Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 994 ggr
[Gnagare2]
0

Stora grenar i buren

Har funderat på om jag ska inreda burarna till mina marsvin lite mer naturtroget och lägga in stora grenar från skogen i deras bur. Kan dom ha att gnaga på plus att det blir lite mer spännande inredning för dom.

Är det någon som vet hur lämpligt detta är med tanke på att man kanske får in oönskade smådjur,myror,spindlar och sånt i buren? Och en annan sak,att det inte är giftigt eller ohälsosamt för marsvinen på nåt sätt?

Vad tror ni?

EmmaiNorr
0

Du kan ju skaka av grenarna kraftigt innan du tar in dem och sedan låta de ligga ute några timmar på balkong eller altan (om du har tillgång till sådan) så småkryp hinner smita iväg. Det är nog inte så intressant för insekterna att bo kvar på den avklippta kvisten när du tagit bort den från skogen. Är kvisten död slutar den ju ge näring, så om insekterna äter från kvisten eller jagar djur som äter av kvisten slutar den vara en bra livsmiljö.

Sen så är nog inte spindlar och liknande kryp särskilt störande för marsvin, men myror kan ju vara lite otrevliga och bitas.

Jag drar in långa kvistar och låter de ligga ute på en betongbalkong någon dag i skugga, där tycker myror och andra kryp att det är en otrevlig plats att leva på så de är inte kvar på kvistarna efter det.

Sen finns det mer eller mindre lämpliga trädsorter, men det beror också på var i landet du bor.

[Gnagare2]
0

Ok,vad är olämpliga trädsorter då? Tänkte ta in en stor tjock trädliknande "stam" som ligger någonstans  i skogen, Eller flera då såklart.

Kan jag ta in tall,björk och gran?

EmmaiNorr
2

Vill du att grisarna ska mest springa runt/hoppa på/ligga bredvid träet så går nog en redan död stam bra, vill du att de ska gnaga skulle jag klippa av färska grenar (rotskott från träd och liknande) och byta ut efter någon vecka eller så. 

Den funkar ju fortfarande som lekgömma, men grisarna slutar käka av den när den helt torkat ut, har jag märkt.

Vad jag räknar som säkra träd/buskar/sly: Al, Asp, Björk (när den knoppat/fått löv), Blåbärsris, Bok, Hassel, Lingonris, Lönn, Päron, Rönn, Vide och Äpple. Lövträd, helt enkelt. Fruktträd ska visst vara extra mumsigt.

Tall innehåller terpentin och tjära vilket inte bör konsumeras, så det rekommenderar jag inte. Granbarr är rik på c-vitamin, främst under vintern och minst på sommaren, men barren är vassa så marsvinen kan möjligen få sår i munnen om olyckan är framme. Jag skulle nog ge bara lite i taget under uppsikt, inte släpa in en större gren.

Jag bifogar en lista jag skrivit ihop från diverse hemsidors listor över ätliga saker för marsvin. Allt skall ju dock ges med ett mått av sunt förnuft.