullregn och idegran. Hoppas jag kunde hjälpa dig och pröva dig fram vad dina marsvin gillar och tänk på C-Vitamin så att dem inte blir överviktiga!

Blaber100
1

Haha, sorry! Tomat kom inte med. Här är tomaten: Tomater innehåller inte mycket c-vitamin, men marsvin tycker det är jättegott! Dock är tomater syrliga och kan därför orsaka munsvamp hos vissa marsvin om man ger för mycket.

MissanTissan
1

Tack så mycket! :) Ska skriva ut listan och sätta på kylskåpet!

Kan dom äta krasse?

bohan85
0

Byter allt hö dagligen då de plockar ut och äter de strån de vill och de kissar ofta i det så det blir ofräscht.

Blaber100
0

Ja, krasse tål dem. Om dem gillar det. Jag kan inte så mycket om krasse men du kan ju alltid testa.

MissanTissan
0

Har en liten krassefarm så det kan dom få ha i buren tänkte jag :)

fille1819
0

Väldigt fin bur!

Mina marsvin älskar vindruvor. Dock är det mycket syrligt så man bör dock inte ge mer än  2.

Jag har ej egengjord bur men jag tyckte din var super fin.

Krasse har jag ingen aning om den är bra men lita på det.

Men du ska veta att man kan juga.

Blinkar Hälsningar från Filip Lipar

MissanTissan
0

Tack! Okej, kan ha vindruvor som godis.

Blaber100
0

Ville bara säga att jag inte ljuger.