Fråga ang möjlig urinsten??
Hej allihop!
Idag flyttade en marsvinstjej på 3 år hit, förutom att hon hade sjukt långa klor som gjort att tårna vikt sig utåt o är numer felställda så hade hon en jätteklump i rumpan.
Klorna är nu klippta iaf :)
MEN, klumpen i rumpan, hmm hur ska jag förklara.
Det satt som en "snopp" på hennes kön, kan man säga, jag reagerade för ingen av mina andra honor ser ut på detta sätt o jag kikade närmare o såg att det var alldeles hårt o uppsvullet i vad jag tror är urinröret, ni vet, den lilla "flärp" som sitter på ovansidan av könet så att säga.
Där var det alltså stort o svullet o stenhårt, så jag började undersöka, o lyckades till slut med tålamod o lirkande få ut en typ centimeter lång hård vit klump.
Jag klämde inte alls hårt utan denna klump satt precis i öppningen, ungefär som att urinröret blev som en "förhud" o detta satt under. Jätteknepigt o förklara men ni kanske kan försöka föreställa er hur jag menar.
Vad är detta?? Är det urinsten? Hur i hela friden har detta marsvin mått med detta sittandes som en propp i rumpan?
Urinröret där stenen kom ut ifrån ser inte rött eller irriterat ut nu efteråt, men jag ska givetvis hålla extra koll. Kan jag räkna med fler sådana här överraskningar eller hur ska jag tänka? Hon är en omplacering och är i övrigt bra i hull o så, inte mager eller så.
Bifogar kort på klumpen.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Ja, precis som du misstänker är det en urinsten. Jag skulle rekommendera dig att låta röntga marsvinet för att se om det finns fler stenar. Jag har också plockat bort en sten som satt som du beskriver en gång, alla frågade hur jag kunde veta att det fanns en sten där men som du beskriver så syntes det ju tydligt, det satt något stort i urinrörsöppningen. Det marsvinet hade inga fler stenar (i vart fall inte stora nog för att synas på röntgen) och levde ett gott liv även efter det. Hon fick ingen förebyggande behandling med de där tyska preparaten efteråt, vad jag kan minnas.
Hur marsvinet har mått kan jag inte svara på, det var som sagt inte mitt marsvin som jag pillade bort stenen på men hennes ägare hade inte märkt något konstigt. Hon hade inte gått ner i vikt eller förändrat beteendet, men marsvin är ju som bekant kända för att just dölja sina sjukdomar till sista stund, så jag vet inte om det egentligen är något svar.
Hoppas att det går bra för grisen! Tur att du kunde hjälpa henne.
#2. Åk till veterinär!