Sära på hanungar, ingen pappa?
Hejhallå! Ursäkta en stökig titel, men jag vet inte hur jag ska formulera den. På senaste tiden har jag funderat på det här med avel. Alltså jag har inte tänkt försöka få en av mina grisar dräktiga, utan jag vill bara veta mer om hur det går till "med allt dethär". Känns som ganska nödvändig information att ha i bakluckan. c; Så, jag har läst på nätet att efter ett marsvin har fått en kull, och det gått ~4 veckor, ska hanungarna säras från honorna och helst sättas ihop med pappan. Men hur gör man om man bara tillfälligt har 'lånat' pappan för att avla? Inte kan väl knappa 1 månad gamla grisar klara sig själva utan föräldrar i en skild bur, tills de är tillräckligt stora för att flytta till ett nytt hem? Jag är lite förvirrad, finns det någon som har ett vettigt svar med eventuell förklaring? Tack!
~ Rheen.
Inte nödvändigt att låta dem gå med pappan. Aldrig gjort det med de kullar jag haft fungerat utmärkt ändå 🙂
De säljs från ca 5 veckors ålder, så är bara en vecka de går själva och de äter själva mm.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nämen ser man på, inte mer komplicerat än så. c: Tack så mycket #1!
~ Rheen.
Ta bort dem vid 4 veckor tycker jag låter lite tidigt. Fem veckor kan de gå kvar hos mamma. Det är endast väldigt stora och välutvecklade pojkar jag tar bort redan vid vecka 4
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#3 Hanar brukar man i regel få ta bort från mamman/honor/systrar pga att många blir könsmogna då.
Ja, vid 5 veckor. Inte fyra.
#5 Nej från 4 veckor är vanligt.
Som vanligt vill lilla Frida ha sista ordet ;)
#7 Varför denna trista attityd? Och sluta nedvärdera ( "lilla Frida = nedvärdera)
"Hanarna blir könsmogna från 4 veckors ålder, då de måste säras från sin mamma och sina systrar. " humlansmarsvin.se
FInns fler sidor. Du kan fråga kunniga uppfödare också, visserligen säger många olika men många kommer säga att det inte är ovanligt att de får skilja mamman och hanbebisar från 4 veckors ålder, väldigt vanligt.
Jag vet en uppfödare som fick sin 3 1/2 veckas unge parad av brorsan så man får vara lite uppmärksam på hanarnas beteende.
Vet också de som haft hanarna kvar i 7 veckor hos mamma utan problem.
Har själv precis särat två kullar (med nästan bara hanar) från mammorna och de var drygt 4 veckor och en av killarna började visa tecken som sa mig att det var dags. Det har gått jättebra och jag har satt in dem till vuxna hanar. Har satt in två ungar till en vuxen hane så då har de tryggheten av en kompis och se'n så får de en vuxen att lära av.
Om en tid så kommer jag ju såklart att antingen flytta bort den vuxna eller en unge men det brukar gå att ha det så här ett bra tag.
Tycker själv alltså att det är bäst om man har en vuxen hane att sätta in dem hos men det går ju inte alltid och då brukar det funka ändå.
Vad man måste tänka på om man tar kull är att om man får bara en hanbebis och inte äger en vuxen hane så får man problem för att flytta från mamma för att gå helt själv är inte att rekommendera.
Ursäkta att det blev långt och rörigt.
Hej
Funderar lite
Om man har bara en vuxen hane och flera unghanar .
Kan man sätta dem ihop, alla hanarna eller? Bra om alla unghanar får lära av en vuxen eller hur. Om man nu har tre vuxen hanar kan de gå ihop? Tråkigt om en blir ensam. Måste alla vara olika åldrar ?
Ja, vad gör man om det blir en ensam ung hane, som Du skrev, Redets?
Vad händer om det ändå hinner bli tjuvparning ? Finns större risk för toxicos då på de unga tjejerna?
Vid vilken ålder får man kastrera hanar ?
Vad gör man om en hane är väldigt utåtagerande ja våldsam, mot burkompisen och man inte har någon annan att placera den hos? Får de gå ensamma då? Den kanske vill det? Det där med personkemi är inte alltid så lätt.
Ja, det är bara en massa undran, så man kan vara förberedd om och ifall.
Med könsmogna vid den åldern menar ni att dom kan vara lite buffiga(börja bestämma och bli bråkiga) eller menar ni att det finns chans att dom parar sig med honorna? har själv bara hanar och inte planer att skaffa ungar (inte just nu iallafall) men som ni säger kan det vara bra att vet.a
Be the change you want to see in the world
-Gandhi
#11 Könmogen = kan bli pappa eller mamma.
Ja, då menar Du fertil . Det kan ju inte vara lika med könsMOGEN, de är ju bara ungar egentligen. Jmf med människor - en tonårs tjej som nyligen fått mens och en mogen kvinna eller en tonårs kille som just kan producera sperma jmf med en mogen man.
Fertil är ju motsatsen till kastrerad eller steril. Produktion av sperma eller inte. Men det ger inte en självklarhet att vara könsmogen och kunna föda upp och fostra ett barn. Därför träder ju också oftast föräldrar in och hjälper till.
Men kan en marsvinsunge hona som blir parad lättare få toxicos än en vuxen? De har ju inte riktigt samma förutsättningar……………. Fast i det vilda tas väl ingen hänsyn alls ju .
Kan man sätta ihop tre hanar? Vad har Ni för erfarenheter?
Jag tar alltid bort hanarna vid fem veckor och har aldrig haft en som parat mamma/syskon. Bara för att de kurrar betyder inte att de (med sina 300 gram ) kan para en hona. Det finns faktiskt grå zoner. Man får se till individen och inte stirra sig blind på en siffra. Om buren är rejält stor (och individerna har "rätt" och matchande personligheter) kan tre hanar gå ihop men jag rekommenderar att endast ha två vuxna tillsammans. Små pojkar har jag haft fler tillsammans upp till ca 5 månader, om inget annat sällskap finns. Jag har däremot väldigt stora burar. Jag skulle tex inte låta flera småttingar gå i en 100*50, det tycker jag personligen blir för trångt. Vad gäller toxicos så har det inte så mkt med ålder att göra utan andra faktorer. Tex byte av bur kompis/ar, för fet mat, för lite mat, oregelbundna mattider etc. En del tror även att det kan vara ärftligt. Det är dock inget som är bevisat. Egentligen så vet man inte riktigt varför de kan toxa.
Tack för info
Ja man får ju hoppas på det bästa att de kan vara sams och får vara friska.
Tack