Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 753 ggr
Stella75
0

Behöver han veterinär!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min marsvin 26:an har en massa kala fläckar på rumpan och jag vet att det inte är virvlarna för han har sår också!Mamma har sagt att mitt andra marsvin har haft en hårtuss i munnen(Alvin)så att det är för att dom bråkar.Jag vet att man inte ska lämna marsvin men jag tänkte filma några trick och skulle hämta min surfplatta när jag kom upp igen 2 minuter senare var det en till fläck där.Mina marsvin bråkar ganska ofta minst en gång varanann dag läpper dom lös son så kallade "vrede" och hugger allt vad dom har.Alvin är den som bestämmer och 26:an får alltid sryk(men jag antar att alla marsvin gör så)och ibland får han sår på nosen.Här har ni några bilder.Om ni vet nåt eller så är jag tacksam om ni skriver en komentar.:-) :-) :-)

Stella75
0

Här är mer bilder

Stella75
0

H

JonnaCecilia
1

Hur gamla är de? Visst bråkar hanar, speciellt i puberteten, men så mycket ska de inte bråka jämt. Mina har det lite i perioder, när de är mer aggressiva mot varandra får de mer golvtid och så badar och fönar jag dem ihop så de luktar likadant, plus att de bondar lite när de badar ihop och tyr sig till varandra. Be din mamma om hjälp med badet. Använd ett milt schampo (hundschampo eller babyschampo tex), speciellt nu när de har lite sår. Se till att ha många handdukar framme och att de är helt torra när du sätter tillbaks dem i buren. Det är bra om du kan städa den i samma veva så att den också luktar gott och inte har inpinkade ställen osv. Spraya gärna lite vatten med en droppe ättika i i buren för att neutralisera dofterna. Lycka till.

Stella75
0

Vi har badat 26:an och nu ska dom få komma ut och springa lite i vått gräsDet kanske hjälper?

Stella75
0

Dom är 1 och ett halvt år gamla.26:an lite äldre än Alvin.Typ en och en halv månad äldre.