Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1287 ggr
akittehmonster
0

marsvinsvakten para mina marsvin

När jag var iväg så hade jag "marsvins vakt", hon heter bella och är väldigt omtalad i varberg. Alla mina marsvinskompisar har henne.  Men när jag kom tillbaka så märkte jag inget annorlunda med marsvinen så jag betalade henne. Men nu typ 1 månad senare skriver min kompis att hennes marsvin blivit gravid där (min kompis har en alpacka och en cornet). 

Bella låter alltså marsvin av 2 olika kön gå tillsammans. 
Jag tog min tjej direkt till veterinären för att kolla så hon inte fått sjukdomar eller något liknande, massa pengar gick åt men hon var frisk. Sedan ringde jag Bella och frågade om min flicka gått med någon hane, hon svarade då ja. 

Jag skällde ut henne men när jag samlat mig så frågade jag om det var min hane. Hon sa att det var det och att det var bara Rue hon para av mina 2 tjejer. 

Jag har haft marsvinsungar innan, 2005. 
Nu några år senare är jag lite ringrostig! 
Tar gärna tips. 

Är så arg att jag skakar! 
Om någon ska åka någonstanns, undvik bellas!

akittehmonster
0

Inga tips? av 63 svar??

PiggieVille
0

Håll koll så att hon äter ordentligt.

Honan behöver även lugn och ro. Fasta mattider är också bra. En dräktig hona behöver tre gånger så mkt mer c-vitamin än annars så ös på med mkt bra mat till henne.

Hur gammal är hon? Jag ger även kornkross/havregryn till mina dräktiga flickor.

Hur länge sen är det hon satt med hane?

Det kommer nog gå galant det här, trots allt :)

Tikzi
2

Jag har aldrig varit med om ett dräktigt marsvin så jag har tyvärr har jag inga tips att ge men jag förstår att du är arg på den där Bella. Fy vad ansvarslöst utav henne. 
Hoppas allt kommer gå bra med honan och ungarna.  ❤️

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

Ellociraptor
0

Kan inte heller så mycket om marsvinsgraviditeter, men det finns många trådar här från folk med liknande problem så du kan säkert leta runt i arkivet efter mer.

Helt sjukt oansvarig passare dock. Vem fan gör sånt!?

[Smålandsbrud]
0

Kan själv inget om marsvins dräktighet men finns trådar. Hur tänker hon ? Det är ju omöjligt att sätta ihop okasterad hane och hona då blir det ju bebisar och gravid marsvin. Blir lika rasande som du ts😡 så gör man verkligen inte med andras djur. Förstår din ilska ts 🙂

Fridaaaa
0

Hon skulle egentligen få stå för kostnaden av ev ungar, foder och om det måste bli veterinärbesök. Rätt ska vara rätt.
Hur gamla är honorna? Tänker så de inte är för unga?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

akittehmonster
0

#2  #6 

Min kompis hona är 5 år, min är 3 år. 
Dom gick tillsammans 2 veckor (jag var på kurs)

Fridaaaa
0

#7 Har de fått kullar innan?

[Gnagare2]
0

Om honorna inte har fått ungar innan,och dom är dräktiga nu,skulle jag nog säga att jag skulle vara orolig. En hona ska inte få sin första kull efter ett års åldern.

Vad var anledningen att hon parade dina honor utan att fråga dig först? Har du frågat henne det?

Fridaaaa
0

#9 Det är en myt med 1 års ålder. De kan få första kullen när de är 1½-2 år med, ingen högre risk än 1 års ålder. Men ja 3-5 års ålder är ju inte lämpligt för första kull

[Gnagare2]
0

#10 Visste inte att det är ok att para en hona första gången efter ett års åldern. Då har jag gått på den myten,för jag har aldrig vågat para mina honor efter ett års åldern eftersom det har funnits många varningar om det. Jag skulle vara helt nojig att para efter ett års åldern, men man lär sig alltid nåt nytt🙂

Fridaaaa
0

#11 Myt som försvinner mer och mer som tur är. Från 8månaders ålder och minst 800 gram brukar jag rekommendera, och inte efter 2 års ålder helst på första kullen, beroende på honan såklart 🙂 Men efter 1 års ålder är grönt att para första gången 🙂

akittehmonster
0

Hon har varit parad innan (min hona då) min kompis vet jag ej!

PiggieVille
0

Så länge hon får lugn och ro och rikligt med mat så är chanserna stora att det kommer gå bra :) men som sagt, börjar hon bli hängig, slö och inte vilja äta-då måste du sätta in stödmatning.

akittehmonster
0

#14 tack!! Okej ska hålla koll på henne, hur blir det sen vid födsel? Vad gör man då? Ska jag ta veck hennes rumskamrat eller kan dom ändå gå ihop?

PiggieVille
0

Ändra inget utan låt det vara som vanligt. Honorna brukar sköta födseln själva. Ungarna kommer relativt tätt och hela födseln är över ganska fort. Skulle hon krysta i mer än 10 minuter kan en unge fastnat eller vara döfödd. Hur länge sen är det hon satt med hane? Marsvin är dräktiga i ca 70 dygn, så räkna från när du lämnade henne och framåt så får du ett ungefärligt datum när de kan komma.

akittehmonster
0

Ah dom gick ihop i 2 veckor. Vad kommer rumskamraten göra mot ungarna?

JonnaCecilia
1

Rumskompisen kommer nog hålla sig undan ungarna i början för att inte göra mamman arg, sen hjälper hon med uppfostran. *tror jag* är ingen expert men så det brukar funka i djurvärlden.

akittehmonster
0

#18 mina marsvin är redan lite bråkiga så får se hur det blir

PiggieVille
0

Kompisen kommer inte skada ungarna. Låt de gå tillsammans.