medicin och klick andning
Marsvinet klickade med andningen i lungorna, gick till akuten och fick medicin, men veterinären sa att jag endast får ge henne det om hon börjar klicka igen (så att hom inte får diarre). Hon hade slutat efter kanske en timme och sen vart det helt borta, medicinen varar i kanske 4 veckor max, och ska ges i 8 dagar om hon klickar igen. Vad tycker ni om detta att man inte kan ge det om hon inte klickar igen? Är detta korrekt? Vad sa eran veterinär? Det är bactrim och jag har svårt att hålla ett öga på henne då jag blev förkyld igår, vilket kan smitta henne.
Vart verkar det som om klickandet kommer ifrån? Går hon själv eller har hon en kompis som också behöver vård?
Angående din oro för att smitta henne med förkylning tror jag inte att man kan smitta sina marsvin.
Det vekade vara från lungorna, hon har 4 kompisar och ingen av dom har gjort något ljud, har inte sett henne göra det igen.
Veterinären kunde se att hon hade ätit och även när hon gjorde ljudet så var hon aktiv som vanligt.
Hon som kollade på marsvinet hittade inget fel på ljung och hjärt ljudet när hon lyssnade.
Då verkar det ju inte vara någon fara! Jag hoppas att klickljudet inte kommer tillbaka!
Min spontana tanke är att klickljudet i samband med andningen skulle kunna röra sig om ngn lunginflammation eller förkylning. Vad jag har förstått så kan det finnas risker med att ge medicin, vatten etc via spruta in i munnen då det om man har otur kan komma fel och istället gå in i lungorna- vilket såklart inte alls behöver hända om man är försiktig och tar det lugnt. Detta kan dock vara väldigt farligt.
Nu vet jag inte alls om det är så, men kanske tyckte vet att marsvinet nog klarar sig utan medicinen, och att risken med detta då kan undvikas fram tills det finns ett verkligt behov- som om andningen börjar klicka igen…
Hoppas att allt går bra med din lille!