Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 890 ggr
Solvalla_Liv
0

Stopp i bajshålet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag kom hem och tog upp mitt ena marsvin såg jag att det satt något stort brunt i bajshålet. Han hade inte detta igår. Det luktade som bajs men det satt fast inne i bajshålet. När jag drog ut den kom det med lite gul vit slem. Är sett angår jag behöver oroa mig för? Ska jag fodra på något annat sätt? Jag lade det jag fick ut brevid ett tuggummipacket så ni ser hur står den är.

~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~

Snuttefia
0

Vad får han för foder?

M.V.H Snuttefia

crimson
0

Han måste ha ätit något konstigt?

Kaniner kan få liknande sånt där bajs när de har ätit mycket färskt gräs och inte fått tillräckligt med fibrer, vet inte om det är samma för marsvin..

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

Sagolikt
0

Impacted rectum. Läs mer på Guinea Lynx.

[Forest]
0

Har inget marsvin kvar, men vart nyfiken på det 3 nämnde och hittade en tråd om detta här inne på sidan http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d714ab4b9cb46224405ecb6-impacted-rectum kanske finns även tips att ta där efter.

Solvalla_Liv
0

#1 Dom båda äter C-vitamin's grönsaker. #3 & #4 har läst men hittar inget om själva problemet

Snuttefia
0

#5 Vad mer exakt äter djuret med problemet, hur mycket och hur ofta?

M.V.H Snuttefia

Solvalla_Liv
0

Dom äter mellan 2-3 gånger om dagen. För det mesta vitkol. Men dom får även tomat, blomkol, broccoli, morot och så har dom ju fri tillgång till hö.

[Forest]
0

Det verkar drabba vuxna hanar, vissa unga hanar med. Det är förslappad muskler där med får man hjälpa dom att tömma bajset. Jag vet inte om det är så att marsvinet behöver tas till en veterinär för att få det konstaterat om ditt marsvin är drabbat eller inte men det verkar inte vara så jätte ovanligt.