Mår honor bra av att få en kull?
Jag undrar lite hur är det med att ta ungar efter en hona. Mår de bra av att få iallafall en kull under sin livstid eller spelar det ingen större roll?
Jag har inga planer på att ta ungar efter mina i nuläget men det vore intressant att veta vad som är bäst och mest naturligt för dom. Någon expert som vet?
Generation to generation, I will never die. I will continue to live aslong as I´m alive.
Jag puttar upp denna tråd lite eftersom jag tycker frågan är intressant. Jag skulle också vilja veta svaret på frågan🙂
Naturligtvis är det ju "mest naturligt" eftersom en hona i vilt tillstånd skulle få en eller massa kullar :) Men på vilket sätt skulle honan få förhöjd livskvalité av att få en kull? Kroppsligen? Mentalt? Jag förstår nog egentligen inte frågan.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Nu kan jag inte prata för TS men jag undrar om det finns risk för tex livmoderinflammationer om en hona inte får en kull,eller att risken är större för tumörer tex. Hos oss människor är det ju så att det finns en förhöjd risk för bröstcancer om man inte föder barn tex.
#3 Nej det inns ingen ökad risk för sjukdomar för att de inte får kull.
Nja på människor är det inte speciellt förhöjd risk för bröstcancer för de som inte fått barn
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag vet inte huruvida riskerna egentligen minskar för diverse åkommor om en hona får en kull (räcker det med en? Eller behövs det flera? Var drar man gränsen??), men däremot kan jag garantera att riskerna är större för komplikationer i samband med dräktigheten.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Med frågan ville jag som nämnt ovan få reda lite på ifall riskerna för sjukdomar etc förhöjs, förändringar mentalt och dylikt. (Vilket det inte verkar som?) En del tar ju till exempelvis ungar efter sina djur för att de ska bli mer lugna och mogna. (Gäller dock inte alla djur men ofta upplevs det att honan i fråga får ett lugnare temperament efter en kull). Personligen älskar jag att det är full fart på mina honor och deras busiga personligheter och jag hoppas de kommer fortsätta vara så även i vuxen ålder. 😍
Ni som har varit med om marsvins ungar, Hur upplevde ni era honor efter dräktigheten? Någon/några speciella förändringar?
Jag har aldrig varit med om en marsvins kull men har haft hamster ungar där jag upplevde att honan blev en aning mer bitsk efter kullen. Det är fullt naturligt för dom att bli lite bitska under dräktigheten / medans de har ungarna men nu är det länge sedan de flyttade ut och hennes beteenden är kvar. (Vet att inte Hamster har något med Marsvin att göra men det var mer som ett exempel)
Generation to generation, I will never die. I will continue to live aslong as I´m alive.
#6 Lugna och mogna tror jag personligen inget djurslag blir bara för att de får en kull.
Inga ändringar efter kull på de jag tagit kull på när jag hade honor.
#7 Min tik blev väldigt lugn efter sin valpkull, Hon gick från en hysteriskt vild terrier som sprang fram och tillbaka hela tiden till en extremt lugn och följsam tik så jag tror absolut att dräktighet kan förändra en del djur men hur det är med Marsvin vet jag inte, Så jag frågar er. 😃
#8 Ja vissa kan bli det men är väldigt individuellt 🙂 Inget som händer mer ofta inom specifika arter/raser skulle jag säga utan en slump 🙂
Aldrig haft honor som ändrat sig efter dräktighet. varken kaniner eller marsvin 🙂
Jo det är nog mycket individuellt som du säger. 😃
Så för att summera upp denna tråden, Risken för sjukdomar ökar inte för att de inte får en kull under sin livstid, Det är visserligen mer naturligt för dom att få en kull men samtidigt ökade risker för komplikationer av dräktigheten, De förändras inte något mentalt/personlighetsmässigt bara för de får en kull. (Beror också på individen). Jag är relativt säker på att jag inte kommer ta någon kull på mina honor i framtiden men sån här information är bra att veta. 😛
Skulle inte ta risken att ta kull på en hona, de kan få toxicos bla som komplikationer osv. Så riskerna är högre än de ev vinster du kan få. Plus att det finns såå mycket oönskade marsvin så en behöver inte sätta fler till världen när det finns många som behöver hem
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#11 Jo precis, jag väljer hellre att ta hand om en omplacering än att ta en kull på någon av mina honor. Det borde finnas lika mycket smådjurshem som katthem då man ser alltför ofta hur folk tröttnar på sina Marsvin, kaniner, hamstrar etc och tyvärr är det inte alltför ovanligt att man ser rubriker i tidningar som "Frusna Marsvin hittades under en bänk". Det gör mig väldigt förbannad att det finns idioter som rentav bara dumpar sina djur utomhus istället för att lägga ner lite energi på att hitta ett bra permanent hem till dom. 😡
Håller med. Lämnar gärna uppfödandet till bra seriösa uppfödare och tar hand om omplaceringar eller liknande. =)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.